Är vi redo för elbilar?

Elbilar och el/förbränningsmotorhybrider. Gas/Elhybrider diskuteras lämpligast under forumet Gasfordon.
Post Reply

Kan ni ladda en elbil vid er parkeringsplats?

Ja
14
56%
Nej, och installation är ej planerad.
8
32%
Nej, men installation av eluttag är planerad
0
No votes
Vet ej.
3
12%
 
Total votes: 25

Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Är vi redo för elbilar?

Post by Pka »

Det skrivs mycket om elbilar och laddhybrider, men frågan är om det inte är infrastrukturen som är det stora problemet. Hur många har tillgång till ett eluttag vid parkeringsplatsen? Själv har jag det inte, trots garageplats i en länga (på grund av underdimensionerat elsystem, som gjort att vi har förbud mot användning av motorvärmare).

Svara gärna på omröstningsfrågan ovan.

Är det någon som känner till om det gjorts någon annan undersökning om detta?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Antal eluttag, utbyggnad av elnätet är väl bara ett problem med övergång till elbilar/plugin-hybrider.

Kan tänka mig att följande områden också behöver ses över :

- Räcker det med bara 220 uttag för att få rimlig laddtid?

- Hur ska debitering ske om man bor i bostadsrätt eller om man laddar bilen när det står på jobbet? Kommer skatteverket att förmånsbeskatta eluttaget på jobbet, p.s.s. som parkeringsplatsen?

- Spillvärmen från den ineffektiva förbränningsmotorn hjälper ju till att driva värme och klimatsystem i bilen. Är motsvarande system i en elbil utvecklade till samma nivå ännu? Eller ska man köra med bensinvärmare för att fixa värmen...

- Vad kostar det att byta batteripaketet?

- Hur ser den totala miljökonsekvensen ut om man inkluderar framställning och återvinning av batterierna?

- Styr och broms servo system samt transmission - är de på samma nivå som våra förbränningsbilar ännu?

Tror att större delen av dessa punkter behöver vara lösta för att elbilar skall kunna slå igenom på allvar. Innan dess får vi nog enbart se dem som rena stadsbilar och/eller reklamverktyg för företag och kändisar.

Men utvecklingen måste ju börja någonstans så det är trots allt positivt att några företag gör några första försök.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Tror att det kommer bli som med gasbilar.. Det måste till en efterfrågan för uttag innan de börjar dyka upp på allvar.. Först när det börjar bli ramaskri för att det inte finns några laddplatser då kommer utbyggnaden starta på allvar :)

Jag kan säga att jag har laddningsplats hemma hos mig iaf. Kommer att bo i hus från April 2009 och på garaget jag kommer bygga kan jag sätta upp en 3-fas handske om det skulle behövas.. :) På jobbet däremot får jag nog forska lite mer, de har inga uttag för motorvärmare tyvärr men man får la göra en fullösning o dra en 220-förlängningskabel tills de fått tummen ur ;) Allt går att lösa :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Utöver tekniska lösningar för laddning så är den stora frågan hur elen ska produceras.

Idag har vi under stora delar av året ett underskott på el i Sverige. För att täcka det underskottet importeras el från övriga europa, ofta producerad av kol och olja. Om vi ökar användningen av elbilar utan att öka den inhemska elproduktionen så kommer dessa att till största del indirekt att drivas av kol och olja. Det behöver inte vara negativt om målsättningen är att minska trafikens hälsovådliga utsläpp i städerna. För att nå bästa globala miljönytta med elbilar behövs dock en ökad elproduktion från förnyelsebara energikällor, i Sverige framförallt från vindkraft (vattenkraften kan effektiviseras men de fyra kvarvarande älvarna måste bevaras!).

Utanför Piteå pågår ett mycket intressant projekt där tanken är att bygga en vindkraftspark med över 1100 vindsnurror (http://www.metal-supply.se/article/view.html?id=23395).

Vi står även inför ett eventuellt avskaffande av kärnkraften så hur el ska produceras och i vilken mängd är centrala frågor när det gäller elbilar.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Ang laddning i vanligt elluttag

Post by Samuel »

Läste nyligen en uträkning som någon energikunnig gjort apropå en Fortum-reklambild som visade ett vanligt eluttag som laddstolpe i stan - och han kom fram till att vid fullt uttag med 10A-säkring skulle det ta ca 28tim att ladda upp den effekt man tagit ur batteriet på dagens körning. Eftersom jag inte kommer ihåg hur lång denna körning var tappar ju denna information i relevans föstås, men kontentan var att efter en dags bilanvändning skulle man behöva ladda den mer än ett dygn, vilket medför att man måste ha minst två elbilar ...eller högre effekt i laddningen. Så ett vanligt uttag skulle inte räcka till.

Better place räknar således med 3.3kW och 6.6kW i sina stolpar (http://www.betterplace.com/our-bold-pla ... arge-spots)
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Första bilen som drivs av solen
Toyota ska utveckla en solcellsdriven bil, uppger japansk media.
Tanken är att bilen ska klara sig helt och hållet på energi från solen. Om Toyota sätter bilen i produktion skulle den bli först i sitt slag.

Expressen

Frågan på vilka breddgrader dom räknar med detta?
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

anders wrote:Första bilen som drivs av solen
Toyota ska utveckla en solcellsdriven bil, uppger japansk media.
Tanken är att bilen ska klara sig helt och hållet på energi från solen. Om Toyota sätter bilen i produktion skulle den bli först i sitt slag.

Expressen

Frågan på vilka breddgrader dom räknar med detta?
Ja den dagen bilarna kan gå på "molnenergi" är lyckan gjord för oss svenskar ;) :lol:
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Hehe.. :)

I artikeln står också att när bilen står hemma så skall den laddas med en hemmastation av solpaneler.. Då är det inte så konstigt att den bara skulle kunna gå på solkraft.. Att täcka bilen med solpaneler och få den att gå enbart på det (även om den får stå flera dagar o ladda) skulle bli svårt. ytan på bilen hade helt enkelt inte räckt till...

Läste på nyteknik ang solceller (nu när ni diskuterar det)

Att de har fått upp verkningsgraden från dagens 13-14% till runt 41%!! Lyckas de tillverka dessa solceller och göra de tillgängliga på marknaden så snackar vi helt andra bullar ;)

Jag som har planerat att täcka mitt tak med solpaneler på huset.. Det kanske blir lagt på is ett tag tills man får reda på hur det går med de nya solcellerna... De gamla kommer säkerligen bli riktigt billiga på köpet...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

Bara 19 röster, efter nästan två månader... ???
Kom igen nu!
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

För att elbilar ska bli riktigt miljövänliga så krävs "grön" energi. Nu har satsningen i Markbygden, Piteå, fått klartecken av Länsstyrelsen.

http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/s ... Id=4552605

Om jämförelsen med Luleälv kan nämnas att det är den mest utbyggda av våra älvar.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Pink
Posts: 9
Joined: 2011-09-12, 15:00

Re: Är vi redo för elbilar?

Post by Pink »

Ja, solenergidrivna bilar är ju ett väldigt bra alternativ för tex Australien och stora delar av Amerika, vilka är stora bilanvändare.
Post Reply