Konvertering av Volvo 2.5FT i göteborg till gas

User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jag såg nu att den är specad till 8,8 l bensin / 100 km (2.5 FT 231 hk, 2010 års modell). Så med oförsiktig körning kan det kanske bli bortåt 1 Nm3. Men teoretiskt skulle den inte behöva dra mer än runt 8 Nm3 gas och då skulle 40 Nm3 räcka 50 mil. Kul om det stämmer.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Volvo 2.5 FT med 40Nm tank efter årsskiftet?

Post by Göran »

bi-fuel classic wrote:Var inne på Bilia i förrgår, där berättade försäljaren att Volvo 2.5 FT (231hk) går att beställa v35 med 30 Nm tank med efter årsskiftet med 40Nm tank.
Någon som vet mer? eller om detta stämmer?
Har också hört det där med 40 liters :roll: tank som försäljaren sa men menade säkert 40 Nm3.

Om jag utgår ifrån vad min V70 har för uppgiven snittförbrukning dvs 0,9 l/mil (bensin) och den nya har 0,88 så skulle det i mitt fall ge 0,73 Nm3/mil. Men förhoppningsvis gör turbon att den är ännu lite snålare på gas?
I vilket fall som helst så skulle 0,73 ge ca:54 mil i räckvidd.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag har skrivit det i ett annat inlägg men upprepar det ändå: om den nya Volvon får en räckvidd jämförbar med Passatens, så tror jag Volvo kan få ett rejält uppsving vad gäller försäljning av Gas-Volvon och hela gasbilsmarknaden i Sverige få sig en kraftfull skjuts. Vi får alltså hoppas att detta med en tank på 40 Nm3 verkligen stämmer.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

V70 2.5FT Bi-Fuel försenad

Post by Stålis »

Dåliga nyheter från Göteborg enligt artikel i DN - Allt om Motor:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... ad-1.15296
DN wrote:Volvos gasbil är ordentligt försenad. Enligt planerna skulle produktionen redan varit i gång, men i dag går det inte att säga när tillverkningen av gasbilen startar.
DN wrote:Enligt Volvo Personbilars presschef Bo Larsen vill koncernledningen vara säker på att efterkonverteringen verkligen fungerar och att man har full kontroll över vad som görs.

- I och med att det inte är Volvo som bygger om bilarna, utan andra svenska och utländska företag, vill man undersöka allt ordentligt. Vi som företag har ju ansvaret för kunderna även när de köper en gasbil, säger Bo Larsen.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Konvertering av Volvo 2.5FT i göteborg till gas

Post by Husbonden »

Volvo verkar vilja tona ner den skada min lidit under dessa förseningar. Där tror jag dom har fel, själv var jag helt inställd på att vänta på gasvolvo. Men efter ett telefonsamtal till Volvo i början på juli med fullt av "ickesvar" beslöt jag mig för att beställa en bil som finns och folk verkar tycka om (VW Passat). Hade Volvo prioriterat annorlunda så had jag nog fortsatt som Volvoman livet ut, jag har ju alltid kört Volvo. Nu kanske jag aldrig kommer tillbaka..... sorry Volvo.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Konvertering av Volvo 2.5FT i göteborg till gas

Post by Sven »

Trist att Volvon dröjer, och för varje dag som den försenas så förlorar Volvo presumtiva kunder och miljontals i intäkter.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Konvertering av Volvo 2.5FT i göteborg till gas

Post by Danni »

Kan instämma med Husbonden. Jag var rätt inställd på en V70 ett bra tag, men eftersom det här kändes så osäkert, och eftersom Passaten imponerade såpass vid provkörning, så bestämde jag mig för att låta bli att vänta.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Konvertering av Volvo 2.5FT i göteborg till gas

Post by Sven »

DN:s Lasse Swärd skriver i en krönika om just detta, varför Volvos gasbil aldrig kommer. http://www.alltommotor.se/artiklar/kron ... vo-v70-gas
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Konvertering av Volvo 2.5FT i göteborg till gas

Post by Danni »

Jag åkte i en V70II gasbil igår, från Taxi Göteborg. Tittade aldrig på modellbeteckningen men det lär ju varit en konverterad 2.5FT (de har ju även konverterat ett antal 2.0F såvitt jag vet, men de levererades väl nånstans uppåt Östergötland till om jag minns rätt).

Mäkta trevlig.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Konvertering av Volvo 2.5FT i göteborg till gas

Post by Pka »

http://www.sr.se/Goteborg/nyheter/artik ... el=3079379
Produktionen av de efterkonverterade gasbilarna skulle ha varit igång efter sommaren, men har försenats på grund av att Volvo Personvagnar tagit över taktpinnen från försäljningsbolaget Volvo Personbilar Sverige, som driver projektet.
"...på grund av att Volvo Personvagnar tagit över taktpinnen..." !
Detta är ju bisarrt.

Om Volvo var det minsta tveksamma när det gällde möjligheter att sälja gasbilar (trots att försäljningen av de tidigare Bi-fuel-modellerna lär ha ökat betydligt strax innan de lades ned) så borde väl succén för Passat Ecofuel, och Mercedes B-klass, ha undanröjt dessa tvivel. Vad tänker de på? Väntar de möjligen på att göra en stor lansering i samband med nya S60/V60 nästa år?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Konvertering av Volvo 2.5FT i göteborg till gas

Post by Sven »

Bedrövligt ledarskap, enligt min mening! Det enda som skulle kunna ursäkta denna försening är om Volvo försöker tidigarelägga lanseringen av V70:n med en tank på 40 Nm3, för de har ju pratat om att en sådan ska komma framöver. Om detta är skälet till föresningen, så kan det alltså vara ganska genomtänkt. Om Volvo verkligen vill konkurrera med t ex Passaten så måste de också upp i en längre räckvidd, och med 40 Nm3 så utmanar de definitivt Passatens räckvidd.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply