Må så vara Sven men när ledningen har den inställningen så påverkar det väldigt mycket hur partiet agerar.
Jag har skrivit i en annan tråd vad Mona Sahlin berättade att Maria Wetterstrand sagt under förra regeringens sammarbetsförhandlingar inför senaste valet. Ekots reporter frågade hur det gick och då sa Sahlin att: "Jo, det går bra...men det är lite svårt ibland...som till exempel när jag pratade med Maria Wetterstrand om framtidens bilar. Jag frågade om det inte var ok med bilar som inte avger några miljöfarliga ämnen...hennes svar blev,
Nej vi ska inte ha bilar...då är det lite svårt att driva förhandlingar om hur vi ska lösa vägfrågor..." (OBS, detta är löst citerat ur mitt minne, men innebörden var precis detta.)
Jag har
personligen hört Maria Wetterstrand säga under ett seminarium angående framtidens miljöbränsle att "Milkostnaden skall vara densamma, oberoende vilket bränsle man väljer". Detta var relativt nyligen och jag skrev ned ordagrant vad hon sa för att vara säker på att kunna hänvisa till det senare. Med en sån inställning KAN man inte vara annat än bilfientlig!!
Senaste exemlpet, som jag sett, var en debatt i SVT där alla partiledarna deltog. När ämnet miljöbilar avhandlades svarade Mona Sahlin på frågan om miljöbränslen: "Vi måste jobba för att ta fram hållbara miljöbränslen och minska förbrukningen på våra fordon...för det är ju inte bilarna i sig som vi vill åt!" varpå hon tittade menande på Maria Wetterstrand.
För mig så är dessa exempel allt för tydliga för att inte tas på allvar. Varför är miljöpartiet så lågmälda när det gäller miljöbränslefrågan medan de propagerar högljudt mot alla satsningar på väginfrastrukturen?
Jag tror, att om vi hade ett miljöparti, med vågmästarroll, som var positiva till bilar men som jobbade för att få fram miljövänliga alternativ så skulle vi ha betydligt bättre biogasinfrastruktur och många fler biogasfordon i vårt land!
Personligen är jag övertygad om att Miljöpartiet (åtminstone Maria Wetterstrand med gelikar) har en dold agenda. De verkar i skymundan för att sabotera allt som är positivt för bilar och bilister, vare sig det är miljövänligt eller inte. De vet om att de skulle tappa enormt mycket väljare om de gick ut med vad de verkligen tycker om bilar så därför mörkar de...men detta är bara min personliga uppfattning.
Mvh
/Fred