Flerfaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom tävlar med gasbil
Flerfaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom tävlar med gasbil
Till 2009 års STCC-mästerskap deltar trefaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom samt även Patrik Olsson med varsin gasdriven VW Scirocco.
Opel Zafira CNG -08
Här finns ännu mer att läsa,Gasbilen och pressmeddelande
Har ännu inte sett några effektsiffror och storlek på motorn. Skulle vara intressant att veta vilken effekt de kramar ur motorn då de antagligen inte längre behöver tänka på bensinens lägre oktantal.
Har ännu inte sett några effektsiffror och storlek på motorn. Skulle vara intressant att veta vilken effekt de kramar ur motorn då de antagligen inte längre behöver tänka på bensinens lägre oktantal.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jag tror det här är en helt rätt satsning för att få upp intresset och medvetenheten hos motornördarna. Säkert kommer det att pratas en hel del om bilen i STCC-sammanhang.
Om den dessutom vinner på Eco Drive arena i Göteborg mitt framför ögonen på Volvofolket så kommer min lycka den dagen vara gjord
Om den dessutom vinner på Eco Drive arena i Göteborg mitt framför ögonen på Volvofolket så kommer min lycka den dagen vara gjord

?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Hittade fler uppgifter om scirrocon
Volvos C30 från fjolåret hade följande data:pressmeddelndet ovan wrote: Biogas ger det lägsta utsläpp av koldioxid av samtliga
bränslen – 8 till 15 gram per km.
Inget annat miljöbränsle är i närheten av det. Och betänk att gränsen för en miljöbil ligger vid 120 gram
per km. Det betyder att Du med en en biogasbil kan köra sex gånger mellan Stockholm och Malmö –
innan du släppt ut samma mängd koldioxid som en etanolbil gör efter en enda resa. Jämfört med en
dieselbil kan du köra 12 gånger! Utsläpp handlar dock inte bara om växthusgaser. Förutom koldioxid
slipper miljön även utsläpp av tungmetaller, svaveloxid, kväve, stoft och sot när bilen drivs med biogas –
eller naturgas.
Därför satsar E.ON stort på biogas som drivmedel till fordon.
Sciroccon och etanol volvon är alltså ungefär jämnstarka dock är sciroccons vridmoment högre.Volvos hemsida wrote: Motor:
5-cylindrig tvärställd radmotor i helaluminium på 1999 cc med fyrventilsteknik.
På cylinderblock och cylinderhuvud tillåts endast mindre modifieringar medan ventiler, kamaxlar, kolvar, vevstakar och vevaxel har bytts mot racingspecifika komponenter.
Olja: Castrol 5W-30
Effekt/vridmoment: 280 hk vid 8 750 varv/minut. Ca 230 Nm vid 7300 varv/minut.
Bränsle: E85
Avgassystem:
Av rostfritt stål, med katalytisk avgasrening. Specialtillverkat av Ferrita.
Drivlina:
6-växlad sekventiell växellåda med rakskurna drev, tillverkad av Hewland. Framhjulsdrift.
Mekanisk differential med momentstyrda ramper och friktionslameller.
SACHS 184mm tvåskivig kolfiberkoppling.
Olja: Castrol TWS 10W-60.
Vikt: Minimivikt 1 134 kg inklusive förare (58-60kg).
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Skoj att någon tävlar med en biogas bil även i Sverige!
Undrar hur de fixar så att bilarna blir någorlunda jämförbara att tävla med. Tänker på den extra vikten p.g.a. gas-tanken Sciroccon måste släpa på - får de övriga extra vikter att släpa på eller??
(OK, den har å andra sidan ingen bränslecell för bensin att släpa på)
Undrar hur de fixar så att bilarna blir någorlunda jämförbara att tävla med. Tänker på den extra vikten p.g.a. gas-tanken Sciroccon måste släpa på - får de övriga extra vikter att släpa på eller??
(OK, den har å andra sidan ingen bränslecell för bensin att släpa på)
Det finns ju minimi-vikt i reglementet.S-klasse wrote:Skoj att någon tävlar med en biogas bil även i Sverige!
Undrar hur de fixar så att bilarna blir någorlunda jämförbara att tävla med. Tänker på den extra vikten p.g.a. gas-tanken Sciroccon måste släpa på - får de övriga extra vikter att släpa på eller??
(OK, den har å andra sidan ingen bränslecell för bensin att släpa på)
Med extra vikt i gasflaskor kan man lätta lite mer nån annan stans.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL

Senaste nytt om detta projekt: http://www.stcc.se/379/?tx_ttnews%5Btt_ ... a3580f061a
Opel Zafira CNG -08
Inför denna helgen har tydligen vinstchansen ökat något.
Läs mer på
Lättare bil ger chans till poäng för Team Biogas.se
Läs mer på
Lättare bil ger chans till poäng för Team Biogas.se
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Väldigt roligt evenemang! Framförallt andra heatet av STCC var mycket actionfyllt.
Tyvärr märks det tydligt att biogasbilarna inte hänger med. I andra heatet startade Ekblom tidigt. Han intog tredjeplatsen och försvarade den helt frenetiskt med väldig skicklighet, men bilen räckte bara inte till. Men det var kul att se hur han lyckades hålla i stort sett hela fältet bakom sig i flera varv
Nu är det ju dock väldigt nyligt utvecklade bilar och bara deras andra race, så det finns garanterat ett stort utrymme för förbättring, och de lär sig säkerligen massvis på varje race. Idag plockade de ju faktiskt sina första poäng för teamet, så stor tumme upp för det.
Tyvärr märks det tydligt att biogasbilarna inte hänger med. I andra heatet startade Ekblom tidigt. Han intog tredjeplatsen och försvarade den helt frenetiskt med väldig skicklighet, men bilen räckte bara inte till. Men det var kul att se hur han lyckades hålla i stort sett hela fältet bakom sig i flera varv

Nu är det ju dock väldigt nyligt utvecklade bilar och bara deras andra race, så det finns garanterat ett stort utrymme för förbättring, och de lär sig säkerligen massvis på varje race. Idag plockade de ju faktiskt sina första poäng för teamet, så stor tumme upp för det.
Re: Flerfaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom tävlar med gasbil
Första pallplatsen! I helgen kom den andre gasbilsföraren, den mindre kände Patrik Olsson, 2:a i det andra heatet i STCC på Ring Knutstorp. I samma heat körde Fredrik Ekbom upp sig från sista startposition (19:e) till en 5:e-plats i mål. Sammanlagt ligger Olsson och Ekblom som nr 11 och 12 av 23 förare och Biogastemeat ligger nr 7 av 17 team. http://blogg.biogas.se/
Opel Zafira CNG -08