V70 2.0F som gasbil - 5000 ex ska serietillverkas

User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Frasse wrote:Jag tänker att din syn på etanolproduktion utgår ifrån att den konkurrerar med födoproduktion och är ofördelaktig. Därmed kan det vara lämpligt för dig att välja bensin som startbränsle om du nu skulle framföra just denna bilmodell.

Mvh Lars
Antingen läser du inte det jag skriver Lars, eller så lyckas jag inte alls förklara vad jag menar.

Det är dock inte detta ämne som tråden handlar om så jag lämnar missförståndet därhän.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Visst 24Nm3 är bättre än tidigare
MEN frågan är om det räcker?
Vi kan väl inte hoppas att de skall sälja 5000 bilar/år i Norrland?
Bilen kommer ju främst jämföras med Passaten och kan man då få en en bil med större tank och lägre förbrukning är det ju lockande...
Sen hoppas jag att Volvo lyckas då vi idag är mycket nöjda med vår Bi-Fuel och är inte så förtjust i Passatens stolar.
Det vore nog också bra för Sverige också om de lyckas...

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Vill rätta lite fakta....

Post by torkel »

Micke77 wrote:200bar är det tryck de flesta har hört talas om, men det finns idag flera mackar i Sverige som tankar ända upp till 230bar med stöd av eu-regler.
Det kan ju förklara varför det alltid går in så mycket gas när jag tankar på det nya stället i Frihamnen, Göteborg. Det går i uppåt 30 kubik där, medan jag aldrig har fått i mer än 27 kubik på något annat ställe. Snabbt som s-tan går det också. 4 minuter för full tank från att jag kliver ur bilen tills jag kliver in igen. =)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Mer info!

Post by torkel »

Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Volvo V70 2.0F, dvs bi fuel-bilen, kostar 265 900 kr. Om den konverterade kostar strax under 300 000, så blir påslaget ca 30 000 kr. Vore bra om detta påslag kunde minska, åtminstone ner till VW Passats Gasturbo och kombimodell Variant på 287 500 kr.

Det är också lite oroande att detta med garantier från Volvos sida för den biogaskonverterade V70:n inte är klart.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Frågan är om dom borde döpas om till trifuel bilen istället
Volvo V70 trifuel.
Eller
Volvo V70 3F.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Vill rätta lite fakta....

Post by taz »

torkel wrote:
Micke77 wrote:200bar är det tryck de flesta har hört talas om, men det finns idag flera mackar i Sverige som tankar ända upp till 230bar med stöd av eu-regler.
Det kan ju förklara varför det alltid går in så mycket gas när jag tankar på det nya stället i Frihamnen, Göteborg. Det går i uppåt 30 kubik där, medan jag aldrig har fått i mer än 27 kubik på något annat ställe. Snabbt som s-tan går det också. 4 minuter för full tank från att jag kliver ur bilen tills jag kliver in igen. =)
Nu är jag lite off-topic, men kunde inte låta bli när jag så något sånt här.. Har du kollat tryckmätaren när du tankar torkel, visar den 230 bar?. 30 kubik är en hel del, vad har du för bil? ..

Nästan så jag måste åka dit och testtanka.. Nån mer som har samma erfarenhet från frihamnen?

edit: jag har mailat fordonsgas denn fråga gällande trycket 230 bar som eu-norm.. Får se vad de svarar :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Vill rätta lite fakta....

Post by torkel »

taz wrote:Har du kollat tryckmätaren när du tankar torkel, visar den 230 bar?. 30 kubik är en hel del, vad har du för bil? ..
Jag har en Opel Zafira II. Och nej, jag har inte kollat tryckmätaren.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Vill rätta lite fakta....

Post by taz »

torkel wrote:
taz wrote:Har du kollat tryckmätaren när du tankar torkel, visar den 230 bar?. 30 kubik är en hel del, vad har du för bil? ..
Jag har en Opel Zafira II. Och nej, jag har inte kollat tryckmätaren.
Antar att jag får svar från fordonsgas innan du hinner tanka där nästa gång och kolla tryckmätaren.. :) Men kolla nästa gång du tankar.. Antar att det är samma typ av station som finns på Högsbo 421 med en analog tryckmätare på sidan av pumpen.

När man har tankat på en sån pump så vill man gärna inte tanka på de gamla pumparna igen.. Pumpen är mycket smidigare och lättare att använda och ger ingen hög smäll ifrån sig som vissa pumpar kan göra när man kopplar loss dem...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Vill rätta lite fakta....

Post by taz »

torkel wrote:
Micke77 wrote:200bar är det tryck de flesta har hört talas om, men det finns idag flera mackar i Sverige som tankar ända upp till 230bar med stöd av eu-regler.
Det kan ju förklara varför det alltid går in så mycket gas när jag tankar på det nya stället i Frihamnen, Göteborg. Det går i uppåt 30 kubik där, medan jag aldrig har fått i mer än 27 kubik på något annat ställe. Snabbt som s-tan går det också. 4 minuter för full tank från att jag kliver ur bilen tills jag kliver in igen. =)
Jag har kollat med fordonsgas.. Det stämmer att maxtrycket är 230 bar men bara om temperaturen tillåter detta (temperaturkompensering). Om det är kallt ute så får man lägre tryck dock högst 230bar alltså.

Alla deras pumpar har samma tryck. Vad gäller frihamnen så är den inte så hårt belastad sa de, därför kan man få mer gas där.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

När vi ändå är inne på pumptrycket så tänkte jag höra mig för bland er som tankar i Stockholm.

Har ni, som jag, märkt att trycket ligger under 200 oftare nu än förrut? De senaste månaderna tror jag att jag sett en siffra över 200 max två gånger...

Det är ju lite trist att inte få i den mängd gas i tankarna som man skulle kunna få, om trycket låg i det övre registret.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Vill rätta lite fakta....

Post by torkel »

taz wrote:Vad gäller frihamnen så är den inte så hårt belastad sa de, därför kan man få mer gas där.
Det var intressant. Merparten av de gånger jag tankat där har det stått en färdtjänstbuss vid andra slangen. Ett par gånger har det dessutom varit kö till pumpen. Har jag dålig tajming när jag tankar och påverkar antalet tankningar per dygn trycket i pumpen?

Strunt samma. Bra tryck är det och snabbt går det.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Varför uppmärksammas inte Stadspartners nyhet om konvertering av V70:n mer i media?

Presskonferensen var i måndags. I riksmedia är det bara Expressen som skrivit om detta, ingen i etermedia har uppmärksammat detta.

I bästa fall skulle det kunna innebära att 5 000 V70/år konverteras till biogas. Detta är ju bra både för det blödande företaget Volvo och för vår miljö.

Jag tänker skicka ett mejl till DN.Motor.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Radio Östergötlandhade ett inslag om det.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

I original V70 Bi-Fuel ingick väl också nivåreglering p.g.a. den ökade vikten.

Behöver de som vill konvertera dagens V70 2,0F beställa den med nivåreglering innan den skickas på konvertering för att bli jämbördig med gamla Bi-Fuel?

Samma motor finns väl i senaste S80, de borde kunna göra en uppföljare på den modellen också, samt kommande S60.

För övrigt var väl första generationen 850/V70 "fabriks-efterkonverterade" och enda skillnaden jämfört med denna modell blir att köparen kör den från handlaren till konverteraren - om inte handlaren fixar den delen också.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Hittade en bild på tankarna:
Image
från artikeln i Auto motor & sport:
Åter möjligt att köra Volvo V70 på biogas
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Nu omnämns konverteringen även av Teknik 360
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Mail från Fordonsgas:

Volvos julklapp till alla gasbilsvänner

Biogasbilar tillbaka hos Volvohandeln

- Detta är ett genombrott! Sedan vi förlorade möjligheterna att erbjuda bi-fuelmodeller till våra miljöbilskunder för något år sedan har vi jobbat intensivt för att finna en alternativ lösning så länge den internationella efterfrågan på gasfordon inte är tillräckligt stor för att Volvo Personvagnar ska kunna återuppta fabrikstillverkning av gasfordon. Efterkonvertering är den näst bästa lösningen, säger Volvo Personbilar Sveriges VD, Thomas Andersson, och fortsätter:

- Genom att företaget Alternative Fuel Vehicles i Göteborg, som är specialiserat på gaskonvertering, nu kan erbjuda en mycket tillfredställande och lovande lösning för vår Volvo V70 2.5FT, har vi beslutat rekommendera detta företag för gaskonvertering till de V70-k&#2 46;pare som vill ha en säker och funktionell gasbil.

- Vi tror mycket på gaskonverteringen och välkomnar även andra aktörer som kan visa upp lösningar som lever upp till våra höga krav, säger Thomas Andersson.

Drömbil för tjänstebilsföraren
Den version av Volvos miljöbilar som i första skedet är aktuell för konvertering till gasdrift är Volvo V70 2.5 FT, d v s Flexifuel-versionen med en 200 hästars lättrycksturbomotor. Det innebär att den bilen, utöver god körbarhet, goda prestanda, lång räckvidd även kommer att kunna fås med automatlåda och Volvos unika Driver Support Paket, med sömnvarningssystem etc.

Den som väljer en Volvo V70 2.5FT, som redan idag är miljöbilsklassad för alternativbränslet E85, kommer efter att ha konverterat den till gasdrift också att kunna t illgodoräkna sig ytterligare 20 procent reducerat förmånsvärde, d v s 40 procent, precis som tidigare Volvo Bi-Fuel.

Marknadens längsta räckvidd på biobränsle
Konverteringen till gasdrift innebär tekniskt att gastankarna placeras under det 12 cm förhöjda lastgolvet och gasen räcker för cirka 30 mils körning. Den ordinarie bränsletanken lämnas kvar i orört skick. Därmed blir körsträckan mycket lång även vid körning på enbart miljöbränslen, nära 90 "gröna" mil med gas/etanol. Med bensin hamnar körsträckan mellan tankningarna en god bit över 100 mil. Bränsle- och motorstyrsystemet modifieras också för att klara det tillkommande gasbränslet.

Fem olika bränslen
En mer sann multifuelbil än en efterkonverterad V70 2.5FT/Gas är svårt att finna. Inte mindre än fem olika bränslen kan tankas:E85, Biogas, Naturgas och Hytan (biogas med inblandad vätgas) och naturligtvis "nödbränslet" bensin.

Bakom AFV står en rad personer som tidigare jobbat hos Volvo Personvagnar med såväl utveckling som produktionen av Volvos gasfordon.

- Vi bygger efterkonverteringen på väl beprövad teknik från underleverantörer som länge funnits med bilbranschen och de prov som vi genomfört visar entydigt positiva utfall, säger Anders Johansson, teknisk projektledare hos AFV och tidigare teknisk projektledare hos Volvo Personvagnar för Bi-Fuelmodellerna.

En ny Volvo V70 2.5 FT konverterad även för gasdrift, kommer att kunna försäkras och finansieras på samma sätt som Volvos övriga bilar hos Volvia respektive Volvofinans.

Köparen kommer också att få sedvanlig 24-m&#22 9;naders nybilsgaranti. Enda skillnaden är att AFV övertar produktansvaret för själva efterkonverteringen.

AFV räknar med att kunna leverera de första gaskonverterade Volvo V70 2.5FT till storkunder under våren. Något pris är i dagsläget inte fastställt.

För ytterligare information:

Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige, 031-325 25 68, blarsen3@volvocars.com

Anders Johansson, Alternative Fuel Vehicle, 0733-52 00 15, anders.johansson@afv.nu

Källa: Pressmeddelande från Volvo 2008-12-19

Gå till http://www.fordonsgas.se
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Nu producerar media artiklar för glatta livet!

I en ny artikel i DN får vi en förklaring till varför inte media slagit på trumma för konverteringen i Linköping. Volvos presschef Bo Larsen intervjuas angående denna, och de godkänner gärna den och ger sedvanliga garantier, såvida konverteringen uppfyller deras högt ställda krav.

Han öppnar också för fler samarbeten. På Tekniska Verkens fordonsverkstad i Linköping arbetar man för fullt med att konvertera Volvo V70 med den mindre etanolmoton 2.0F till gasdrift. Där hoppas man kunna konvertera upp till 5.000 bilar om året när produktionen är i full gång.

Även konverterarna i Linköping kan bli en del av Volvos försäljningssystem.
- De är absolut välkomna till oss om de klarar de krav vi ställer, säger Bo Larsen.

http://www.alltommotor.se/2.152/2.153/1.7161
Last edited by Sven on 2008-12-19, 22:27, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
hobbis
Posts: 8
Joined: 2007-11-07, 20:04

Post by hobbis »

Det är ett smart drag av Volvo att ta "vanliga" bilar och sedan få dem efterkonverterade till Biogasdrift med hjälp av en tredje part. På så sätt behöver De inte köra en separat produktionslina för Biogasbilarna och man kan möta upp efterfrågan oavsett vilken bil man är ute efter.

Undrar hur lång tid/resurser det tar att konvertera en Volvo V70?

Jag som idag kör en V70N bi-fuel från 2003 kommer med stor sannolikhet att byta upp mig till en sån här när den släpps. Att bagagets golv har höjts gör mig inte så mycket, bara storleken i djup är densamma. Att originaltanken är kvar i full storlek är bara en fördel när man ska upp i fjällen på skidsemester :-)

Bra tänkt Volvo! Hoppas denna satsning slår igenom.
Post Reply