Svensk biogas satsar på fler stationer

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

Svensk biogas satsar på fler stationer

Post by dobese »

Det är viktigt för tillgängligheten att ha fler biogasmackar och därför blir det nya biogasmackar i Linköping, Motala, Västervik och Norrköping nästa år.

Nästa år ska de investera 25 miljoner i olika biogasprojekt för att vinna Norrköpingsmarknaden


Läs mer på http://www.svenskbiogas.se/sb/press/nyh ... /index.xml
V70 Bi Fuel -06
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Svensk biogas satsar på fler stationer

Post by Fred »

dobese wrote:Det är viktigt för tillgängligheten att ha fler biogasmackar och därför blir det nya biogasmackar i Linköping, Motala, Västervik och Norrköping nästa år.

Nästa år ska de investera 25 miljoner i olika biogasprojekt för att vinna Norrköpingsmarknaden
Härligt med mera pengar och investeringar i biogasen!! :D Men varför väljer man att satsa så stort i två städer som redan har en väl utbyggd biogasinfrastruktur?! :roll: Dessutom två städer med endast 40 km emellan?! :shock:

Jag tycker att det vore bättre att försöka "lysa upp" de svarta biogashålen så att det blir tätare mellan tankmöjligheterna. Detta skulle antagligen få vanligt folk att "våga" välja gasbilar! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Re: Svensk biogas satsar på fler stationer

Post by TroMik »

Fred wrote:
dobese wrote:Det är viktigt för tillgängligheten att ha fler biogasmackar och därför blir det nya biogasmackar i Linköping, Motala, Västervik och Norrköping nästa år.

Nästa år ska de investera 25 miljoner i olika biogasprojekt för att vinna Norrköpingsmarknaden
Härligt med mera pengar och investeringar i biogasen!! :D Men varför väljer man att satsa så stort i två städer som redan har en väl utbyggd biogasinfrastruktur?! :roll: Dessutom två städer med endast 40 km emellan?! :shock:

Jag tycker att det vore bättre att försöka "lysa upp" de svarta biogashålen så att det blir tätare mellan tankmöjligheterna. Detta skulle antagligen få vanligt folk att "våga" välja gasbilar! :D

Mvh
/Fred
Kanske för att det redan finns en etablerad marknad. Man vet att det finns ett kundunderlag och därmed har chans att få igen lite pengar.
Satsar man i ett "svart gashål" kan det ju lika gärna floppa fullständigt :?
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Svensk biogas satsar på fler stationer

Post by Fred »

TroMik wrote:Kanske för att det redan finns en etablerad marknad. Man vet att det finns ett kundunderlag och därmed har chans att få igen lite pengar.
Satsar man i ett "svart gashål" kan det ju lika gärna floppa fullständigt :?
Så är det säkert, dock tycker jag är det i så fall är väldigt kortsiktigt tänkande. Vi har ännu så länge lite av ett moment 22 i gasbilsbranschen. Folk köper inte gasbilar på grund av att det är för glest mellan tankställena och det är glest mellan tankställena på grund av att det är för få som kör gasbilar. Att förtäta orter som redan har hyfsad infrastruktur för biogas ger ju inte folk i allmänhet incitamentet att välja gasbil nästa gång de ska skaffa bil så 22:an kvarstår.

Om de istället skulle satsa på att täcka in större delar av landet så är jag säker på att många fler skulle känna sig trygga i att skaffa gasbil vilket skulle generera stora försäljningsvolymer i det långa loppet!

Vi läser ju dagligen om att medvetenheten ökar bland allmänheten (inte minst visar det sig i att priserna på begagnade gasbilar inte sjunker! :D ) så nu är det guldläge för biogasaktörerna att göra en storoffensiv och visa att de som skaffar gasbil kommer kunna tanka biogas "överallt"!

Fast de är nog både smartare och mer insatta i denna problematik och ekonomi än vad jag är... :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Om jag inte minns fel sist jag pratade med en tjej från svensk biogas så ville dom satsa på stationer längs E4 samt en station för sopbilarna vid sopförbränningsanläggning i Norrköping, detta för avlasta dom stationer som finns inne i Norrköping. Att dom inte satser längre bort beror på att då måste dom "flaka" ut transporten av biogas till stationerna. Detta sker visserligen redan idag (till stockholm bland annat) men dom vill säkert inte späda på detta.

Att bygga stationer längs E4:an tycker jag är smart, speciellt om sätter upp stora informationsskyltar om det. Det ökar marknadsföringskraften för svensk biogas och biogas överhuvudtaget.

En nackdelarna, enligt vissa skribenter, har varit att mackarna ligger lite avsides och denna argumetation slipper man om mackem ligger t.ex. vid E4:an
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

anders wrote:Om jag inte minns fel sist jag pratade med en tjej från svensk biogas så ville dom satsa på stationer längs E4
Äntligen hoppas bara att det blir ihop med "serviceanläggningarna" så man kan käka och skaffa tidning också samtidigt. Medpassagerarna brukar ju inte direkt hurra när man svänger av E4 i Norrköping eller Linköping för att leta gasmack. Dessutom blir det mycket effektivare om man kan "dubbeltanka" (Bil & mage) :lol: när man ändå stannar.

Annars håller jag nog med Fred om att det behövs större spridning av gasmackar framför allt i Småland och i synnerhet kronobergs län. Som jag uppfattar det så är det kommunerna som är de stora bromsklossarna eftersom det är väldigt få kommuner i Småland som för närvarande kan tänka sig uppgradera eventuell biogas till Fordonsgas. Enda undantaget är Växjö men det verkar som de i första hand vill använda biogasen för bussar eller värme och elektricitet :cry:
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Jag har för mig att Klinga nämdes, där finns OKQ8 och McDonalds.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Göran wrote:
anders wrote:Om jag inte minns fel sist jag pratade med en tjej från svensk biogas så ville dom satsa på stationer längs E4
Äntligen hoppas bara att det blir ihop med "serviceanläggningarna" så man kan käka och skaffa tidning också samtidigt. Medpassagerarna brukar ju inte direkt hurra när man svänger av E4 i Norrköping eller Linköping för att leta gasmack. Dessutom blir det mycket effektivare om man kan "dubbeltanka" (Bil & mage) :lol: när man ändå stannar.

Annars håller jag nog med Fred om att det behövs större spridning av gasmackar framför allt i Småland och i synnerhet kronobergs län. Som jag uppfattar det så är det kommunerna som är de stora bromsklossarna eftersom det är väldigt få kommuner i Småland som för närvarande kan tänka sig uppgradera eventuell biogas till Fordonsgas. Enda undantaget är Växjö men det verkar som de i första hand vill använda biogasen för bussar eller värme och elektricitet :cry:
-----------------------------
Om man skall använda biogasen till bussar måste man uppgradera den. Däremot kan man använda den råa biogasen (metanhalt ofta kring 60%) för el- och värmeändamål.

mvh/track_snake
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

track_snake wrote:Om man skall använda biogasen till bussar måste man uppgradera den. Däremot kan man använda den råa biogasen (metanhalt ofta kring 60%) för el- och värmeändamål.
Det är helt riktigt, vad jag menar är att Växjö uppgraderar en liten del av sin totala gasproduktion till fordonsgas dvs. det som inte går åt för att värma och driva avloppsverket.
Nu ämnar man förse bussar med biogas istället för att vara med i DME försöket som också skall vara i Växjö.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Satsningar i Östergötland med omnejd

Post by Stålis »

Jag mailade Tekniska Verken i Linköping för att få reda på status för planerad biogasmack i Tornby (vid Ikea i Linköping) som beviljades KLIMP-bidrag förra året. Den ligger tydligen fortfarande något år framåt i tiden eftersom man satsar på några orter i omgivningen under det här året. Här är svaret som jag fick från Svensk Biogas:
Svensk Biogas wrote:Hej Mattias,

Tack för ditt mail och engagemang i frågan. Vi ser Tornby som nästa naturliga steg i Linköping. Vi har många projekt som gäller mackar i Norrköping, ( 2st), Motala, Katrineholm och Västervik under året samt utbyggnad av våra båda produktionsanläggningar i Linköping och Norrköping. Därför kommer en ev. Tornbymack troligtvis bli under 2010 tidigast.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Svensk biogas satsar på fler stationer

Post by Stålis »

Nu rör det på sig angående Svensk Biogas planerade mack i Tornby. Men ersättningen för den stängda macken vid Braskens Bro verkar låta vänta på sig.
Svensk Biogas wrote:Några pågående mackprojekt inom Svensk Biogas är följande:

Ett nytt tankställe på Tornbyområdet i Linköping planeras. Målet är att det ska vara klart till årsskiftet 2010/2011. Vi har undersökt flera olika placeringar och diskussioner förs med aktörer i området för att få tillgång till mark.
Förra året stängdes vårt tankställe vid Braskens Bro, Linköping, eftersom Linköpings kommun planerar att bygga om vägarna där, samtidigt som vårt markarrende och tillstånd gick ut. Vägprojektet ska enligt uppgift vara klart om cirka 1,5 år. Eftersom det behövs ett tankställe för gas i södra delarna av staden fortsätter vi vår bearbetning av befintliga aktörer och markägare vid Braskens Bro för att hitta en ny plats för en gasmack.
Vi planerar också för fler tankställen i Norrköping.
I Örebro pågår flera projekt tillsammans med andra gasleverantörer i staden för att kunna möta den kraftigt ökande försäljningen.
Vi återkommer med mer information så snart vi kan kring dessa projekt.
Se http://www.svenskbiogas.se/sb/om/press/ ... /index.xml

Tornby köpcentrum med bl.a. IKEA ligger ett stenkast från E4. En gasmack där bör passa såväl linköpingsbor som pendlare och långresenärer alldeles utmärkt.

Dessutom är man på gång att uppgradera kompressorkapaciteten på Rejmes-macken i Norrköping: http://www.svenskbiogas.se/sb/om/press/ ... /index.xml
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Svensk biogas satsar på fler stationer

Post by Stålis »

Nya tankstället i Linköping hamnar vid Engströms Bil och Shell på tornbyområdet. Lite längre från E4 än vad jag hoppats på, men trots allt ett välkommet tillskott. Den ska öppna under våren: http://www.svenskbiogas.se/sb/om/press/ ... /index.xml.

Enligt samma nyhetsnotis jobbar de också på en ny mack i södra Linköping.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Svensk biogas satsar på fler stationer

Post by Stålis »

Tornbymacken vid Engströms i Linköping på väg att kopplas in.

http://www.tekniskaverken.se/sb/om/pres ... /index.xml
OMKOPPLING AV GASLEDNING 16/5
den 16 maj 2011
Den 16 maj kopplas gasledningen till Svensk Biogas nya tankställe på Tornby in. Detta innebär att gasleveransen till våra tankställen i Valla och Barhäll bryts under inkopplingsarbetet, eftersom dessa försörjs med gas från samma ledning.

Tankställena i Valla och Barhäll hålls öppna så länge gasen som redan är lagrad på plats i mackarna räcker, därefter kommer de tillfälligt att vara stängda. Vi hänvisar då istället till våra tankställen vid Rejmes och Gumpekulla.

Inkopplingsarbetet och det medföljande avbrottet i gasförsörjningen beräknas vara slutfört under tisdagen. Vi beklagar att inkopplingen av vårt nya tankställe påverkar våra befintliga mackar och hoppas på förståelse från våra kunder.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply