VW Passat slår rekord i räckvidd!
VW Passat slår rekord i räckvidd!
Har nu sett VW:s egna tekniska uppgifter om nya Passaten. De har visserligen själva skrivit helt galet när det gäller aktionsradie, siffran är alldeles för hög, 45 - 47 mil blandad körning, men det är möjligt att de då räknar på naturgas.
De anger också förbrukningen på certifierad gas. Denna gas ska i princip motsvara biogas. Då blir räckvidden blandad körning för manuella sedan- och variantmodellerna 40 resp 39,5 mil och för de med automatlåda 41 resp 40,5 mil, dvs de bästa räckvidderna hittills för en gasdriven personbil!
http://www.fordonsgas.se/Files/Dokument ... 0Fakta.pdf
De anger också förbrukningen på certifierad gas. Denna gas ska i princip motsvara biogas. Då blir räckvidden blandad körning för manuella sedan- och variantmodellerna 40 resp 39,5 mil och för de med automatlåda 41 resp 40,5 mil, dvs de bästa räckvidderna hittills för en gasdriven personbil!
http://www.fordonsgas.se/Files/Dokument ... 0Fakta.pdf
Opel Zafira CNG -08
Jag tror inte siffran på 45-47 mil är för hög.. Tror att många av oss kommer att komma längre än så också när vi kör. Det verkar i uppgifterna som denna siffran kommer från certifieringsgasen. Stämmer detta skulle jag nog gissa på att man kan komma upp emot 50mil på naturgas...
Jag kommer ju oftast runt 28-31 mil med min S60 automat (fordongsgas i gbg)
Dessutom har jag värvat min jobbarkompis att skaffa en gasbil, han skall beställa en passat i början av nästa vecka tror jag! Han blir väl nån av de första som får bilen levererad då antar jag.. Skall bli kul
Jag kommer ju oftast runt 28-31 mil med min S60 automat (fordongsgas i gbg)
Dessutom har jag värvat min jobbarkompis att skaffa en gasbil, han skall beställa en passat i början av nästa vecka tror jag! Han blir väl nån av de första som får bilen levererad då antar jag.. Skall bli kul
Fast denna siffra gäller ju blandad körning. Landsvägskörning borde Passaten som jag angett kunna komma upp till 51 mil på biogas, på naturgas borde det kunna bli upp till hela 58,5 mil (har använt siffrorna 11,2 kWh/Nm3 naturgas och 9,77 kWh/Nm3 biogas, se http://www.processkontroll.com/default. ... s_1050.asp).taz wrote:Jag tror inte siffran på 45-47 mil är för hög.. Tror att många av oss kommer att komma längre än så också när vi kör. Det verkar i uppgifterna som denna siffran kommer från certifieringsgasen. Stämmer detta skulle jag nog gissa på att man kan komma upp emot 50mil på naturgas...
Vi får väl invänta våren när de nya Passatägarna meddelar sina första förbrukningssiffror. Jag tror dock vi kan vara överens om att Passaten är den gaspersonbil med den hittills bästa räckvidden.
Opel Zafira CNG -08
Gjorde för skojs skull ett överslag när det gäller räckvidd med utgångspunkt från min nuvarande V70. Gäller samma skillnad på angiven / verklig förbrukning som för min bil skulle det göra att min räckvidd blir ca 45 mil på biogas om man räknar på DSG låda och sedan.
Såg för övrigt att fordonsskatten var 550 kr/år återigen sedan och DSG låda.
Såg för övrigt att fordonsskatten var 550 kr/år återigen sedan och DSG låda.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Kristianstadsbladet har en annonstidning kallad "Biltidningen i Kristianstad" som kommer med tidningen med jämna mellanrum. I dag var det dags, och hela förstasidan pryds av bild på Passat EcoFuel med rubriken "Bilcentrum lanserar biogasbilen Passat EcoFuel". Inne i bilagan är det c:a 3/4 av mittuppslaget, rubrik "Med biogas i tanken kör man numera både miljövänligt och långt".
Ingressen lyder:
"Biogasbilens korta räckvidd har länge legat det miljövänliga alternativet i fatet. Sedan i måndags menar dock Sune Åkerlund, försäljningschef vid Bilcentrum i Kristianstad, att detta aber har förpassats till historien. - Med Passat EcoFuel har biogasbilen tagit steget in i en ny era, säger han."
ÄNTLIGEN en början till ordentlig marknadsföring av biogasbilar riktad till vanligt folk! Volvo glömde ju bort det totalt, följden vet vi.
Tyvärr finns inte bilagan på nätet.
Ingressen lyder:
"Biogasbilens korta räckvidd har länge legat det miljövänliga alternativet i fatet. Sedan i måndags menar dock Sune Åkerlund, försäljningschef vid Bilcentrum i Kristianstad, att detta aber har förpassats till historien. - Med Passat EcoFuel har biogasbilen tagit steget in i en ny era, säger han."
ÄNTLIGEN en början till ordentlig marknadsföring av biogasbilar riktad till vanligt folk! Volvo glömde ju bort det totalt, följden vet vi.
Tyvärr finns inte bilagan på nätet.
Auto Motor och Sport kör en positiv artikel om Passat nu och har under den klistrat in artikeln om deras provkörning av konceptbilen för två år sedan. AMS anger 50 mil på gas och ytterligare 40 mil på bensin!
http://www.automotorsport.se/news/16416 ... 3%A4ljas/#
http://www.automotorsport.se/news/16416 ... 3%A4ljas/#
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Oerhört bra att tidningarna uppmärksammar en ny gasbilsmodell. Att Kristianstadslbladet är lyriska är kanske inte så konstigt, Kristianstad är en av landets mest biogasvänliga och -medvetna städer.
Jag gläds på sätt och vis mer åt att en konservativ motortidning skriver riktigt positivt om en gasbil. Detta gör att intresset för gasblar kan vidgas till andra bilintresserade och inte bara gälla oss "miljönördar"/idealister.
Jag gläds på sätt och vis mer åt att en konservativ motortidning skriver riktigt positivt om en gasbil. Detta gör att intresset för gasblar kan vidgas till andra bilintresserade och inte bara gälla oss "miljönördar"/idealister.
Opel Zafira CNG -08
Jo, här i Kristianstads kommun är vi ordentligt biogasadeSven wrote:Oerhört bra att tidningarna uppmärksammar en ny gasbilsmodell. Att Kristianstadslbladet är lyriska är kanske inte så konstigt, Kristianstad är en av landets mest biogasvänliga och -medvetna städer.
Jag gläds på sätt och vis mer åt att en konservativ motortidning skriver riktigt positivt om en gasbil. Detta gör att intresset för gasblar kan vidgas till andra bilintresserade och inte bara gälla oss "miljönördar"/idealister.
Absolut är det härligt -och viktigt- att riksspridda motortidningar nu tar upp biogasalternativen. Äntligen, där också.
Det som gjorde mig så glad med Kristianstadsbladets annonstidning var att Bilcentrum satsar på marknadsföring av gas-Passaten; att vara på förstasidan och mittuppslaget där var säkert inte gratis. Tidigare har ju marknadsföringen (läs från Volvo och Eon) riktats mot kommuner, myndigheter, taxi och företag. Vi vanliga konsumenter har lämnats okunniga om biogasalternativet -åtminstone i mycket stor utsträckning. Jag har tidigare jämfört med Nokia och Ericsson med mobiltelefonerna, Ericsson rynkade på näsan åt "populasen" och sade sig vända sig till den professionella användarkåren med höga krav. Nokia vände sig till vanligt folk, inte minst ungdomar, och körde om Ericsson så svensken nästan drunknade i vågsvallet.
Skönt om det kan bli bättre marknadsföring på biogassidan nu.
Jag skickade ett mejl till Bilcentrums försäljningschef med mina positiva tankar kring Passat och deras marknadsföring av den. I dag fick jag svar, han skriver att de tror riktigt mycket på den, och att de trots att tillverkningen inte kommit igång lyckats sälja några stycken sedan förra måndagen. Bil att provköra beräknas finnas ungefär v 7 -12.
Bra Bilcentrum! Jag kommer och tittar!
Bra Bilcentrum! Jag kommer och tittar!
Allt om motor har en artikel om Passaten. VW är smarta, pga det stora intresset i Sverige så har de prioriterat de första leveranserna till den svenska marknaden.
"Som ett resultat av det stora intresset i Sverige kommer de första veckornas produktion att vara öronmärkt för vår marknad, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen i Sverige."
Och i DN anges räckvidden till hela 50 mil, som jag tror en oegentlig siffra om blandad körning avses, men å andra sidan är det nog bra reklam för denna spännande gasbil. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... sat-1.6850
"Som ett resultat av det stora intresset i Sverige kommer de första veckornas produktion att vara öronmärkt för vår marknad, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen i Sverige."
Och i DN anges räckvidden till hela 50 mil, som jag tror en oegentlig siffra om blandad körning avses, men å andra sidan är det nog bra reklam för denna spännande gasbil. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... sat-1.6850
Opel Zafira CNG -08
Ännu en färsk notis om denna mycket intressanta bil. Temperaturen stiger...
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_2179465.svd
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_2179465.svd
Bilen har tre gastankar som rymmer 22 kilo gas, vilket ska räcka till 50 mils körning. En bensintank som rymmer 31 liter ökar den teoretiska räckvidden till nästan 90 mil.
Grundpriset för sedanversionen blir 278 500 kr, som kombi 287 500. Den som vill ha dubbelkopplingslådan DSG som medger automatisk växling får betala 19 000 kr extra.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
I Volkswagens broschyr för Passat TSI Ecofuel står under rubrik Motor "Kvasi-monovalent, Metangasoptimerad".
Är det någon här som vet den egentliga innebörden av detta?
Att motorn är optimerad för gas förstår jag, men startar den på gas?
Är det någon här som vet den egentliga innebörden av detta?
Att motorn är optimerad för gas förstår jag, men startar den på gas?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Återigen nya uppgifter om Passatens räckvidd. VW har ändrat på tidigare siffror i faktabladet om bilens förbrukning, tankvolym och räckvidd.
Siffrorna som förekommer i media om 50 mils räckvidd blandad körning är dock överdrivna. Även VW:s egna uppgifter i faktabladet på en räckvidd blandad körning 47-48 mil verkar vara felaktiga.
I detta faktablad anges förbrukningen biogas vid blandad körning för sedan- resp variantmodellen till 6,3/,4 Nm3/100 km och 6,4/6,5 Nm3/100 km.
Tankvolymen anges till 22 kg. VW har felaktigt räknat om detta till 30,7 Nm3, men eftersom 0,8 kg gas motsvarar 1,0 Nm3 så borde tankvolymen bli 27,5 Nm3.
Om man utifrån ovanstående siffror räknar på räckvidden blir den 42,5 - 43,5 mil blandad körning. Detta är ändå i särklass den hittills bästa räckvidden för en personbil. Räckvidden landsväg blir hela 53-55 mil.
Och som jag tidigare skrivit, det blir intressant att från början på nästa år få rapporter om faktisk förbrukning och räckvidd från de som har skaffat sig den nya Passaten.
https://personbilar.volkswagen.se/etc/m ... _fakta.pdf
Siffrorna som förekommer i media om 50 mils räckvidd blandad körning är dock överdrivna. Även VW:s egna uppgifter i faktabladet på en räckvidd blandad körning 47-48 mil verkar vara felaktiga.
I detta faktablad anges förbrukningen biogas vid blandad körning för sedan- resp variantmodellen till 6,3/,4 Nm3/100 km och 6,4/6,5 Nm3/100 km.
Tankvolymen anges till 22 kg. VW har felaktigt räknat om detta till 30,7 Nm3, men eftersom 0,8 kg gas motsvarar 1,0 Nm3 så borde tankvolymen bli 27,5 Nm3.
Om man utifrån ovanstående siffror räknar på räckvidden blir den 42,5 - 43,5 mil blandad körning. Detta är ändå i särklass den hittills bästa räckvidden för en personbil. Räckvidden landsväg blir hela 53-55 mil.
Och som jag tidigare skrivit, det blir intressant att från början på nästa år få rapporter om faktisk förbrukning och räckvidd från de som har skaffat sig den nya Passaten.
https://personbilar.volkswagen.se/etc/m ... _fakta.pdf
Last edited by Sven on 2008-12-12, 13:39, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
Hur räknar du då? 22kg motsvarar 27,5 Nm3 (22/0,8=27,5)Sven wrote:
Tankvolymen anges till 22 kg. VW har felaktigt räknat om detta till 30,7 Nm3, men eftersom 0,8 kg gas motsvarar 1,0 Nm3 så borde tankvolymen bli 28,125 Nm3.
Om man utifrån ovanstående siffror räknar på räckvidden blir den 43,5 - 44,5 mil blandad körning.
Skulle man då komma 50 mil så skule bilen dra 0,55 Nm3/mil, alltså 0,44kg/mil vilket är ganska orealistiskt. Har läst en siffra på 0.53kg/mil vilket ger en räckvidd på 41,5 mil vilket är lite mer realsitiskt..