Servicekostnad

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
oxy
Posts: 2
Joined: 2008-11-20, 10:21

Servicekostnad

Post by oxy »

Planerar att skaffa gasbil, men vill ha koll på kostnaderna.
Kräver gasbilar mer och/eller dyrare service?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Detta har diskuterats på foruemt tidigare, och jag hittade detta som Micke77 skrev angående Volvo V70:

Tyvärr har även vi gasentusiaster ökade kostnader för service jämfört med identisk motor utan gas. För en Volvo V70 gäller följande intervaller:
gasfilter dränering, 4000 mil
gasfilter byte, 8000 mil
gasledning kontroll, 6000 mil
gastryck kontroll, justering, 2000 mil

Jag räknade ut vad detta innebar i extrakostnader för mig med min V70 -03 Bi-fuel och det blev ca 1 kr per mil med Bilias priser på service. Därmed sparar jag ändå på att köra på gas trots de ökade servicekostnaderna. Observera att miltalen ovan endast anger mellanrummet mellan ev serviceåtgärder, denna lista säger inget om vid vilken service resp punkt skall utföras då det är en ganska komplicerad tabell att redovisa."

Detta alltså om Volvo. Deras bilar är inte optimerade för gas. Själv kör jag en Opel Zafira -08 som har en motor optimerad för gas, men jag har inte studerat i serviceboken när olika gasdelar ska kontrolleras/bytas ut/servas.

Å andra sidan är det viktigt att påpeka att förbränningsmotorn håller längre om den går på gas än bensin. Det blir nästan inga avlagringar eller spår av bränslet i motorn. Så sett över bilens hela livscykel så kanske det inte är dyrare med gasbränsle, kanske t o m billigare.
Opel Zafira CNG -08
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Det finns något viktigare...

Post by Micke77 »

Jag tycker inte man skall hänga upp sig speciellt mycket på den där kronan i service. Något som kan bli mycket dyrare är att äga en vanlig bensinbil som är allt annat än miljökorrekt. Värdeminskningen är nämligen lägre på en gasbil än på motsvarande bensinbil (Volvo Bi-fuel). Just nu verkar det som att bensinbilar är väldigt tröga att sälja. Skall man tro vad pressen skriver lär vi inte få köra annat än miljöbilar om några år, i alla fall inte om vi inte vill betala hemska avgifter.

Lägre fordonsskatt (MK2005) + lägre bränslekostnad är betydligt större än den utökade servicen.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Merkostnaderna för service ligger troligtvis till stora delar i att det är två bränslesystem att underhålla.

Men som Micke 77 nämnde så uppvägs det av tex andrahandsvärdet ( i alla fall för oss som köpt en begagnad gas bil för minst ett år sen).
enl Teknikens Värld skulle en Volvo V70 Bifuel ökat med ca 8000 kr i pris 2008 för en 3 år gammal typ bil jämfört med vad samma 3 år gamla typ bil skulle ha kostat 2007.
Samtidigt som motsvarandebensinbil sjunkit 3000 kr prisgapet skulle alltså ha ökat med 11 000 kr.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

För min Opel Zafira verkar det inte vara någon extra service pga att den går på gas. Jag tittade igenom senaste serviceprotokollet, där står uppradat allt som ska ske vid olika intervaller och jag kunde inte hitta någontin som var specifikt för gasmodellen. Allt skulle ske med samma intervall som för bensinvarianten.
Opel Zafira CNG -08
oxy
Posts: 2
Joined: 2008-11-20, 10:21

Post by oxy »

OK, tackar för svaren! Servicekostnaden känns inte som nåt problem, och så måste man ju även väga in miljövinsten med att köra på biogas.

/oxy
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Jag tror inte att jag heller har någon extra service pga gasdriften (kör VW Golf). Finns inte heller några BiFuel-specifika delar i instruktionshandboken, vad gäller motorolja etc.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Post Reply