Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by Stålis »

Dags att fylla på lite om Zafiran. De första erfarenheterna står sig rätt bra (se högre upp i tråden).

Bränsleförbrukningen ligger stabilt runt 7,4 Nm3 biogas / 10 mil. Körde en del i Tyskland i somras och trots full last och autobahn blandat med slingriga bergsvägar höll sig förbrukningen på ca 5,5 kg (6,9 Nm3) naturgas (H-gas).

Som semesterbil har den fungerat alldeles utmärkt. Tyst, bekväm och rymlig. En praktisk detalj är 12V-uttag även i baksätet och i bagageutrymmet. Perfekt för mobilladdare och portabla kylskåp. I familjepaketet, som jag valde som tillval, ingick en bagagerumsavdelare ("flex organizer") som jag inte trodde att jag skulle ha någon större nytta av, men den gör faktiskt att man kan hålla isär olika delar av semeterpackningen på ett bra sätt och att allt inte rasar när man bara vill plocka ut en del.

Precis som Vi Bilägare skrev i sin provkörningsrapport så saknar jag också färddator, men å andra sidan lär man sig att det är knappt 10 mil mellan varje fjärdedelsstreck på bränslemätaren. Att det skulle vara låg markfrigång, som de också skrev, har jag däremot inte märkt av.

Första veckorna upplevde jag att antisladdsystemet grep in onödigt tidigt, men det har jag inte drabbats av senare.

För ett tag sedan upptäckte jag att bilen verkar vara utrustad med start i backe-hjälp (hill holder). Enligt specen ingår det inte i standardutrustningen och jag har inte betalat extra för det, så jag får väl se det som bonus.

Om jag skulle önska mig något, så är det lite bättre sikt förbi de klumpiga framrutestolparna och lite högre släpvagnsvikt (nu max 1100 kg).

Återstår att se hur den står sig som vinterbil.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
maddis
Posts: 3
Joined: 2009-10-02, 10:18

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by maddis »

Så har jag äntligen hittat någon som har en Opel zafira CNG turbo! Det verkar ju dessutom vara ett bra forum detta. Jag står just i begrepp att ev beställa en personalbil av nämnda sort och det är visst en sådan som Stålis har. Ville bara fråga lite grann för att komma till beslut. Jag har räknat fram och tillbaka på detta och tror att personalbil ändå är ett bra alternativ. Du eller kanske fler som har detta, har det fungerat bra och är det en vettig ekonomisk lösning. Efter flera år med en skruttig volvo, miljöbov och bensinslukare så känns det väldigt attraktivt med några år av bekymmersfritt bilinnehav! På mitt jobb har vi en Volkswagen Touran med gasdrift från -08, tror jag. Gasen tar slut väldigt fort och bilen är stor utanpå men utrymmet inne är inte funktionellt, tex kan bara personer upp till 35 kg sitta i extrasätena! Saknar också en sjätte växel då bilen går på höga varv på landsväg. Hur upplever ni som kört Zafiran ett tag innerutrymmena? Är den behaglig att köra med den sjätte växeln? Är det någon av er tekniska karlar här som kan beskriva bränsleåtgången i förhållande till liknande bensindriven bil. Att det är en miljövinst med gas har jag förstått men märks det också i plånboken? Skulle varar jättetacksam om någon ville svara.

Madelene, kanske snart gasbilsförare.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by Stålis »

maddis wrote:Så har jag äntligen hittat någon som har en Opel zafira CNG turbo! Det verkar ju dessutom vara ett bra forum detta. Jag står just i begrepp att ev beställa en personalbil av nämnda sort och det är visst en sådan som Stålis har. Ville bara fråga lite grann för att komma till beslut. Jag har räknat fram och tillbaka på detta och tror att personalbil ändå är ett bra alternativ. Du eller kanske fler som har detta, har det fungerat bra och är det en vettig ekonomisk lösning. Efter flera år med en skruttig volvo, miljöbov och bensinslukare så känns det väldigt attraktivt med några år av bekymmersfritt bilinnehav! På mitt jobb har vi en Volkswagen Touran med gasdrift från -08, tror jag. Gasen tar slut väldigt fort och bilen är stor utanpå men utrymmet inne är inte funktionellt, tex kan bara personer upp till 35 kg sitta i extrasätena! Saknar också en sjätte växel då bilen går på höga varv på landsväg. Hur upplever ni som kört Zafiran ett tag innerutrymmena? Är den behaglig att köra med den sjätte växeln? Är det någon av er tekniska karlar här som kan beskriva bränsleåtgången i förhållande till liknande bensindriven bil. Att det är en miljövinst med gas har jag förstått men märks det också i plånboken? Skulle varar jättetacksam om någon ville svara.

Madelene, kanske snart gasbilsförare.
Hej Madelene och välkommen till forumet.

Ska försöka svara på dina frågor.

Om personalbil är vettigt ekonomiskt är inte helt enkelt att svara på. Det beror väldigt mycket på vilken deal man får med sitt företag, men det är i alla fall bekvämt och man slipper eget risktagande i form av lån. Sant är i alla fall att den 40-procentiga förmånsvärdesrabatten på gasbilar gör att det blir betydligt bättre än motsvarande bensin- eller dieselbil som personalbil.

När det gäller bränsleförbrukningen kan jag konstatera att jag kört de första 1000 milen för ungefär 8,10 kr/mil (7,4 Nm3 biogas á 10,95 kr / Nm3 per 100 km). Just nu när bensinen är relativt billig kanske en bensinzafira går att köra på 9 kr/mil, men när konjunkturen vänder lär väl bensinpriset sticka uppåt 14 kr/litern.

Sjätte växeln är bra när man kommit upp i fart. Ljudnivån blir riktigt behaglig och bränsleförbrukningen blir låg på landsväg. Man får dock växla ner en eller ett par växlar när man ska accellerera. Överhuvudtaget får man växla bilen lite mer än vad man behöver för en bil med konventionell motor (utan turbo) men med samma effekt. Bilen är trots allt ganska tung och kraften på låga motorvarv inte den allra bästa.

Utrymmet tycker jag är riktigt bra. Enda minuset är att man måste köra fram hela mellan soffan när man ska fälla upp extrasätena där bak. Kan vara trixigt i fall man har bilbarnstolar monterade. Vet inte om Touran är bättre på den punkten.

När du jämför körupplevelsen, bränsleförbrukningen och räckvidden med Touran kan det vara lite orättvist att jämföra med en -08:a. Nya Touran TSI ecofuel som börjat levereas nu i höst har bättre prestanda än den gamla 2.0 ecofuel. Räckvidden är ungefär densamma på gas som för Zafiran och bränsleförbrukningen lär vara något lägre än Zafirans. Utrymmen i årsmodell -10 är dock samma som i -08.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
maddis
Posts: 3
Joined: 2009-10-02, 10:18

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by maddis »

Tack för svaren på mina frågor! Blir det en ny bil så blir det en Zafira även om den nya touranen verkar bättre än den vi har på jobbet...Vi är sex i familjen och även om vi väldigt sällan åker alla så är det bra att ha utrymme för någon extra ett par år till. Det verkar också svårt att hitta en bra begagnad gasbil för utvecklingen har ju gått framåt mycket de sista åren. Det kan kanske vara värt att en gång i livet köra en ny bil.
Madelene
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by aiskylos »

Hej, har stått inför samma val som du, men det blev en Touran till slut. Med nya motorn (-08:n du beskriver har en helt annan trött törstig, gammal 2-litersmotor.) Förbrukningen håller sig ungefär kring 4,5-5 kg/100 km trots ganska mycket stadskörning och testande av fartresurser så här i början. När det gäller extrasätena håller jag däremot med - de duger till barn och inget annat. I övrigt helnöjd! Tänk också på andrahandsvärdet!


maddis wrote:Så har jag äntligen hittat någon som har en Opel zafira CNG turbo! Det verkar ju dessutom vara ett bra forum detta. Jag står just i begrepp att ev beställa en personalbil av nämnda sort och det är visst en sådan som Stålis har. Ville bara fråga lite grann för att komma till beslut. Jag har räknat fram och tillbaka på detta och tror att personalbil ändå är ett bra alternativ. Du eller kanske fler som har detta, har det fungerat bra och är det en vettig ekonomisk lösning. Efter flera år med en skruttig volvo, miljöbov och bensinslukare så känns det väldigt attraktivt med några år av bekymmersfritt bilinnehav! På mitt jobb har vi en Volkswagen Touran med gasdrift från -08, tror jag. Gasen tar slut väldigt fort och bilen är stor utanpå men utrymmet inne är inte funktionellt, tex kan bara personer upp till 35 kg sitta i extrasätena! Saknar också en sjätte växel då bilen går på höga varv på landsväg. Hur upplever ni som kört Zafiran ett tag innerutrymmena? Är den behaglig att köra med den sjätte växeln? Är det någon av er tekniska karlar här som kan beskriva bränsleåtgången i förhållande till liknande bensindriven bil. Att det är en miljövinst med gas har jag förstått men märks det också i plånboken? Skulle varar jättetacksam om någon ville svara.

Madelene, kanske snart gasbilsförare.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by torkel »

maddis wrote:Tack för svaren på mina frågor! Blir det en ny bil så blir det en Zafira även om den nya touranen verkar bättre än den vi har på jobbet...Vi är sex i familjen och även om vi väldigt sällan åker alla så är det bra att ha utrymme för någon extra ett par år till.
Vi är sex i familjen och jag har just bytt bort min Zafira mot en VW Caddy Maxi eftersom det blev för trångt i Zafiran. Nu har vi i och för sig barnvagn, vilket gjorde det extra trångt i Zafiran. Men det kan också vara bra att veta att om man ska åka långt kan det bli jobbigt för större barn att sitta längst bak i bilen. Så länge de sitter på kudde slipper de sitta dubbelvikta, men sedan får de tråckla in fötterna under sätet framför och sitta med knäna mot sätet framför.

Jag rekommenderar att du tittar på gasvarianten av VW Caddy Maxi. Den har sju riktiga säten plus bagage. Lite dyrare, men också lite bättre kvalitetskänsla.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by Sven »

Hej, maddis!

Sedan hösten -07 kör vi en Zafira -08. Det är alltså ingen turbo men i övrigt samma bil. Vi är också 6 i familjen, och mina stora barn som är 14 och 12 har inget emot att sitta i tredje sätesraden, föredrar det ofta därför att det där bak är ganska lugnt och skönt (de har även två syskon på 2 och 5 år). De äldsta barnen är båda ca 160 cm långa.
Opel Zafira CNG -08
maddis
Posts: 3
Joined: 2009-10-02, 10:18

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by maddis »

Ville bara tacka för svaren på de frågor jag ställt. Har nu beställt vår nya miljövänliga bil! Det blev en Zafira till slut, de två extrasätena fick avgöra. Ska bli jättekul att äga en helt ny bil! Eller äga och äga efter många räkneexempel så slutade det med en personalbil, så jag kommer ju inte att äga den till att börja med iallafall...men ändå. Bara att vänta, 10 veckor lär det visst ta innan bilen kommer.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by Sven »

Grattis till beställningen! Jag blir lite avundsjuk, skulle gärna vilja ha turboversionen av Zafiran. Vi har köpt vår bil privat, och tänkte inte byta förrän tidigast efter 7-8 år, dvs minst 5 år kvar...
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by Astra CNG »

Hej,

Stålis, det vore kul om du kunde berätta om dina erfarenheter av din Zafira Turbo.

Förbrukning, sevicekostnad, osv...

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Post by Stålis »

Vad gäller praktiska erfarenheter så står sig det jag skrivit tidigare i tråden rätt så bra fortfarande. Förbrukningen ligger på runt 7,5 Nm3 biogas per 10 mil blandad körning.

Serviceintervallet är 3000 mil eller varje år (det som inträffar först). Jag kör ungefär 2000 mil om året så hittills har det bara blivit en service. Eftersom jag har bilen som personalbil är det en leasingfirma som tar hand om fakturan. Jag kunde naturligtvis ha bett att få se den men det blev aldrig av. Nästa service blir i mitten på april.

På det hela taget är jag fortfarande nöjd med bilen.

Jag hade lite strul förra vintern eftersom bilen fick felaktig typ av motorvärmare inmonterad (se http://forumgas.se/forum/viewtopic.php? ... 381#p13087). Det löste sig så småningom och har fungerat problemfritt den här vintern.

På tyska forumet gibgas.de finns gott om trådar som samlar ihop folks erfarenheter. Just nu verkar gibgas vara nere så jag får länka dit en annan gång.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply