Miljöministern vill höja koldioxidskatten

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Miljöministern vill höja koldioxidskatten

Post by TroMik »

E24 skriver att Andreas Carlgren vill höja skatten på bilar som släpper ut mycket CO2. Det skrivs flitigt om volvo och saab med sina stora bilar och om etanolbilar, dock inte ett ord om hur bilar som kör på gas skall klassas.

Artikeln: http://www.e24.se/branscher/ovrigindust ... 867157.e24
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Nä, det är tyvärr som vanligt, gasbilarna diskrimineras. Centerpartiet var före Miljöpartiets intåg i rikspolitiken Sveriges ledande miljöparti och de borde tala betydligt mer och positivt om både biogas och gasbilar. En del i partiet vill kanske detta, men dess ordförande Maud Olofsson har ju investerat mycket förtroendekapital i en satsning på etanolbilar.

Men men, skam den som ger sig, en dag kommer sannolikt även C att plädera för biogas och gasbilar.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

På vilket sätt diskrimeneras gasbilar :?:
Men för Saab och Volvo som i huvudsak lever på sina större modeller ser det mörkt ut: De stora bilarna får högre skatter och de större etanolbilarna som idag är de riktiga storsäljarna, tappar med största sannolikhet sin miljöbilsstatus.

–Etanol kommer även fortsättningsvis att få miljöundantag men det blir betydligt tuffare krav på bränsleeffektivitet, säger Carlgren.
Jag trodde att detta skulle glädja er :?:
–Jag vill höja skatten på bilar som släpper ut mycket koldioxid, säger han till SvD Näringsliv.
Samtidigt säger han att han vill ta bort fordonsskatten helt på miljöklassade bilar mellan 3 och 5 år. Tanken är att åtgärderna ska ta ut varandra kostnadsmässigt
Detta borde väl gynna gasbilarna :?:
Vad betyder det för Volvo om förslaget går igenom?

–Det beror på hur förslaget i detalj kommer att se ut. Blir det extremt kraftfullt är det inte bra för Volvo. Vi hoppas att miljö- ministern diskuterar detta med svensk bilindustri.
Kanske återtåget för en gasvolvo inte är så långt borta :?: Kanske någon borde tipsa dom
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag ska erkänna att jag mer kommenterade det tidigare inlägget och inte har lusläst vad C säger. Det du tar upp, Anders, om att C talar för energieffektivare etanolbilar och högre skatt för de som släpper ut mycket CO2 tycker jag är bra.

Däremot undrar jag varför inte C tar upp biogasen som ett positivt exempel och berättar att det alltså finns ett väldigt miljövänligt, inhemskt producerat fordonsbränsle idag. De skulle då också kunna berätta om vilken stor potential detta bränsle har.

S och Mp talar om att satsa på biogasen, t ex har de som mål att alla svenska kommuner ska ha en biogaspump inom några år. Varför har inte C några sådana visioner?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det var ju Andreas Carlgren som bara för ett halvår sedan lovordade etanolen och uttryckte sin glädje över att etanolförsäljningen hade ökat så mycket!

Antingen är han väldigt dåligt informerad eller så har han något personligt emot biogas...jag har aldrig hört eller läst att han ens nämnt biogasen som fordonsbränsle.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Andreas Carlgren vet tyvärr inte så mycket om etanol heller, så att inte vet något om biogas är inte förvånande
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Kikon
Posts: 10
Joined: 2008-10-05, 14:52

Post by Kikon »

Vet Herr Carlgren överhuvudtaget någonting om nått ?

Sen kan man ju undra varför det nästan alltid är piskan som skall vina när folk ska bli mera miljömedvetna? Varför kan man inte köra med en morot istället ? Jo, för moroten kostar pengar !

Andreas Carlgren är inte ett skit interesserad av miljön om inte han kan tjäna pengar åt statsmakten på den. Miljöbilspremien var en morot som smakade gott så svenskarn åt av den i stora lass, kanon för miljön men lite väl dyrt för statskassan så den skall dras tillbaka i förtid.

Vidare kan man ju undra varför Carlgren vill höja just fordonskatten på bilar som släpper ut mycket koldioxid...jo, för då kan du gå, springa, cykla eller krypa till jobbet om du så vill, han får iallafall in sina pengar till statskassan oavsett om du använder bilen (och faktiskt släpper ut CO2) eller ej.

Over and Out.
Har en törstig Pegga 307 men nästa bil blir en med gas i...
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Ja det har du helt rätt i Kikon, skatten borde ligga på förbrukningen, alltså på bränslet och inte på modellen. Detta främjar inte snålkörning.
Samtidigt förstår jag tanken med att att vill begränsa hur törstig ett (miljö)fordon får bli.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
sjalilund
Posts: 21
Joined: 2008-08-05, 15:59
Location: Lund

Post by sjalilund »

anders wrote:Samtidigt förstår jag tanken med att att vill begränsa hur törstig ett (miljö)fordon får bli.
Då känns ju en skattesats på bränslet än mer aktuellt (och rättvist).
Törstig bil == hög koldioxidskatt == hög milkostnad.

Ta bort fordonsskatten, och lägg allt på bränslet, så kanske etanolbilsköparna tankar etanol...
Om inte, ja då betalar de lika mycket som grannen, som köpte bensinvarianten...

Mvh
Johan
___________
V70 Bi-Fuel Aut -02
Image
Gasapå
Posts: 16
Joined: 2008-01-05, 16:36
Location: Borås

Post by Gasapå »

När CO2-skatten på bensinen höjs går biogaspriset upp med lika mycket. Så är det i alla fall här i Borås där man sätter nytt pris på biogasen varje kvartal utefter aktuellt bensinpris. Så höjd miljöskatt slår direkt på gaspriset. I praktiken, "miljöskatt" på biogasen. Lika orimligt som obegripligt, tycker jag. Har länge på olika sätt försökt få kommunen att ändra på detta dock utan framgång. Förstår inte att de har mage att göra så här. Tror tyvärr inte att Borås är ensam att tillämpa denna prissättningspolitik. :evil: :evil:
V70 Bi-fuel -04
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Att skattebefria miljöbilar de första 3-5åren låter som en bra idé. Baksidan är dock att miljöklassade bilar som ligger högre i skatt gynnas jämfört med miljöbilar som har en låg fordonsskatt. Subventionen blir då större på en miljöklassad diesel än på en gasbil.

Andreas Carlgren har sagt i en tv-intervju (som jag tyvärr inte minns var jag såg) att biogas är det bästa miljöalternativet men att om han själv skulle skaffa bil så skulle han välja etanol för att det är mycket mer praktiskt...
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Post by kjelle »

Jimmy wrote:Andreas Carlgren har sagt i en tv-intervju (som jag tyvärr inte minns var jag såg) att biogas är det bästa miljöalternativet men att om han själv skulle skaffa bil så skulle han välja etanol för att det är mycket mer praktiskt...
Tolkar det som att han gärna är miljömedveten, bara det inte är för mycket besvär.. Alldeles för många resonerar tyvärr på samma sätt.
V70 Bi-Fuel -04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jimmy wrote:Att skattebefria miljöbilar de första 3-5åren låter som en bra idé. Baksidan är dock att miljöklassade bilar som ligger högre i skatt gynnas jämfört med miljöbilar som har en låg fordonsskatt. Subventionen blir då större på en miljöklassad diesel än på en gasbil.

Andreas Carlgren har sagt i en tv-intervju (som jag tyvärr inte minns var jag såg) att biogas är det bästa miljöalternativet men att om han själv skulle skaffa bil så skulle han välja etanol för att det är mycket mer praktiskt...
Du har verklgien rätt i ovanstående, dieselbilar skulle kunna gynnas oerhört på detta sätt och gasbilar missgynnas. Därmed känns det som ett minst sagt tveksamt förslag.

Ang miljöministern tycker jag hans uttalande visar tydligt att han inte precis är den som i första hand värnar miljön. Kanske skulle han byta ministerpost?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Nu heter vår nuvarande miljöminister alltså Andreas Carlgren och inget annat. :wink:
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Problemet med alla "subventioner"/skattelättnader är att alla vill vara med och dela på den kakan. Bilpriser går upp när fordonet får skattelättnader, priset på bränslet stiger när skatten lättar på dem. SUCK :(
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply