Brev från Volvo - inte ett ord om gas

Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Brev från Volvo - inte ett ord om gas

Post by Jonas »

Fascinerande. Jag (och säkerligen de flesta andra) fick igår ett brev från Volvo PV där VD Sverige skriver om vad dom gjort på miljösidan, att han tror att Volvo ska ta sig genom krisen etc etc. En tätskriven A4-sida full med information om att man gör en storsatsning för att få ner bensin- och dieselförbrukning, att man satsar på etanol, att man var tidigt ute med katalysatorer etc.

Inte ett ord om biogas. Inte ett enda! Det hade varit klädsamt med en rad eller två om att man var tidigt ute med biogas men att man sedan lade ner det för att man för tidigt ute eller nåt åt det hållet. Eller ännu hellre nåt om att man nu tar upp biogasen igen men det är väl för mycket att hoppas på.

På slutet försöker dom naturligtvis få oss att åka till Volvohandlaren för att hjälpa Volvo ur krisen genom att köpa t.ex nya mini-stadsjeepen XC60. Jag funderar på att skicka tillbaks sk-ten med kommentaren att han är välkommen åter när han presenterat nya biogas-programmet förutsatt att han gör det innan jag beställer en Passat och/eller någon annan gasdriven bil.

Samtidigt som ovanstående brev anlände så fick jag också en reklambroschyr från VW där man visar upp ett urval av modellutbudet. Dom har missat att nämna att Passaten kommer med gas. Hade varit så enkelt att lägga en platta uppe i hörnet på Passatbilden och skriva "Kommer med biogas vid årsskiftet" eller nåt liknande. Nu räknar man upp 4st bensinare och två dieslar och sen inget mer. Dålig kommunikation med marknadsbyrån eller är man rädd för att sälja fler än man kan leverera?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

De vågar nog inte nämna satsningen på gasbilar. Att man satsade tidigt och seriöst på gas råder det ingen tvekan om. Men att man lade ned produktionen av gasbilar, just när det började ta fart, är nog inget man vill påminna om. För så var det ju - Volvo PV hade själva tagit fram en konceptbil sommaren 2006 (Volvo V70 Multi-Fuel) som visade att man tänkte sig en framtid med gasbilar, och mot slutet ökade faktiskt försäljningen av Volvos gasbilar. Men när den nya generationen S80 och V70 utvecklades gjordes inga gasvarianter. Min tolkning är att Ford inte tillät detta, eftersom USA är mer inriktat på etanol.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Enligt obekräftade uppgifter kommer Volvo börja sälja gasbilar ingen 2009. Bilarna kommer konverteras av Tekniska Verken i Linköping men alltså säljas av Volvo.

Dock är jag tveksam till att det komer bli några volymer...kan inte tänka mig att Tekniska Verken har speciellt stor kapacitet.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag förmodar att de inte vill prata om gas eftersom de just nu inte har det i sitt sortiment.

Det kommer små antydningar om att gasen är på väg tillbaka. Den största kanske när Stephen Odell i alltommotor sa att de återigen tittar på gaslösningar. AndersHs falkögon upptäckte också någon rad om biogas i den första informationen som kom om XC60n. Någonstans i den jättebilen borde de väl kunna knö in några gastankar.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

MiljöRapporten har också skrivit en artikel om Stadspartners konvertering av Volvobilar till gasdrift ("Stadspartner ska rädda Volvos gas-satsning"). Artikeln är daterad 081031, men går bara att komma åt om man är prenumerant. Är det någon som är det och har läst artikeln? (Jag kan hänvisa till var artikeln finns, men jag kommer som sagt inte åt den: http://www.miljorapporten.se/article.jsp?article=23049
Opel Zafira CNG -08
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

I Volvos brev ("nödrop") står det "Vi var väldigt tidigt ute med katalysatorn, bilar utan klorfreoner i kylsystemet och bilar som drivs med alternativbränsle" och i det sista kan man väl trots allt ana deras satsning på gasbilar.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

AndersH wrote:I Volvos brev ("nödrop") står det "Vi var väldigt tidigt ute med katalysatorn, bilar utan klorfreoner i kylsystemet och bilar som drivs med alternativbränsle" och i det sista kan man väl trots allt ana deras satsning på gasbilar.
Ja, om man redan vet om att Volvo sålt gasbilar så kan man tolka det så. Det nämns inte att dom var tidigt ute med gasfordon så för den vanliga Volvoägaren framgår ingenting om detta. Betänk att i stort sett alla som läser Bi-Fuel på bakluckan kopplar detta till etanol.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply