E85 upp 90 öre idag.

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

E85 upp 90 öre idag.

Post by Jonas »

Etanolen "chockhöjdes" enligt någon kvällstidning men faktum är att dagens höjning med 90 öre per liter är ganska mycket när bensinen rasat i pris under senaste månaden. Jag antar att det är 10% höjning av bensininnehållet i E85 -> E75 som är orsaken men det känns som om man passat på att höja en del extra eller? Här har vi iallafall akilleshälen med E85 - man kan när som helst återgå till bensin. Det kan ju även jag som kör gasbil med stor bensintank men därmed inte sagt att jag tycker det är bra.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: E85 upp 90 öre idag.

Post by track_snake »

Jonas wrote:Etanolen "chockhöjdes" enligt någon kvällstidning men faktum är att dagens höjning med 90 öre per liter är ganska mycket när bensinen rasat i pris under senaste månaden. Jag antar att det är 10% höjning av bensininnehållet i E85 -> E75 som är orsaken men det känns som om man passat på att höja en del extra eller? Här har vi iallafall akilleshälen med E85 - man kan när som helst återgå till bensin. Det kan ju även jag som kör gasbil med stor bensintank men därmed inte sagt att jag tycker det är bra.
------------------------------
Orsaken är inte så mycket att bensinen i E85 blivit dyrare eftersom den tvärtom blivit lite billigare. Men etanolen i E85 - 75% vintertid - har blivit dyrare genom att dollarkursen gått upp och att etanol - liksom olja - handlas i dollar.

Oljepriset har ju pressats ned av andra faktorer men det gäller inte för etanolen som bara blivit dyrare med högre dollarkurs.

Den senaste prishöjningen måste upplevas som ett hårt slag av etanolentusiasterna. Den som känner efter i plånboken - och vem gör inte det - tankar givetvis sin flexifuelbil med bensin nu i stället eftersom man sparar nästan 1,50 kr milen med dagens låga bensinpris.

mvh/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Vi får se hur detta slår igen vid nästa månadsskifte. 90 öre upp känns surt. Visserligen drar bilen mindre vid E75 än vid E85 men inte tillräckligt mycket. Nu kommer det att märkas vilka som bara tankar E85 för bara ekonomins skulle och vilka som tankar för miljö övertygelse.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Enligt "Allt om Motor" beror 53 öre av höjningen på den ökade bensininblandningen, övriga 37 öre handlar om den höga dollarn. http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... set-1.5437
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

53 öre beroende på mera bensin? hur räknar dom då?

Säg att E85 priset var 8.60 och bensinpriset 11.60 före höjningen. Då är prisskillanden mellan bensin och etanol hela 3 kronor. 10 % på 3 kronor blir bara 30 öre. Det känns som om någon tar i ordentligt när priset höjs det tredubbla.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Tillreder man E85/E75 kontinuerligt under året eller gör man stora satser vid ett fåtal tillfällen?
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

anders wrote:53 öre beroende på mera bensin? hur räknar dom då?

Säg att E85 priset var 8.60 och bensinpriset 11.60 före höjningen. Då är prisskillanden mellan bensin och etanol hela 3 kronor. 10 % på 3 kronor blir bara 30 öre. Det känns som om någon tar i ordentligt när priset höjs det tredubbla.
---------------------
Nja...

I det här fallet kunde nog inte Alltommotor enkel matematik.

E85 kostade om jag inte minns fel 8.69 före höjningen och 9.59 efter. Bensinpriset var väl snarare 11.00 lite upp och ned.

I E85 är 15% bensin. Det innebar att bensinen i 1 liter E85 kostade ca. 1.65 och i den blivande E75 ca. 2.75

Etanolen kostade då 7.04 eller 8.28 kr/litern. Etanolen i E75 kostar nu ca. 6.84 kr eller 9.12 kr/litern.

Alltså har etanolpriset stigit från 8.28 kr/liter till 9.12 kr/liter eller med drygt 10%.

Ganska mycket faktiskt. Den ökade inblandningen av bensin skulle bara förklara en liten del av höjningen på 'E85' (som egentligen nu blivit E75).

Om etanolpriset varit oförändrat skulle 'E75' kostat 8.96 kr/liter motsvarande en prishöjning med 27 öre/liter från det gamla E85-priset.

Eller har jag räknat fel?

mvh/track_snake
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Nu när bensinen är under 10 kronor och etanolpriset inte ligger långt ifrån det skulle det vara intressant att veta hur etanol försäljningen går.
Och vem kör på etanol när det är biligare att köra på bensin?

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Tidigare när bensinpriset har legat nära etanolpriset så har försäljningen av etanol sjunkit avsevärt.
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Wim wrote: Och vem kör på etanol när det är billigare att köra på bensin?
/Wim
Jag tror faktiskt det finns en hel del etanolbilsförare som, likt oss, primärt har valt sitt miljöbränsle för miljön snarare än för priset och så länge prisskillnaden inte är för stor så kör dom säkert på etanolbalndad bensin ;)

Däremot är det solklart så att den stora massan som köpt etanolbil bara för att dom hört att det är bra, för att SAAB inte har några alternativ, för att få gratis parkering, biltullar osv, dom ser nog främst till priset. Speciellt nu när media bestämt sig för att det är någon form av lågkonjunktur så håller säkert Svensson i plånboken lite extra.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Jonas wrote:
Wim wrote: Och vem kör på etanol när det är billigare att köra på bensin?
/Wim
Jag tror faktiskt det finns en hel del etanolbilsförare som, likt oss, primärt har valt sitt miljöbränsle för miljön snarare än för priset och så länge prisskillnaden inte är för stor så kör dom säkert på etanolbalndad bensin ;)

Däremot är det solklart så att den stora massan som köpt etanolbil bara för att dom hört att det är bra, för att SAAB inte har några alternativ, för att få gratis parkering, biltullar osv, dom ser nog främst till priset. Speciellt nu när media bestämt sig för att det är någon form av lågkonjunktur så håller säkert Svensson i plånboken lite extra.
-----------------------------------------------------

Ja, nu ser man ju att EU har rätt när de säger att koldioxidutsläppen från flexifuelbilar bör beräknas från när de går på bensin...

mvh/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Det tycker jag inte, för att enligt EU får vi inte tillgodoräkna oss något miljöbränsle. Och om man verkligen ville lösa det så tittar man inte på varje enskild personbil och vad dom tankar utan man tittar på hela försäljningen av ett miljöbränsle under året. Tankar man mera fossilt en månad så visar det sig i försäljningssifrrorna och vice versa.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

AndersH wrote:Tillreder man E85/E75 kontinuerligt under året eller gör man stora satser vid ett fåtal tillfällen?
Ingen som vet?

Om man då antar att SEKAB tecknar avtal om sina bensinleveranser för låginblandningen i E85/E75 vid ett fåtal tillfällen varje år för att få så bra pris som möjligt och att man nu hade lite "otur" att göra detta i slutet av sommaren då bensinpriset låg omkring 13 kronor litern så kan det vara en förklaring till det nuvarande relativt höga priset på E75.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Ofta så bereds stora satser direkt, typ båtlaststorlek.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply