Otto & Diesel motorn till nya höjder?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Otto & Diesel motorn till nya höjder?

Post by Göran »

Utvecklingsföretaget Cargine håller på att utveckla ett nytt system för styrning av motorns ventiler. Deet går i korthet ut på att ersätta kamaxeln med pneumatiskt styrda ventiler.
Detta ger enligt företaget större möjligheter att styra motorn och därigenom kan man tex på ett enklare sätt anpassa motorn för olika bränslen.
Dessutom finns möjligheter till stora bränslebesparingar bla. anges 10-11% bränslebesparing om man bara stoppar in tekniken som den är kombinerar man den med andra lösningar som de "fria ventilerna" ger möjlighet till tex att hoppa över takter i motorns arbetscykel ökar besparingen till 20%. Genom ökad kompression ytterligare 2-5%.

Ytterligare info finns på Ny Teknik
Brann
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Stora fartygsdieslar levereras nu med motorer utan kamaxel.
Det gäller 2-taktare med avgasventil. Ventilerna styrs med
hydraulik. Borde väl fungera lika bra med pneumatik.
Post Reply