Volvo S70 Bi-Fuel

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Volvo S70 Bi-Fuel

Post by Wallander »

Nu kan jag ansluta till er skara här! Jag har köpt gasbil! Kolla in den på http://www.garaget.org/wallander
Last edited by Wallander on 2010-03-24, 22:58, edited 1 time in total.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Grattis! :lol:
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Wow! Säljer du bubblan så slår jag till! =)

Jag ska ha en bubbla när mitt liv tillåter det... Undrar just om en sådan går att gaskonvertera? Min första bil var en 1300 -71 i nästan samma färg...
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Jag ska bara sätta ihop motorn men sen tror jag faktiskt den är till salu!
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Grattis
Jag såg att du funderat på att dra ut dubbarna på vinterdäcken, hur jobbigt är det :?:
Har själv två bilar med dubbdäck och jag är dubbdäckshatare :evil:

Lycka till / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Tackar!

Ja, dubbdäck är bara dumt (i södra Sverige i alla fall). Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga faktiskt, jag tänkte väl ta en tång och bara dra. Antagligen är det skitsvårt och mången svordom kommer därför passera min mun.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Det är också min uppfattning tyvärr...
Du kan väl skriva igen när du försökt

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Utan att ha någon aning: Är dubbdäck verkligen lämpliga att köra med borttagna dubbar? Är inte mönstret anpassat för dubb? Dubbfria vinterdäck borde rimligtvis ha ett helt annat mönster än dubbade?
Kikon
Posts: 10
Joined: 2008-10-05, 14:52

Post by Kikon »

Först får jag gratulera till nya bilen.

Sen måste jag nog ställa samma fråga som torkel angående dubbdäcken...

om man inte gillar dubb så skulle iaf jag sälja de jag hade (på blocket tex.) och sedan köpa ett par nya dubbfria.
Har en törstig Pegga 307 men nästa bil blir en med gas i...
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Tackar tackar! Jag tror faktiskt ni har rätt. Dubbdäck utan dubbar är nog inte lika bra som vanliga vinterdäck. Kanske bättre att byta dem...
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

eller helt enkelt köra slut dem.. För om du säljer dem kommer ju nån annan köra dem så att nyttan med att sälja dem ser jag igentligen inte.. bättre o köpa dubbfria när du har slitit ner de du redan har.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Fast nog är det skönt att köra utan oljudet från dubbdäck, så för den skull kan det vara skönt att sälja de gamla. Jag har kört odubbat de senaste två vintrarna och det är fantastiskt behagligt.

En gång har jag tappat greppet: När det var snöstorm och jag såg skyltarna för vänstersvängen för sent och försökte tvärbromsa. Då borde jag inte ens ha varit ute och kört. Jag vågar påstå att de dubbfria däcken är minst lika bra som dubbade.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Wallander wrote:Tackar tackar! Jag tror faktiskt ni har rätt. Dubbdäck utan dubbar är nog inte lika bra som vanliga vinterdäck. Kanske bättre att byta dem...
Det är nog rätt...
Dubbdäck utan dubb är nog inte lika bra som friktionsdäck
MEN dubbdäck utan dubb är inte så mycket sämre än dubbdäck med dubb :lol:
Jag läste ett test för nåt år sedan där de hade dragit ut dubben och det gjorde ingen skillnad, de blev snarare bättre :P
Sen tror jag folk har en falsk tilltro till dubbdäck, bara för att de har dubb tror de per automatik att däcken är bra...
Jag har tex Pirelli dubbdäck på vår Volvo och sämre vintedäck har jag aldrig haft, mönstret är OK men däcket funkar dåligt på vintern men är rätt OK på torr asfalt...
Tacka vet jag bra friktionsdäck

Jag läste om någon som tog ut dubb med skruvmejsel, kanske nåt att prova?

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Dubb är ju bra när det är ren is på vägen.. då märker man verkligen skillnad kan jag säga.. :) Men hur ofta är det is söder om sthlm? :) Inte ofta... Ofta sköts ju de stora vägarna bra så de brukar vara isfria eller åtgärdade över vintern.. plogade ofta osv.. mindre vägar är däremot sämre.. men så länge man kör lugnt o tänker på fästet så behöver man inte dubbdäck :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Vilken typ av däck som är bäst beror självklart på var man bor var man kör och hur beroende man är av bilen.

Dubbarna gör bara nytta på hårt packad snö eller ren is, på övrigt underlag kan de i vissa fall försämra greppet som nämndes ovan.

Sen är det stora skillnader mellan olika fabrikat se gärna Teknikens Världs däcktester, ex Håkan nämnde Perilli dubbdäck ett däck som aldrig tillhört toppskiktet i dessa testerna.

Det en fördel för de som kör på friktionsdäck, om några kör med dubbdäck och river upp den hala yta som bildas på hårt packad snö och is. Detta ger även friktionsdäcken bättre grepp eftersom den annars polerade ytan ruggas upp av dubbdäcken.

Att dra dubbarna ur vinterdäck för att sedan använda dessa under vintern, det låter inte som den optimala lösningen.
Då däcken är utformade olika.

Sälj däcken istället och köp odubbade om du nu tvunget skall ha det, alternativet är att dra ur dubben och använda dem under sommaren i och för sig inte en optimal lösning det heller men du riskerar i alla fall inte att stå utan grepp på en hal vinterväg.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

HerrOla, lägg upp en bild på din också!
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Om ni absolut ska dra ut dubbarna ur däcken, glöm inte bort att balansera om dem också!!! Annars kan ni få intressanta effekter när ni börjar köra...

Ett exempel, gjorde en (1) hård inbromsning i somras med tämligen nya sommardäck (& ABS). Märkte därefter viss vibration från framvagnen i vissa farter. Passade på att låta balansera om framdäcken när jag bytte till vinterdäck och mycket riktigt visade sig höger framdäck behöva nya vikter.

Lusläste vinterdäckstester inför inköp av nya vinterdäck och de dubbdäck som testades hade jämnare variation i egenskaper än friktionsdäcken där man tydligen kan gruppera friktionsdäcken i kontinentala och nordiska grupperingar. Om jag minns rätt var de kontinentala suveräna på våta underlag men de nordiska bättre på snö och is. Slutade med att jag köpte Hakka V, dubbat, eftersom de var lagom bra på det mesta samt att jag kör även på vägar norr om Dalälven. Kör nästan uteslutande på landsväg så ev. ökade halter av partiklar p.g.a. dubbarna lär ju inte drabba känsliga miljöer som innerstadstrafik särskilt mycket.
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Jag kan meddela att tankarna om att dra ut dubbarna har försvunnit. Kör på dubbdäcken denna säsongen. Nästa vinter kommer det bli olagligt med dubbdäck på miljöbilar här i Göteborg så då blir det nya däck.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Wallander wrote:Jag kan meddela att tankarna om att dra ut dubbarna har försvunnit. Kör på dubbdäcken denna säsongen. Nästa vinter kommer det bli olagligt med dubbdäck på miljöbilar här i Göteborg så då blir det nya däck.
Inte olagligt, men ditt P-tillstånd kommer inte att gälla.
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Aha, på så vis.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Att dra dubben ur däcken och använda dem på sommaren fungerar. Tänk dock på att ett mjukt vinterdäck inte beter sig riktigt som ett sommardäck ska göra när det är riktigt varmt. "Avdubbade" dubbdäck är inga högfartsdäck!
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

2xS70 Bi-Fuel!
Image

Vem sa att det inte finns plats i en Bi-Fuel?
Image
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Har du 2st S70 gasbilar nu? :) Eller bara hittat nån att parkera jämte för att fota? ;)

Ser att en del har gjort kommentarer på dina bilder på garaget sidan.. De är nyfikna.. Många tror inte din bil är standard utan att du gjort ändringarna... :) Många vet nog inte att bilar kan drivas på gas alls... suck :(
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Ägaren till den andra bilen är min kompis (HerrOla här på forumet). När tillfälle ges får vi ta ett kort med vår tredje kamrat som har en 850 Bi-Fuel.

Ja många har lite dålig koll på hur det fungerar men det är roligt att få förklara.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Nya fälgar! Vad tycks?

Image
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Post Reply