Ny sida för gasfordon

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Tony
Posts: 6
Joined: 2006-06-26, 10:36
Location: Borås

Ny sida för gasfordon

Post by Tony »

Svenska Gasföreningen har startat upp en sida.

www.gasbilen.se

/ Tony
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mycket bra!

Jag har som hastigast tittat där, och de har en lista över priser på samtliga gastankställen i Sverige! :lol:

Listan är helt komplett så när som på ett pris i Stockholm. Den är uppdaterad 080929. Om de uppdaterar den någorlunda ofta så är denna lista bättre än den internationella kartsidan som vi brukar använda.

De anger också priset/liter bensinekvivalent. Därmed går det också att räkna ut vilka av stationerna som har biogas resp naturgas.

De har f ö inte med riktigt alla stationer, totalt 87 stycken. Bl a saknas Skellefteå.

Vid majoriteten av stationerna, 46 stycken eller nästan 53%, distribueras biogas, vid resten dvs 41 naturgas.

Biogaspriset är 8.75 - 11.78 kr/Nm3, 4 stationer < 9 kr, ytterligare 2 under 10 kronor, 9 stationer över 11 kr.

Medianpriset är 10.85 kr/Nm3, genomsnittspriset 10,72 kr/Nm3 dvs 9.74 kr/liter bensinekvivalent.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Tjusig sida!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Tjusig sida!
----------------------------
Jo, sidan är bra.

På frågan 'Vad är biometan' svarar man att det är en annan benämning på biogas.

Förenklat kanske man kan säga så.

Biogas är dock benämningen både på den uppgraderade biogas som säljs i mackarna och den råa biogas som produceras i biogasanläggningar.

Uppgraderad biogas (eller 'biometan') innehåller 95-98% metan.

Rå biogas innehåller kanske 60% metan och resten främst koldioxid.

Därför tycker inte jag att man kan säga att biometan är detsamma som biogas.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote: Därför tycker inte jag att man kan säga att biometan är detsamma som biogas.

/track_snake
Du har helt rätt. Påpeka gärna detta för Gasföreningen. Jag har redan mejlat två gånger med påpekanden, bl avarför inte Skellefteå finns med på gastankstationslistan. Jag fick följande svar:

"Efter samtal med Skellefteå kommun har vi medvetet (och enligt deras önskemål) valt att inte lägga ut informationen om deras tankstation. De anser att det i dagsläget är alldeles för administrativt krångligt att tanka hos dem, samt att de inte har tillräckligt med resurser. Förhoppningsvis kommer de att få igång ett fungerade betalsystem under hösten och då kommer vi givetvis att lägga ut även Skellefteå.

MVH
Agnetha Pettersson
VD assistent"
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Snygg sida, en del felaktigheter verkar dock ha smugit sig in.
Men jag såg att denna sida inte var ibland länkarna, något att föreslå för dom kanske :wink:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote: Men jag såg att denna sida inte var ibland länkarna, något att föreslå för dom kanske :wink:
Ett mycket bra förslag, mejla gärna.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Sagt och gjort
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply