Pumplagen ifrågasätts idag på DN Debatt:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=835676
/track_snake
Pumplagen ifrågasatt på DN Debatt
Jag förstår inte resonemanget att etanolen skulle slå ut biogasen. Om det är för dyrt i att investera ca en halvmiljon på etanolpump så måste det vara ännu orimligare att dom skulle investetera en miljon på en gaspump. Problemet är snarare låg lönsamhet från början, folk tankar inte längre på sin lokala pump för att bensinen är för dyr.
E24 har gjort en litare djupare artikel om detta
E24 har gjort en litare djupare artikel om detta
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
- Henry Ford
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
---------------------------------anders wrote:Jag förstår inte resonemanget att etanolen skulle slå ut biogasen. Om det är för dyrt i att investera ca en halvmiljon på etanolpump så måste det vara ännu orimligare att dom skulle investetera en miljon på en gaspump. Problemet är snarare låg lönsamhet från början, folk tankar inte längre på sin lokala pump för att bensinen är för dyr.
E24 har gjort en litare djupare artikel om detta
Nja. Resonemanget går väl ut på att det varit billigare för mackägarna att investera i etanolpumpar än i gaspumpar när lagen tvingat dem att investera i minst ett alternativt drivmedel.
Detta har gjort att etanolpumpar har vuxit upp som svampar ur jorden medan gaspumpar bara förekommer i begränsad utsträckning och då ofta där särskilda bidrag gjort dem möjliga.
Pumplagens utformning har definitivt haft en betydelse för att det blivit så. Det hade kunnat bli större andel gaspumpar om man i stället t.ex. haft ett bidragssystem grundat på miljönytta.
/track_snake
Instämmer fullständigt! Om mackägaren måste betala ½ miljon för en etanolpump och i bästa fall 2 miljoner för en biogaspump, så vill det till att mackägaren verkligen värnar om miljön för att han ska välja biogaspumpen. Om detta vittnar också med all önskvärd tydlighet antalet biogaspumpar som bensinmackarna satsat på. Det rör sig kanske om ett tiotal, resten är det gasaktörer som har byggt (Fordonsgas, Aga, Svensk Biogas och E.on fr a).track_snake wrote:
Pumplagens utformning har definitivt haft en betydelse för att det blivit så. Det hade kunnat bli större andel gaspumpar om man i stället t.ex. haft ett bidragssystem grundat på miljönytta.
/track_snake
Självklart borde den totala klimatnyttan ha vägts in. Om bidrag hade gjort att etablerandet av en biogaspump också kostat ca ½ miljon, hade vi kanske varit uppe i 400 gaspumpar redan idag, det mål som gasaktörerna hoppas ska vara uppfyllt inom några år. Med 400 gastankstationer skulle betydligt fler köpa gasbil, antalet skulle säkert flerfaldigas, istället för dagens ca 15 000 gasfordon skulle det kanske idag ha funnits uppåt 50 000 eller fler med en pumplag enligt ovanstående modell.
Och med en sådan pumplag kanske Volvo inte skulle ha gett upp sin gassatsning och hamnat i dagens kris, den största i företagets historia och som kanske innebär slutet på sagan om Volvo.
Opel Zafira CNG -08
Naturligtvis är inte detta hela sanningen, kanske inte ens den stora anledningen till krisen. Men tvivelsutan tror jag detta har bidragit till krisen. Visst, Volvos ägare går inte bra, det är också en del i det hela. Men när gasbilarna försvann så tappade Volvo helt i miljöprofil, och här anser jag att de gjorde en katastrofal felbedömning. Jag tror att de slutade med gasbilar precis när deras gasbilsförsäljning hade kunnat börja bli lönsam.Egon wrote:Volvos kris beror på att de lade ner gasbilarna?Sven wrote: Och med en sådan pumplag kanske Volvo inte skulle ha gett upp sin gassatsning och hamnat i dagens kris, den största i företagets historia och som kanske innebär slutet på sagan om Volvo.
Volvos ocjh Saabs bekymmer är att deras bilar har för stora motorer och därmed drar för mycket. Eftersom gasbilen som kör på biogas är så överlägsen miljömässigt så var och är även Volvos gasbilar, även om de drar mer fordonsgas än andra gasbilar, några av de allra mest miljövänliga bilarna. De har ju dessutom maximala poäng i krocktest.
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 493
- Joined: 2006-10-06, 05:36
Volvo har traditionellt sålt bra på att man haft bättre säkerhetstänkande åtminstone för de som sitter inne i bilen. Baksidan har varit hög drivmedelsförbrukning.
Detta har varit ett bra argument inte bara i Sverige utan också på andra marknader, t.ex. USA.
Nu har dock andra tillverkare hunnit ikapp Volvo när det gäller säkerhetstänkande och dessa har dessutom modeller med lägre drivmedelsförbrukning.
Volvo's traditionella fördel minskar då samtidigt som man lägger större vikt vid lägre förbrukning oavsett om bränslet är bensin, diesel, etanol eller biogas.
Visst, Volvo borde satsa mer nu på miljöbilsalternativ som gasdrift eller pluginhybrider. Men frågan är om man har några muskler nu att överhuvudtaget ta fram några nya modeller?
/track_snake
Detta har varit ett bra argument inte bara i Sverige utan också på andra marknader, t.ex. USA.
Nu har dock andra tillverkare hunnit ikapp Volvo när det gäller säkerhetstänkande och dessa har dessutom modeller med lägre drivmedelsförbrukning.
Volvo's traditionella fördel minskar då samtidigt som man lägger större vikt vid lägre förbrukning oavsett om bränslet är bensin, diesel, etanol eller biogas.
Visst, Volvo borde satsa mer nu på miljöbilsalternativ som gasdrift eller pluginhybrider. Men frågan är om man har några muskler nu att överhuvudtaget ta fram några nya modeller?
/track_snake