Mälarenergi släppte ut 17400 kubik metangas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Mälarenergi släppte ut 17400 kubik metangas

Post by Jonas »

Mälarenergi släppte ut 17400 kubik metangas oförbränt :(

OK att säkerheten alltid måste gå före allt annat men jag kan inte låta bli att tycka att man borde ha möjlighet att lagra allt man producerar och sen fackla med låga om man absolut måste göra sig av med överskott pga störningar eller annat. Det här förtar lite av nyttan med biogasen. Den enda trösten är väl att det biologiska materialet man använder ändå hade släppt metan i motsvarande mängd om det hade deponerats. Fast deponi av organsikt material är inte tillåtet så det blir ändå skevt...

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=818101
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Mälarenergi släppte ut 17400 kubik metangas

Post by track_snake »

Jonas wrote:Mälarenergi släppte ut 17400 kubik metangas oförbränt :(

OK att säkerheten alltid måste gå före allt annat men jag kan inte låta bli att tycka att man borde ha möjlighet att lagra allt man producerar och sen fackla med låga om man absolut måste göra sig av med överskott pga störningar eller annat. Det här förtar lite av nyttan med biogasen. Den enda trösten är väl att det biologiska materialet man använder ändå hade släppt metan i motsvarande mängd om det hade deponerats. Fast deponi av organsikt material är inte tillåtet så det blir ändå skevt...

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=818101
-------------------------
De som planerar och bygger biogasanläggningar måste se till att metanläckage - i det här fallet dessutom mycket stora - undviks.

Antingen genom att man har utrustning för att ta tillvara på gasen eller att man facklar bort den.

/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

I detta fall hade dom en fackla, problemet var väl att dom inte hade någon pilotflamma och tryckfunktion som tände den när trycket steg vid minskad åtgång. Ett alternativ var att dom skulle ha haft en gasklocka för att jämna flödet i.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

"Här är skorstenarna som släppt ut metangasen." står det i bildtexten och på bilden avbildas 2 stycken gasfacklor. Lite märkligt att de inte kunde fackla när de har 2 facklor. Någon pilotlåga behövs inte då de flesta facklor tänds elektriskt. Vid fel på facklan så måste ändå gasen släppas ut någon stans. Normalt har man en gasklocka som jämnar ut produktionen. De är dock oftas ganska små så de klarar väl som bäst en timmas produktion. Trycket i gassystemet hålls konstant med hjälp av gasklockan. Det är oftast inte trycket som styr facklan utan det är nivån på gasklockan. När nivån blir hög startar facklan. Det går även att tända en fackla helt manuellt med en gasollåga till exempel. Vi har en flyttbar fackla som vi byggt och använder när vi behöver släppa gas vid service. Den har vi byggt själva och tänder med gasol.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

På facklan som jag jobbar med så styrs den via tryck och en pilotlåga. Vi har ingen klocka utan den gas som finns i gasrummet EGSB toppen som blir vår "klocka". Pilotlågan skall hålla trycket till 115 mBar och huvudlågans tänds bara om pilotlågan inte kan hålla trycket.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

För er som undrar över EGSB så står det för expanded granular sludge bed. Läs mera här
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Jo vi undrade över det. Intressant teknik som jag inte sett förut. Själv jobbar jag med kommunal rötning som byggts ut med ytterligare kapacitet. De system jag beskrev med gasklocka är det absolut vanligaste inom rötning hos reningsverken.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Biogasproducent wrote:Lite märkligt att de inte kunde fackla när de har 2 facklor.
I artikeln står det dock att de inte kunde fackla på grund av underhållsarbete.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Man skall inte kritisera utan att ha alla fakta men ändå betyder 17400 m3 utsläpp att de haft underhållsarbete under flera dagar. Om det inte är ett direkt haveri borde man kunnat ordna någon typ av fackling under tiden. Även vid haverier får man försöka att ordna fackling om man jobbar i den här branschen.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Man borde fackla av även vid kortare reparationstid men inte bara för miljön skull utan även för säkerhetens skull. Metangas är brännbart i området 5,3 till 15 volym%. Och för arbetsmiljöns skull så bör man inte glömma att metangas normalt är lättare än luft men ut från rötkammaren innehåller den en del koldioxid vilket gör att den under en tid är tyngre än luft och kan då samlas i lågpunkter, och värsta fall innehåller den också även svavelväte.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Biogasproducent wrote:Jo vi undrade över det. Intressant teknik som jag inte sett förut. Själv jobbar jag med kommunal rötning som byggts ut med ytterligare kapacitet. De system jag beskrev med gasklocka är det absolut vanligaste inom rötning hos reningsverken.
Finns ett EGSB och UASB "verk" i stockholm bl.a.
Den ligger i Hammarby sjöstrand

Läs mera om det här och här
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Biogasproducent wrote:Jo vi undrade över det. Intressant teknik som jag inte sett förut. Själv jobbar jag med kommunal rötning som byggts ut med ytterligare kapacitet. De system jag beskrev med gasklocka är det absolut vanligaste inom rötning hos reningsverken.
Mer att läsa om EGSB finns här

EGSB är"vanlig" inom pappersindustrin, mat & dryck, öl, kemisk/medicinsk industri, bioetanolproduktion, fermentering
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply