Ännu en pristråd...

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Göteborg-Kungälv-Stenungsunds-regionen. Priserna jag refererade till idag är från Statoil, OKQ8, Hydro, Preem samt ett par Uno-X i Kungälv.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Gasapå
Posts: 16
Joined: 2008-01-05, 16:36
Location: Borås

Post by Gasapå »

Det skulle vara intressant och veta vilken anläggning signatur "Biogasproducent" talar om i sitt inlägg och på vilket sätt man prissätter biogasen där? Jag tycker det är fel att koppla biogaspriset till bensinpriset. Varje gång staten höjer C02-skatten på bensinen drabbar ju detta också gaspriset. Det kan väl inte vara rimligt. Så gör man i Borås där jag bor. Varje kvartal räknar man ut ett nytt biogaspris som är direkt kopplat till aktuellt bensinpris. Biogasen ska inte miljöbeskattas vilket den ju blir i praktiken. Har länge försökt få ansvariga kommunen att ändra på detta men utan framgång. Däremot skulle jag kanske kunna acceptera att man kopplar gaspriset på något sätt till råoljepriset. Hur fungerar prissättningen i andra kommuner?
V70 Bi-fuel -04
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Jonas wrote:Göteborg-Kungälv-Stenungsunds-regionen. Priserna jag refererade till idag är från Statoil, OKQ8, Hydro, Preem samt ett par Uno-X i Kungälv.
9,89 var det på Hydro automat vid Maxi i Kungälv.
Jag har inte långt till Edet och även med 8,80 m3 blir det lite skilnad per mil. Däremot kör man då på lokalt producerat biogas som är miljövänlig. Det är väl därför vi har gasbil!

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

När vår anläggning byggdes skrevs ett avtal som var extremt ofördelaktigt för oss. Den stora vinnaren är Fordonsgas som får hela vinsten. Vårt pris styrs av avtalet och går upp om diesel och bensinpriset går upp men endast en liten bråkdel av detta. Vill inte säga vilken anläggning det rör sig om då vi inte är särskilt nöjda med Fordonsgas vi heller. Håller med att priset inte borde gå efter hur mycket diesel och bensinpris ändras utan det borde sättas efter vad det kostar att ta fram och distribuera. Min bedömning är då att det inklusive moms måste ligga på runt 9,00/m3 för att vi skall få täckning för allt.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Wim wrote:9,89 var det på Hydro automat vid Maxi i Kungälv.
Jag har inte långt till Edet och även med 8,80 m3 blir det lite skilnad per mil. Däremot kör man då på lokalt producerat biogas som är miljövänlig. Det är väl därför vi har gasbil!
/Wim
Japp, de flesta automatstationerna hade 9,89 igår men sen har jag och många med mig kortrabatter i olika form, en del av dem gäller även på automatstationer och ger mig alltså ytterligare 15 öre. Fordonsgas ska ha stort tack för att dom drivit på stationsutbyggnaden från början och varit rätt aktiva men nu känns det mer som om jag hade velat se ytterligare en aktör, gärna med lokal/regional biogasproduktion á la Trollhättan, för att balansera lite. Det kommer nog med tiden om vi bara får fart på fordonsförsäljningen så att det finns en stark efterfrågan på gas.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nu HÖJDE Fordonsgas idag. :shock:

Jag har väntat på det självklara sänkningen eftersom bensinen går ner men då höjde Fordonsgas som sagt. Valutan antar jag men det känns fördjä*ligt ändå. Läste igår att försäljningen av E85 minskat med 45% under november, frågan är om vi kommer se liknande utveckling på gasen eftersom aktörerna på en del ställen verkar ha svårt att förstå vad det är som styr gemene mans miljöintresse. Ett tips: det stavas P-E-N-G-A-R. :evil:

EDIT: Höjningen var 25 öre /nm3.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Anders B*
Posts: 16
Joined: 2008-04-02, 13:42

Post by Anders B* »

Konstigt att de höjer priset då priset på natugas mer än halverats på Henry-Hub sedan i somras på samma sätt som oljan. Nu vet jag inte om den naturgas som används i Sverige handlas på efter Henry-Hub men priset på naturgas borde följa priset på bensin.

http://www.oilnergy.com/1gnymex.htm
OPEL ASTRA CNG-04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag har reagerat och tänkt likadant som Jonas. Dessutom sjönk priset för bensin under den magiska 10 kr-gränsen idag. Riktigt j*vla dåligt av Fordonsgas.
jos
Posts: 28
Joined: 2007-07-29, 08:20

Post by jos »

torkel wrote:Jag har reagerat och tänkt likadant som Jonas. Dessutom sjönk priset för bensin under den magiska 10 kr-gränsen idag. Riktigt j*vla dåligt av Fordonsgas.

Fordonsgas erkänner nu att dom inte kan hålla prisdifferansen på 3 kr.


citat
Bakgrund
Uppfattningen om vad det innebär och vad det kostar att anpassa vårt samhälle i allmänhet och transportsektorn i synnerhet till vad som är nödvändigt ur klimat- och miljösynpunkt, varierar. Vi har varit vana vid att ha obegränsad tillgång till olja och bensin med en distributionsinfrastruktur som byggts upp under hundra år.

Tyvärr finns det inga genvägar och det är också därför som omställningen tar tid, kräver att vi ändrar våra beteenden och vanor lite grann.

Företag i tillväxtbranscher som biogasbranschen, förväntas både expandera och därmed investera kraftigt, samtidigt som det måste finnas viss lönsamhet. Annars finns det inga krediter att tillgå.

FordonsGas är i en situation där vi ska investera och bygga marknad och infrastruktur, bidra till att biogasanläggningar byggs och på samma gång konkurrera med bränslen som funnits sen bilen uppfanns.

Dagssituation (2008-12-10)
För närvarande ser vi ett historiskt lågt bensinpris med konsekvenser som är fullständigt oförutsägbara. En prisnivå som gör att vi fortfarande har ett avsevärt lägre pris jämfört med bensin, men inte med samma stora prisskillnad som tidigare. Våra fasta kostnader, räntor, långa avtal, driftkostnader mm. minskar inte bara för att bensinpriset går ner.

Skulle vi ha samma stora prisdifferens till bensinen som tidigare, skulle vi snabbt gå samma öde till mötes som bilindustrin. Kort sagt verksamheten skulle inte kunna drivas vidare och vad skulle miljön och klimatet tjäna på det?

Vi hoppas att du som kund har förståelse för den verklighet som ligger bakom vår prissättning, att du uppskattar vår höga drifttillgänglighet och expansion av nya gastankställen. Vi försöker, allt vi kan, att alltid erbjuda våra kunder ett så lågt pris som möjligt. Det har vi gjort i över 10 år och kommer att fortsätta med det. Vår satsning är mycket långsiktig och tyvärr minskar inte nödvändigheten av att försöka lösa jordens klimatproblem bara för att vi f.n. har en finanskris.
slut citat
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hmm...det går bra att skryta med tre kronors skillnad, och motivera prishöjnigar på transportkostnader, så länge bensinen är dyr...men när soppapriset dyker, då blir det plötsligt annat ljud i skällan.

Självklart inser jag att inga gasdistributörer kan sälja gas hur billigt som helst och att de inte bedriver någon välgörenhet men kopplingen till bensinpriset (när det är högt) är helt galen! Nä, sätt gaspriset efter kostnaderna för produktion och distribution, helt skiljt från bensinpriset, så blir det rättvist! För mig, så skulle jag inte bry mig om ifall bensinpriset hamnade lägre än gaspriset OM jag visste att gaspriset sattes på ett hederligt sätt!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Fred wrote:För mig, så skulle jag inte bry mig om ifall bensinpriset hamnade lägre än gaspriset OM jag visste att gaspriset sattes på ett hederligt sätt!
Jag håller med dig fullkomligt. Gaspriset var uppe i jämförpriset 10:20 tidigare i år. Vad blir det? 13-14 kr/kubik? Fordonsgas måste då ha gjort hyggliga vinster.

Endera tar man bort kopplingen till bensinpriset en gång för alla istället för att bara tillämpa den när bensinpriset är högt. Eller också håller man den kopplingen i vått och torrt. Annars faller trovärdigheten hos Fordonsgas som en sten.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag kan också känna er frustration ibland över bristande konkurrens och att priset följer bensinpriset trots att kopplingen inte verkar vara så stark.

Men jag kan nog godta deras resonemang att ett företag med goda marginaler har lättare för att växa - och det ligger ju helt i mitt intresse också att de växer. För tillfället kan jag godta det i alla fall. I att skapa bra marginaler ligger också att man tar ut det pris man tror fungerar just nu/då.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Absolut, Johan. Jag är också helt för att företag tar ut så mycket som marknaden är beredd att betala, det är ju marknadsekonomins grundval. (Andra system som testats på några ställen i världen har ju bevisligen inte funkat så bra.) Prissättning för miljöaspekt tar jag upp sist. Det jag inte gillar är att man knyter priset på en vara till en annan när de inte har med varandra att göra och särskilt illa är det när man endast gör det när det gynnar den egna kassan.


Om vi skulle överföra det till andra varor så skulle det kunna se ut så här:

Priset på på koppar (90 pengar) är knutet till priset på stål (100 pengar) med hänvisning till att kopparn transporteras i stålbehållare. När stålpriset går upp till 150 pengar på grund av råvarubrist ökar kopparpriset linjärt till 135 pengar.

Plötsligt hittas en stor fyndighet av järnmalm samtidigt som efterfrågan på stål minskar. Detta leder till att stålpriset störtdyker till 50 pengar. Då borde ju kopparpriset följa med ned till 45 pengar men det gör det inte, det stannar på 110-120 pengar. Nu hänvisas till att det är så stora andra kostnader (utöver transporten i stålbehållare) för att ta fram kopparn att priset inte kan följa stålpriset längre.

Med andra ord, precis samtidigt som stålpriset störtdyker så har de övriga kostnaderna för att ta fram kopparn tydligen gått upp med 20-30 pengar (kopparpriset 110-120 minus ursprungspriset 90 pengar).

Trovärdigt? Knappast!

Nej, om kopparpriset rört sig upp och ned beroende på de faktiska kostnaderna för att ta fram den, helt oberoende av stålpriset, så hade det varit trovärdigt. Då hade de som konsumerar koppar inte känt sig lurade, även om kopparpriset gått upp till 140 pengar och stålpriset gått ned till 50 pengar.

Givetvis skulle det vara surt för alla kopparkonsumenter att kopparn är så dyr i jämförelse med stålet så här måste politikerna gå in med stödåtgärder eller straffavgifter. Eftersom alla vet att koppar är mycket bättre för miljön så behöver prisskillnaderna regleras från statligt håll för att ge incitament för folk att välja koppar framför stål.

:D

En ganska fantasifull jämförelse men jag tror ändå att den stämmer hyfsat med hur gasprissättningen går till idag.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Fred wrote:Givetvis skulle det vara surt för alla kopparkonsumenter att kopparn är så dyr i jämförelse med stålet så här måste politikerna gå in med stödåtgärder eller straffavgifter. Eftersom alla vet att koppar är mycket bättre för miljön så behöver prisskillnaderna regleras från statligt håll för att ge incitament för folk att välja koppar framför stål.
I vårt exempel så händer det dessutom ibland att staten höjer skatten på stål för att stål är så farligt för miljön. Av någon anledning höjs då priset på koppar med motsvarande summa, trots att kopparen fortfarande kostar lika mycket att ta fram.

Statens intention med att höja stålskatten (att fler ska köpa koppar istället) blir då plötsligt verkningslös och kopparkonsumenternas pengar hamnar dessutom i händerna på privata intressen (Dong Energy) istället för att gå till den allmänna ekonomin och på det sättet främja miljöinvesteringar.
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Ett mycket bra tillägg, Torkel! Det visar ju ännu tydligare hur galen prislåsningen är!

Jag börjar bli rätt så irriterad på detta så jag har faktiskt skickat ett tips till Konkurrensverket! :twisted:

Ni som är sugna kan göra likadant på: http://www.konkurrensverket.se/t/IFrame ... _3776.aspx.

Ju fler som tipsar desto bättre skulle jag tro! Jag skrev om bristen på aktörer och om prislåsningen till bensinen.

Observera att man kan tipsa helt anonymt, vilket jag gjorde. Det står längst ned på sidan att allt som skickas in till Konkurrensverket är offentliga uppgifter.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Ska göra det i lugn och ro i helgen. Jag börjar på allvar fundera på om det egentligen är så bra med gasbil, då man blir beroende av en leverantörs godtycke. Etanolen har den stora fördelen att det i alla fall finns möjlighet att välja på vilken mack man tankar.

Vem vet? En dag kanske Fordonsgas tycker det blir för dyrt med biogas och fyller sina ledningar med enbart naturgas.

Fortsätter det så här så blir inte min nästa bil en gasbil.
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

Kan bara hålla med er. Måste ge EON en eloge då priset tidigare var 10.75 per kubik (när bensinen låg på 13-14) och nu 10.25 (när bensinen ligger runt 10)... Alltså följde man inte med bensinpriset upp på samma sätt och inte ned heller utan man har legat på en mer konstant nivå. Accepterar helt klart att skillnaden till bensin är mycket mindre nu än innan, så länge dom prissätter efter egna kostnader vilket dom verkar göra.. Mer EON till gasfolken!
Opel Astra CNG -04
Image
dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

Svensk biogas sänker priset ytterligare

Post by dobese »

Svensk biogas tar nu 9.59 kr/m3
V70 Bi Fuel -06
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Dessutom höjde ju fordonsgas från 10,25 till 10,50 när bensinen gick nedåt.. Tycker jag verkar vara väldigt konstigt..

Synd att man inte har gasledning hemma.. Då hade jag köpt en egen kompressor :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Svensk biogas sänker priset ytterligare

Post by Stålis »

dobese wrote:Svensk biogas tar nu 9.59 kr/m3
Äntligen! De kanske fick skrämselhicka när corren skrev att billigaste drivmedlet för Tekniska Verkens biogaskonverterade V70 2.0F skulle vara bensin...
Men tajmingen kunde ha varit bättre. En lågkonjunktur med urusel bilförsäljning, och ett bensinpris som är billigare än både biogas och etanolbränslet E85 är ingen vidare start för en miljöbil.
http://www.corren.se/archive/2008/12/15 ... 45oy4a.xml
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

...och bensinen kostar 9.54 idag ja. 1.14 i skillnad mot bensinekvivalenten hos Fordonsgas. EN och FJORTON. Har dom inte lärt sig någonting av svenska folkets etanoltankande, dvs att man går över till bensin så fort plånboken inte säger att något annat är bättre?

Edit: Ser att Statoil anger riktpriset på obemannad station till 10.04, dvs 9.89 med rabatten. Kungälv ligger tydligen 25 öre under det idag. Min kritiska inställning till Fordonsgas prissättning kvarstår ändå oförändrad.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Svensk biogas sänker priset ytterligare

Post by Sven »

Stålis wrote: Äntligen! De kanske fick skrämselhicka när corren skrev att billigaste drivmedlet för Tekniska Verkens biogaskonverterade V70 2.0F skulle vara bensin...
Men tajmingen kunde ha varit bättre. En lågkonjunktur med urusel bilförsäljning, och ett bensinpris som är billigare än både biogas och etanolbränslet E85 är ingen vidare start för en miljöbil.
http://www.corren.se/archive/2008/12/15 ... 45oy4a.xml
Jag skrev ett mejl igår till journalisten och upplyste om det felaktiga att bensinpriset är lägre än biogaspriset. På en del ställen är det så, men genomsnittspriset på biogas är 9.46 kr/Nm3 och lägre än bensinpriset för en obemannad station.

Jag har inte fått något svar från journalisten och den felaktiga uppgiften finns kvar.
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Svensk biogas sänker priset ytterligare

Post by Jonas »

Sven wrote:Jag skrev ett mejl igår till journalisten och upplyste om det felaktiga att bensinpriset är lägre än biogaspriset. // Jag har inte fått något svar från journalisten och den felaktiga uppgiften finns kvar.
Långt efteråt men jag kan påpeka att jag gjorde likaså, mailade journalisten (?) med konkreta räkneexempel etc men inte heller jag fick något svar. Det brukar vara så tycker jag, det är väldigt sällan tidningsjournnalister (som vem som helst verkar få kallas nu för tiden) svarar. Först om man går till deras ansvarige chef brukar man få någon form av respons, vara månde petitesser som denna eller allvarligare frågor.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jonas wrote:...och bensinen kostar 9.54 idag ja. 1.14 i skillnad mot bensinekvivalenten hos Fordonsgas. EN och FJORTON. Har dom inte lärt sig någonting av svenska folkets etanoltankande, dvs att man går över till bensin så fort plånboken inte säger att något annat är bättre?
9.64 innan kortrabatt idag = 9.49 enligt riktpris, ännu lägre där lokala avvikelser sätter priset. Jämförs lämpligen med bensinekvivalent 8.40. Fordons-struts-bolaget sticker huvudet i oljesanden och hoppas på att olje & raffprodukterna snabbt stiger?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Angående prissättning på Biogas.
Jag hittade denna artikel på Branschnyheter
Artikel Branscnyheter wrote: – Människor tänker olika och behöver egna motiv för att agera. Avgörande för om satsningar på ett hållbart transportsystem ska bli framgångsrika är att de viktigaste målgrupperna tjänar på att göra ”rätt”, säger Sirje Pädam, forskare på WSP Analys & Strategi.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply