Ny merca (B170 NGT)
Hämtade NGT'n hos MB idag, några första intryck som utlovat efter att ha kört den några kilometer.
Att köra bilen är, gissar jag, som att köra vilken liknande bil som helst i klassen. Lätt och smidig kan få sammanfatta körupplevelsen, den tar dig från a till b utan att lämna några djupare intryck. Den är som man kan förvänta sig av en liten fyra ganska surrig och funkar bäst upp till vanlig landsvägsfart, inget autobahnlok och knappast(?) ett alternativ till Volvo bifuel för de som kör mycket.
Däremot tycker jag att detaljkvalité och materialval är snäppet bättre än konkurrenterna, om än inte i samma klasss som de större mercedesarna. Man sitter bra i bilen både bak och fram (även jag 187 cm lång) trots att den har taklcuka. Det är definitivt inte dumt att sitta så högt i en vardagsbil som man gör i den här typen av bil.
Gaskonverteringen ger ett seriöst intryck, helt integererad i bilens system med färddator som visar dubbel information kring förbrukning, räckvidd et.c. All data kring gasdriften och likaså att växla mellan bensin / gasdrift sker med hjälp av färddatorn och den 'stora' displayen mellan hastighets & varvräknare. Jag har inte kört någon gasbil öht innan idag men detta imponerade på mig och påslaget 15000:- för NGT känns billigt i sammanhanget.
Bagageutrymmet har med gastankarna blivit av med det höj och sänkbara golvet och är i ärlighetens namn inte jättemycket att skryta med, något lastnät finns inte att beställa till B-klass vilket jag tycker är svagt av Mercedes. En golfbag går inte in utan att du plockar ur drivern, någon skidlucka finns heller inte genom baksätet.
Dagens stora wow upplevelse stod definitivt parktronic för, trodde 'bara' att det var en vanlig backradar fram / bak men det visade sig att den även fickparkerar bilen själv - du bara gasar och bromsar, bilen sköter resten, Nästan lite läskigt när bilen börjar styra själv men det funkar klockrent och ställer bilen 5 cm från trottoarkanten, skall enligt uppgift klara luckor bara 20 cm längre än bilen.
Att köra bilen är, gissar jag, som att köra vilken liknande bil som helst i klassen. Lätt och smidig kan få sammanfatta körupplevelsen, den tar dig från a till b utan att lämna några djupare intryck. Den är som man kan förvänta sig av en liten fyra ganska surrig och funkar bäst upp till vanlig landsvägsfart, inget autobahnlok och knappast(?) ett alternativ till Volvo bifuel för de som kör mycket.
Däremot tycker jag att detaljkvalité och materialval är snäppet bättre än konkurrenterna, om än inte i samma klasss som de större mercedesarna. Man sitter bra i bilen både bak och fram (även jag 187 cm lång) trots att den har taklcuka. Det är definitivt inte dumt att sitta så högt i en vardagsbil som man gör i den här typen av bil.
Gaskonverteringen ger ett seriöst intryck, helt integererad i bilens system med färddator som visar dubbel information kring förbrukning, räckvidd et.c. All data kring gasdriften och likaså att växla mellan bensin / gasdrift sker med hjälp av färddatorn och den 'stora' displayen mellan hastighets & varvräknare. Jag har inte kört någon gasbil öht innan idag men detta imponerade på mig och påslaget 15000:- för NGT känns billigt i sammanhanget.
Bagageutrymmet har med gastankarna blivit av med det höj och sänkbara golvet och är i ärlighetens namn inte jättemycket att skryta med, något lastnät finns inte att beställa till B-klass vilket jag tycker är svagt av Mercedes. En golfbag går inte in utan att du plockar ur drivern, någon skidlucka finns heller inte genom baksätet.
Dagens stora wow upplevelse stod definitivt parktronic för, trodde 'bara' att det var en vanlig backradar fram / bak men det visade sig att den även fickparkerar bilen själv - du bara gasar och bromsar, bilen sköter resten, Nästan lite läskigt när bilen börjar styra själv men det funkar klockrent och ställer bilen 5 cm från trottoarkanten, skall enligt uppgift klara luckor bara 20 cm längre än bilen.
Stockholm får lite fler gasbilar... Taxi Stockholm har tydligen beställt 60st E200 och 51st B170 med gasdrift, totalt 111 gas-mercor. Starkt jobbat! Leverans mellan december 2008 o februari 2009.
http://www.ngvglobal.com/en/market-deve ... 02110.html
http://www.ngvglobal.com/en/market-deve ... 02110.html
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sug på den VolvoJonas wrote:Stockholm får lite fler gasbilar... Taxi Stockholm har tydligen beställt 60st E200 och 51st B170 med gasdrift, totalt 111 gas-mercor. Starkt jobbat! Leverans mellan december 2008 o februari 2009.
http://www.ngvglobal.com/en/market-deve ... 02110.html

Morormännens tidning ”Motor” testar Mercedes B170 NGT i sitt senaste nummer.
Rubriken är: Full gas – det luktar succé.
Men sedan tittar jag på deras plus och minus listor och läser på minussidan: Högljudd tankprocess!
Artikeln inleds med: ”Det Slamrar, tickar och pyser frenetiskt. Nervös backar jag från bilen. Ska den sprängas? Att tanka gas kräver inte bara en jakt på rätt station, du får även utstå en hel del oväsen.”
Jag måste säga att reportern måste ha ett väl utvecklat hörselorgan om han upplever tankningen som ”oväsen”. Jag minns att jag första gången blev förvånad att det lät, men inte blev jag rädd och sprang därifrån som artikelförfattaren på Motor ville göra.
Han skriver vidare att VW Touran och Opel Zafira ”är i princip obrukbara så länge du inte kör i cirklar runt en gasstation” Detta med hänvisning till tankvolymen.
Hans okunnighet lyser även igenom när han skriver: ”I B 170 NGT kan du även växla mellan bränslen manuellt, via menyknapparna på ratten. Konkurrenterna kör slut på gasen först och går sedan automatiskt över till bensin, vilket är en betydligt sämre lösning”
Själv kör jag en Volvo och jag kan växla mellan bränslen men en knapp! Och varför skulle det annars vara en ”betydligt sämre lösning”? Jag har utnyttjat det ett par gånger när jag varit på semester i Finland. Då har jag ”med flit” kört på bensin och använt gastanken som ”reserv”.
Annars fälls även ett och annat positivt omdöme i artikeln bl a om att ”på biogas är detta alltså en exemplarisk miljöbil” och ”Att tanka fullt på gas kostar cirka 200 kronor vilket ger en räckvidd runt 30 mil. Snacka om låg milkostnad”. Sedan avslutas det med ”Dieselpumpen har flyttats från mackarnas mörka hörn, in under taket. Nu är det även dags för gasen att ta plats”.
Rubriken är: Full gas – det luktar succé.
Men sedan tittar jag på deras plus och minus listor och läser på minussidan: Högljudd tankprocess!
Artikeln inleds med: ”Det Slamrar, tickar och pyser frenetiskt. Nervös backar jag från bilen. Ska den sprängas? Att tanka gas kräver inte bara en jakt på rätt station, du får även utstå en hel del oväsen.”
Jag måste säga att reportern måste ha ett väl utvecklat hörselorgan om han upplever tankningen som ”oväsen”. Jag minns att jag första gången blev förvånad att det lät, men inte blev jag rädd och sprang därifrån som artikelförfattaren på Motor ville göra.
Han skriver vidare att VW Touran och Opel Zafira ”är i princip obrukbara så länge du inte kör i cirklar runt en gasstation” Detta med hänvisning till tankvolymen.
Hans okunnighet lyser även igenom när han skriver: ”I B 170 NGT kan du även växla mellan bränslen manuellt, via menyknapparna på ratten. Konkurrenterna kör slut på gasen först och går sedan automatiskt över till bensin, vilket är en betydligt sämre lösning”
Själv kör jag en Volvo och jag kan växla mellan bränslen men en knapp! Och varför skulle det annars vara en ”betydligt sämre lösning”? Jag har utnyttjat det ett par gånger när jag varit på semester i Finland. Då har jag ”med flit” kört på bensin och använt gastanken som ”reserv”.
Annars fälls även ett och annat positivt omdöme i artikeln bl a om att ”på biogas är detta alltså en exemplarisk miljöbil” och ”Att tanka fullt på gas kostar cirka 200 kronor vilket ger en räckvidd runt 30 mil. Snacka om låg milkostnad”. Sedan avslutas det med ”Dieselpumpen har flyttats från mackarnas mörka hörn, in under taket. Nu är det även dags för gasen att ta plats”.

Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Sammantaget verkar artikeln vara mycket positiv till biogasen, men som du påpekat, Mats, en hel del sakfel. Mejla gärna reportern detta, jag skrev just till Råd & Röns reporter, inledde med att berömma henne för den positiva artikeln om biogas och påpekade i slutet några saker som jag uppfattar lite annorlunda. Jag fick ett väldigt positivt svar av henne några timmar senare, hon tänkte kolla upp mina uppgifter och eventuellt publicerar hon en del av mitt mejl i nästa nummer.Mats wrote:
Han skriver vidare att VW Touran och Opel Zafira ”är i princip obrukbara så länge du inte kör i cirklar runt en gasstation” Detta med hänvisning till tankvolymen.
Hans okunnighet lyser även igenom när han skriver: ”I B 170 NGT kan du även växla mellan bränslen manuellt, via menyknapparna på ratten. Konkurrenterna kör slut på gasen först och går sedan automatiskt över till bensin, vilket är en betydligt sämre lösning”
Själv kör jag en Volvo och jag kan växla mellan bränslen men en knapp! Och varför skulle det annars vara en ”betydligt sämre lösning”? Jag har utnyttjat det ett par gånger när jag varit på semester i Finland. Då har jag ”med flit” kört på bensin och använt gastanken som ”reserv”.
Det är lite tråkigt att det blir så mycket sakfel, men vi får väl se det som vår uppgift att vara lite pedagoger och upplysa om sakernas rätta tillstånd. Vad gäller t ex VW Touran och Opel Zafira så har reportern fått det helt om bakfoten, dessa bilar har ju ovanligt bra räckvidd och bättre än den nya Mercedesen! Och åtminstone Opeln, jag tror VW:n också har det, har en knapp för att byta till bensindrift.
Opel Zafira CNG -08
Vänd på det; finns det någon gasbil som inte kan växlas mellan gas och bensin via en knapptryckning? Volvon kan det som sagt, Golf likaså.
Angående ljudnivån vid tankning så upplevde jag något snarlikt de första gångerna jag tankade, det tjöt och pös och knakade och knarrade... Idag är det sällan så men det är helt klart beroende på stationens utforming och utrustning. Åby-stationen i Mölndal kan vara sån för mig. På vissa stationer hörs dessutom kompressorstationen väldigt mycket så jag kan förstå den reaktionen.
Jag såg förresten så sent som igår kväll när en V70 svängde in o började tanka och en av de tre passageraren flög ut och undrade om det ska låta så - han hade nog aldrig suttit i bilen vid gastankning förr
Angående ljudnivån vid tankning så upplevde jag något snarlikt de första gångerna jag tankade, det tjöt och pös och knakade och knarrade... Idag är det sällan så men det är helt klart beroende på stationens utforming och utrustning. Åby-stationen i Mölndal kan vara sån för mig. På vissa stationer hörs dessutom kompressorstationen väldigt mycket så jag kan förstå den reaktionen.
Jag såg förresten så sent som igår kväll när en V70 svängde in o började tanka och en av de tre passageraren flög ut och undrade om det ska låta så - han hade nog aldrig suttit i bilen vid gastankning förr

VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Ljudnivån kan variera väldigt på samma station från tillfälle till tillfälle.
Har uplevt allt ifrån nästan "tyst" tankning till tillfällen då det varit mycket oväsen på samma station.
Dock har det aldrig varit så livligt att man blivit rädd
Har uplevt allt ifrån nästan "tyst" tankning till tillfällen då det varit mycket oväsen på samma station.
Dock har det aldrig varit så livligt att man blivit rädd

Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Först idag såg jag en B170 NGT, också den en taxi och den rullade i Askim i Göteborg. Tre veckor gammal enligt bilregistret. Den såg större ut än jag hade förväntat mig för trots att det inte är någon ny bilmodell i sig så har jag inte varit intresserad förrän nuSven wrote:Idag i Södra delen av Stockholm såg jag f f g en Mercedes B170 NGT som taxibil.

VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Familjens intryck: Mercedes B170
Svenska Dagbladet kör en kort artikel om en familj som kör B170 om som totalt sett är nöjda.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1902147.svd
http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1902147.svd
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Kul. Det verkar onekligen som om Mercedes har ordning på leveranserna, jag kör dagligen förbi flera (nåja, det brukar väl vara 2 om dagen) N170 NGT på vägarna runt Göteborg. Det måste ha levererats många bilar redan. Många av dem rullar inte som Taxi utan ser ut som vanliga privatpersoner som är på väg till/från jobbet, dvs dom är iaf inte målade eller dekorerade på annat vis. Om dom sen ägs privat eller av företag vet jag förstås inte.varpan wrote:Nu är det nära.... Bilen skall finnas i södertälje på väg till göteborg... Så i nästa vecka borde jag kunna hämta ut min B170 NGT.
Idag såg jag första DHL-bilen som tankade gas förresten, Merdedes Sprinter. Mercedes verkar ha satsat på gas i rättan tid!
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Nu har jag kört min B170 NGT 100 mil, och jag är väldigt positiv. Både till ekonomin, miljövänligheten, kvaliteten och utrymmena. Det integrerade ljudpaketet (Audio 20) var jag också väldigt positivt överraskad av. (Har ingen Parktronic, dock.)
Det enda smolket i glädjebägaren är att styrningen inte har något mittläge, så när jag långkörde på allhelgonahelgen så fick man sitta och parera än åt höger och än åt vänster, men MB-verkstaden ska titta på detta på måndag.
Under långkörningen lyckades jag få ner gasförbrukningen till 4,2 kg/100 km.
/xJom
Det enda smolket i glädjebägaren är att styrningen inte har något mittläge, så när jag långkörde på allhelgonahelgen så fick man sitta och parera än åt höger och än åt vänster, men MB-verkstaden ska titta på detta på måndag.
Under långkörningen lyckades jag få ner gasförbrukningen till 4,2 kg/100 km.
/xJom
Uthämtad, 10 mil körda, bestyckad med vinterdäck (dubb), skön att köra rymlig och barnen gillade den (5 och 3 år), fick den med lite bensin med med nästan full tank gas
. Svart blir lätt smutsig... Jämfört med skodan jag hade innan så är kvalitets känslan väldigt "premium"..
Återkommer (om jag kommer ihåg med lite utförligare rapport längre fram)
Så nu får jag se om jag stöter på nån av er vid pumpen (t ex. vid 421, ett stenkast från kontoret...)

Återkommer (om jag kommer ihåg med lite utförligare rapport längre fram)
Så nu får jag se om jag stöter på nån av er vid pumpen (t ex. vid 421, ett stenkast från kontoret...)

Last edited by varpan on 2008-11-13, 21:04, edited 1 time in total.
Lite avundsjuk är jag men jag ser fram emot Passaten. Det verkar som om vi är rätt många som bor och/eller jobbar inom några hundra meters radie från Fordonsgas-stationen vis 421- Högsbo-Sisjön.varpan wrote: Så nu får jag se om jag stöter på nån av er vid pumpen (t ex. vid 421, ett stenkast från kontoret...)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jämförelse med Toyota Prius i AMS
I senaste numret av Auto Motor & Sport (nr 23 2008) jämförs Mercedes B170 NGT med Toyota Prius. Mercan vinner klart, främst på grund av att testförarna inte uppskattade Priusens köregenskaper. När det gäller förbrukningen anges 6,9 Nm3/100 km (7,91 kr/mil) för Mercedesen respektive 6,0 l/100 km (7,26 kr/mil) för Prius. Räckvidden anges till 29 mil på gas för Mercan.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel