Ännu en pristråd...

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Fordonsgas agerande är skandalöst! Stockholmspriserna har kritiserats, och fortfarande är biogaspriset där högre än i Göteborg (cirka 11.60 kr/Nm3, enlgit Fordonsgas hemsida är deras pris 11.10 kr/Nm3 biogas), men skillnaden har minskat betydligt. Och Fordonsgas marknadsföring att de ligger minst 3 kr under motsvarande bensinekvivalent är direkt felaktig.

Kanske dags att någon kontakta marknadsdomstolen?
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag ger 11.99 för bensinen på automatstation här idag. Kan finnas billigare, här ligger priserna ofta några öre under riktpriset. Bensinekvivalenten på skylten hos Fordonsgas en bit bort är fortfarande 10.10.

1.89 i skillnad fast alltså tycker det är mindre i praktiken. Lägre skatt men högre servicekostnader. Trist utveckling, det var ju inte för priset jag köpte gasbil så jag känner mig inte lurad på det sättet, däremot har jag tappat lite av lusten att tanka dubbelt så ofta, att köra omvägar för att tanka etc.

Biogas för 8.80 som Trollhättan säljer - DET + miljönyttan ger mig lust att ta det lilla lilla omaket det innebär att tanka oftare.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Jonas, tankade för 12,19 på jet i Kungälv idag. Var får du 11,99?

Om vi tankar på fordonsgas kör vår bil 1 krona billigare på gas. Om vi tankar i Lilla Edet blir det 3,5 kronor billigare. Då är det ok med merkostnader för service, hitta tankställen efter 20 mil, skaffa gps för att hitta de, osv. Det är inte ok ekonomisk om det blir nästan lika dyrt, dessutom är naturgas inte lika miljövänlig som biogas. En miljöbil ska köras på icke fossil bränsle.

Var för övrigt i Trollhättan igår och vid Hydro stannade ett busslast engelsmän på studiebesök för att lära sig om biogas. Både jag, pumpen och bilen blev plåtade av de. De tyckte att det var fantastisk att man kunde köpa biogas vid macken. och så är det ju också!

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Wim wrote:Jonas, tankade för 12,19 på jet i Kungälv idag. Var får du 11,99?
Tja, alla stationer som tar 12.14 och där jag har kortrabatt. Eftersom Fordonsgas inte lämnar rabatter så är det relevant. Pump-priset låg på 12.14 på flera ställen idag, bl.a. på den bemannade Uno-X som ligger ovanför Fordonsgas-stationen i just Kungälv, likaså Preem mfl. Dyrast jag sett idag är 12.34 innan rabatt.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Post by JohanF »

Tjena,

Jag tankade för 11.05 på Bilia Haga Norra i Solna häromdagen. Det var det billigaste jag tankat på länge, ska dit och tanka igen i eftermiddag så jag får se om det fortfarande är samma billiga pris.

Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Nu har Fordonsgas sänkt jämförpriset till 9,60. Det är hälften så stor sänkning som hade behövts för att komma 3 kr under bensinpriset. Skärpning!
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Bensinen kostade 11.69 nu när jag åkte hem. Gasen ligger väl fortfarande på 12.00/9.60 antar jag. Tankar inte gas så ofta att jag håller reda på det längre men några 3:-/milen lägre pris är det ju inte frågan om.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Nu ligger de drygt 70 öre från att vara 3 kronor under bensinpriset. Det här tar ju kål på gasen.
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jag råkade ut för en intressant sak härom dagen när jag tankade på Tanka, Haga Norra.

På pumpen står det att man får 15 öre rabatt om man tankar med kort istället för kassa. Dessutom får man 10 öre ytterligare om man använder Volvo-kort men är jag kikade på kvittot var bara 15-öresrabatten avdragen så jag gick in och frågade i kassan.

Svaret blev att volvorabatten dras av på fakturan, vilket ju kan vara logiskt, men så sa han plötsligt: "Vänta ska jag kolla att de justerat priset, bensinen gick ju ned med 30 öre imorse." Han tog fram en miniränkare, spanade ut mot den stora prisskylten vid vägen, slog in pensinpriset och multiplicerade med 0,9..."Jodå, de justerade gaspriset också" sa han glatt. :shock:

För oss som undrat hur prissättningen i Stockholm går till har nu fått ett svar: Gasen kostar 90% av bensinpriset, punkt slut! :? (Åtminstone på Tanka.)

Jag vet att vi dryftat detta tidigare...men jag kan inte se hur de kan motivera denna "låsning" mot bensinpriset! De vanliga faktorerna för prissättning är ju tillverkningskostnader, konkurrens, tillgång och efterfrågan samt distributionskostnader. Som priset sätts nu är det ju enbart den sistnämnda faktorn som räknas in...det irriterar mig rejält! :evil:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Post by JohanF »

Som kommentar till Freds inlägg ovan...

Det är ju så att man blir förbannad, Tankas sätt att räkna fungerar även på Statoil. Enligt deras hemsida nu på tisdag kväll så kostar blyfri 95 11.89 och Biogas 10.70. Multiplicera 11.89 med 0.9 och du får 10.701!

Det betyder att de också använder samma prismodell. Vafan ska man säga?

Det bensinekvivalenta priset för 1 Nm3 är 10.70/1.1=9,73:- Vilket betyder att gasen är 2,16:- billigare än gasen.

SUCK.

//
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag har också sällat mig till skaran gasbilsförespråkare som länge klagat på kopplingen av gasens pris till bensin / diesel, det är lite olika vilket man kopplat till uppenbarligen.

Vad som nästan stör mig mer idag är att man inte verkar ha den kopplingen här när bensinen går ner, Fordonsgas fortsätter med sina 12:-/nm3 som om inget har hänt. Strutsmetodik. AGA och de stationer de levererar till i Stockholm med omnejd är iallfall väldigt konsekventa, gasen rör sig alltid 90% upp eller ner relaterat till bensinpriset. Bäst vore förstås att man bröt kopplingen helt...

Hade det inte varit för att även fossilgasen har stora fördelar över bensin, etanol och framförallt diesel så vete katten. Men nu prioriterar jag ju de sänkta emissionensutsläppen väl så högt som koldioxidreduktionen så jag hamnar ändå på en Fordonsgasstation förr eller senare. Jag är bara inte lika notorisk gas-förare nu som jag var tidigare. Det är definitivt inte priset som avgör att jag kör på gas idag, frågan är hur länge Fordonsgas kan leva på kundernas miljösamvete.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

torkel wrote:Nu ligger de drygt 70 öre från att vara 3 kronor under bensinpriset. Det här tar ju kål på gasen.
11.49 sedan igår förmiddag för bensin med kort på automatstationerna häromkring. Fordonsgasen kostar 12.00/nm3. En skillnad på 1 krona och 89 öre mellan bensin och gasekvivalent. Tur att det kommer uppmuntrande mail från Fordonsgas om att Konkurs-Ford överväger gas-Volvo igen och att vi kan se på Passaten innan officiell lansering. :evil:
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jonas wrote:Vad som nästan stör mig mer idag är att man inte verkar ha den kopplingen här när bensinen går ner, Fordonsgas fortsätter med sina 12:-/nm3 som om inget har hänt. Strutsmetodik.
Jag har mailat Fordonsgas om detta och faktiskt fått ett mycket bra svar på varför. Grunden är att de måste uppdatera priset på samtliga stationer manuellt eftersom ett system för att fjärruppdatera elektroniskt är för dyrt. Just nu har de kommit "mycket olyckligt ur fas" på grund av de ovanligt stora prisvariationer som varit på sistone.

Deras mål är fortfarande att ligga 3 kr under, räknat över sikt. Jag kan faktiskt köpa deras argument. Jag tror dock fortfarande inte att det är bra för gasen som bränsle att de här situationerna uppstår.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Idag sänkte Fordonsgas med 50 öre per nm3 till 11.50, bensinekvivalent hamnade då på 9.20 enligt deras beräkningssätt. Priset på pumpen var rätt men däremot var stationen inte omskyltad. Undrar om dom kan fjärrstyra priset på pumpen men sen måste åka runt och manuellt skylta om?

Bensinen kostar 11.29, ner 20 öre idag. Gasen skulle behöva ner minst 50 öre till men det blir nog väldigt tufft att hålla dagens priser på både för olja och gas nu när kronan blivit så enormt svag.

Trevligt med en sänkning iallafall, trevligt också med en förklaring på trögheten i systemet hos Fordonsgas. Det är klart att om dom ska byta alla tavlor med manuellt monterade siffror mot fjärrstyrda ljusskyltar med ADSL/3G/modem/whatever så skulle vi definitivt få betala extra för gasen i flera år framöver bara för att finansiera skyltarna...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
jos
Posts: 28
Joined: 2007-07-29, 08:20

Post by jos »

Jag mailade fordonsgas om samma fråga. Fick inget svar!


Drömmen hade varit om någon annan aktör hade gjort en biogassatning i Göteborg!
Last edited by jos on 2008-10-17, 11:40, edited 1 time in total.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Äsch, nu föll min aktning för Fordonsgas igen. Idag sänkte de till 9,20 när bensinen kostar 11,44 enligt webben (11,29 enligt skyltarna när jag åkte förbi Jet idag). Ett skämt?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Man skulle fått någon gasleverantör i GBG att leverera gas och sen starta upp en egen tankstation för att skapa lite konkurrens med fordonsgas.. ha som mål att hela tiden vara 0,5-1 kr billigare eller något i den stilen :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Samtidigt är det nog tufft när marknaden vacklat länge och valutan + kopplingen till oljan styr priserna på fossilgas. Jag är glad för att jag inte sitter i Fordonsgas sits för även om dom inte alltid gör sig kända för att vara snabba (varken upp eller ner i pris) så måste det vara en del svåra beslut dom har att ta. Sälja med låg marginal och inte få in pengar till utbyggnad, service, tranpsorter, personal, avkastning till ägarna (finns knappast alls här) eller försöka balansera detta genom ett högre pris till konsument och riskera att vi blir sura och slutar tanka plus att hela den presumtiva marknaden med nya bilar riskerar att försvinna på grund av för liten prisskillnad mot diesel.

Men visst hade det känts bättre med en lokal biogasproducent som sålde på ett par ställen :)

EDIT: Igår kostade bensinen 11.09 och gasekvivalenten 9.20 här. Dollarn sticker genom taket om den gör ett nytt ryck och både gas o bensin lär som jag skrev tidigare följa med.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

8,70 tar Fordonsgas nu. De närmar sig 3 kr under bensinpriset.

Läste idag att bensinpriset enligt analytiker kommer att pressas ytterligare nedåt, så jag tycker fortfarande Fordonsgas är för fega med sänkningarna. Hade de varit i fas med bensinpriset hade de lagt sig på den här nivån för 3-4 veckor sedan. Men visst - det tar sig.

Nu har de 25 öre rabatt per kubik i Frihamnen om man har Fordonsgaskort så om man tankar där hamnar jämförpriset på 8,50 och då är det i alla fall bara 26 öre kvar ner till Jets pris.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nja, för att undvika missförstånd: 10.90 tar Fordonsgas nu, 8.70 är ju bensinekvivalent. Bensinen kostade 10.99 i helgen men har gått upp till 11.19 nu här. Men jag hade faktiskt förväntat mig en höjning av gaspriset med tanke på att dollarn gått upp två kronor på kort tid.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jodå, dollarn stiger, men samtidigt minskar världsmarknaden för olja på grund av lågkonjunkturen. Detta i sin tur pressar oljepriset så det just nu är lägre än på mycket länge.

Exempelvis har bilkörningen i USA, enligt TT, minskat med 5,4% i september 2008 jämfört med föregående år. Industrin tillverkar mindre, vilket också minskar efterfrågan på energi.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

torkel wrote:Jodå, dollarn stiger, men samtidigt minskar världsmarknaden för olja på grund av lågkonjunkturen. Detta i sin tur pressar oljepriset så det just nu är lägre än på mycket länge.
Jag menar att Fordonsgas kostnader sannolikt har ökat med 20% på relativt kort tid och det samtidigt som vi kunder kräver att dom sänker priset gentemot oss eftersom det annars blir skev prisbild mot oljeprodukterna. Det blir en svår ekvation att få ihop och jag trodde då att de skulle prioriteras avkastning/kostnadstäckning före mer långsiktiga hänsyn men tydligen hade jag fel vilket är glädjande. Det visar väl iallafall på att det finns ett visst mått av sans o balans. Bensinen kostar 10.99 idag igen här så gaspris-sänkningen var en absolut nödvändighet sett ur det perspektivet.

Detta får mig än en gång att tänka på vikten av inhemsk gasproduktion som inte styrs av fossilgasens priser. Att det i en global ekonomi sen skulle bli biogaspriser helt fristående från fossilgasen är en utopi men vi kanske slipper det hysteriska kopplingen mot oljan. Se på Skellefteå, där har dom kopplat priset till insändare i tidningen ;)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jonas wrote:
torkel wrote:Se på Skellefteå, där har dom kopplat priset till insändare i tidningen ;)
Game, set match!!! :P
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jonas wrote:Att det i en global ekonomi sen skulle bli biogaspriser helt fristående från fossilgasen är en utopi men vi kanske slipper det hysteriska kopplingen mot oljan.
Själv ser jag inte kopplingen mot olja som ett självändamål. Det är Fordonsgas som i sin marknadsföring har kopplat gaspriset mot oljepriset och kanske på det sättet målat in sig i ett hörn.

Det vore väl ganska trevligt om marginalen minskar på naturgas till förmån för biogas. Då får vi en större morot för att öka biogasproduktionen.
User avatar
Fred
Posts: 1064
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hur priset än sätts så är jag övertygad om att det absolut bästa sättet att öka intresset för biogas är att se till att bränslekostnaderna är rejält mycket lägre för de som väljer gasbil! Det må vara behjärtansvärt att göra saker för miljön, och vi är ju många som tycker att det är viktigare än kostnaderna, men för den stora massan är det plånboken som styr.

Om man kunde marknadsföra gasbilar med att bränslekostnaden är en tredjedel av motsvarande bensin/dieselbil så skulle marknaden explodera och alla skulle vinna på det, inte minst miljön!!

Tyvärr delar inte den ledande miljöpolitikern, Maria Wetterstrand, inte min inställning till detta. Hon anser att kostnaden per mil ska vara samma oberoende av vilket bränsle man kör på! :shock: Det är kanske inte så konstigt dock, det är ju allmänt känt att hon och Miljöpartiet inte är emot fossila bränslen, de är emot BILAR som företeelse... :evil:

Så länge det är så så kommer vi aldrig att få ett uppsving för något miljöbränsle, inte ens "helt" rena bränslen som el och bränsle celler, än mindre biogasen.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply