Då 'sa vi se...
Styr upp en fördelare, monterar alla banjokopplingar och ser till så det fungerar som det skall:
Och då blir den fin igen:
Fördelaren monterad på insuget, nya slangar och slangklammor*:
Skruvade även ner högtrycksregulator och (låg)trycksregulator:
Notera att det finns två utgångar från högtrycksregulatorn. Man kan således montera dubbla tryckregulatorer, eller varför inte en skärbrännare

. Smutsig och äcklig var den också. Glykoldimman från den skjutna topplockspackningen la sig som en fet hinna överallt
Isärskruvad gastrycksregulator... olja, överallt...
Membranen jag hade i min renoveringssats stämmer så till vida att dessa har samma storlek och skruvhål. Men membranen saknar den utbuktningen som finns i mitten, och spåret som finns utskuret i membranet:
Jag insåg att den dokumentationen jag har inte är en siffra rätt jämfört med min tryckregulator. Jag skruvade och pillade, och det sitter stålbleck, nån skum ventil i mitten och massa andra luriga påfund inuti. Var inte riktigt läge att börja fippla med det, då jag inte har packningar till just denna tryckregulator. Att handknacka en papperspackning är ingen match, att göra samma sak med ett trasigt gummimembran är inte lika enkelt. Så jag torkade rent allt (och det var mycket olja, säkert 7-8cl) och satte ihop det igen.
Dags att börja montera tillbaka allt då tänkte jag. Så efter att toppen planats 0,2mm (chicken shit... blev bara en riktplaning

), jag hämtat den, så såg den ut så här:
Slipar ventiler. Rätt medel på rätt ställe, annars blir det inte bra.
Efter att ha svurit åt ventilfjäderbågen tio gånger och jagat ventilfjädrar över garagegolvet så började sakerna komma på plats...
Toppen, nu med återmonterade ventiler och tryckare och allt sånt krafs:
Här gick jag sedan och funderade lite... Fick en fix idé om att jag skulle byta alla kylarslangar som går bakom motorn. Det hela blev så att säga
lite allmän lagning. Så jag började skruva bort dessa, och det blev ett par:
(Volvo gillar slang. Många, korta, böjda och efter 15år, även jätterötna)
Hål i en kylarslang:
Där man får igenom ett finger(!):
Det har nog läckt lite vatten där ur

. Troligtvis det som gjort att vattennivån blivit för låg i blocket, det har börjat koka och ångan har tryckt sönder packningen.
Det gäller att rätt slang hamnar på rätt ställe... och rätt kontakt på rätt givare. Annars får man vatten i insuget och gas i vattnet
*Antalet slangklammor jag hittils har avverkat uppnår till 34 stycken. 15st bara på insuget, 15st (cirka) för kylarslangar...
Edit: Satt och funderade på det där med komphöjning genom att plana toppen mer. Jag räknade lite på det, och fick rätt höga värden, och den infon jag sett på andra ställen är lite mer dämpad. Så jag publicerar deras data, inte min:
2mm planing ger en komphöjning från 9.8:1 till 11.1:1
3mm planing 12:0
4.7mm planing ger 14.7:1
Båda dessa planingar kräver en kortare kamrem (en kugg mindre). 3mm bör också kompletteras med ställbart kamdrev för att tändningen inte skall bli kocko. 4.7mm behöver dock inte detta.
3 - 3.5mm planing, kortare kamrem och ställbart drev ger ju rätt go extrakomp som säkerligen kommer märkas på effekten. Kan ju egentligen plana ner till 15:1 i komp, så länge avgasventilerna går fria i princip.
Vid dessa kompressionsförhållanden är det ju dock inte på tal om att köra på bensin längre... Får väl göra en bonnagrogg på metyl-tert-butyleter och xylen och ha i en dunk så man kan slå i tanken om man skall köra på bensin.