Frågor om v70

Post Reply
Kicki
Posts: 1
Joined: 2009-07-13, 17:02

Frågor om v70

Post by Kicki »

Hej, jag letar v70 bifuel för fullt och har pratat med flera olika försäljare och även ett par verkstäder för att bli så insatt jag kan.

Jag har en budget på max 150000 kr.

Vad är det för skillnad mellan -05, -06 och 07. Finns det några envisa fel som jag bör vara uppmärksam på, i olika årsmodeller.
Vad skall jag tänka på när jag provkör, missljud, vibrationer, skakningar, mm.
Hur tänker ni när ni köper bil, själv velar jag mellan 07 med fler mil eller 05 med få mil. Jag komer att behålla denna bil jag och ha i många år. Jag har hittat en 05:a för 133 000 kr. som gått 9700 verkar det vettigt.

Jag kommer nog köpa bil i Stockholm eftersom priserna är mycket bättre än i Göteborg. Det är värt resan.

Undrar över service intervaller. Jag har fått informationen att det räcker med vart 3000:de mil. Dock skall ett gasfilter bytas varje 1000 :de mil, men det klarar vi själva. Dessutom skall en speciell olja användas vid oljebytena som kostar 1000 kr per byte. Stämmer detta?

Jag är tacksam för fakta och bra synpunkter.
Mvh Kicki
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Serviceintervallen på min S60 -06 är 2000mil.. När du skriver särskild olja, är det motoroljan du tänker på då? Vad jag vet är det vanlig olja och inget speciellt med den?

När det gäller priser har jag inte nån vidare uppfattning då jag kör tjänstebil. Min bil har gått 12000 mil nu och skall lämna in den på fredag och då blir den till salu antar jag :)

Lyssna efter ljud i framvagnen från diverse stag där.. typ kräningshämmare osv.. de för ett litet kluckande ljud... Stötdämparna tar tydligen slut rätt så fort också.. Vid förra servicen (10000 mil) så sa serviceteknikern att mina bakdämpare var snart dax att byta.. hmm ..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Kicki
Jag skulle förorda så sen som möjligt, eftersom det enl den information jag har så ändrades en del detaljer i motorn (ventiler och ventilsäten bla.) detta borde vara infört på modell år 06 kanske även 05 men där är jag osäker.

I övrigt gäller det den vanliga felbilden för V70 service intervallet är 2000 mil utan mellan servicena så vitt jag vet (får kolla upp det där med gasfiltret) ngt att tänka på är att går bilen mindre än 2000 mil/år skall servicen göras inom ett år.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Nybliven ägare V70 07 som du ser nedan. Håller med Göran om att så ny bil som möjligt bör prioriteras framför milantalet, främst för att få en så "färdig" bil som möjligt och slippa kolla upp att eventuella barnsjukdommar är åtgärdade. Spjällhusen var ju en sån ganska stor och uppmärksammad del. På riktigt sena 06:or och alla 07:or finns även auxingång till ljudanläggningen om du lyssnar mycket på musik i bilen. CD-spelaren spelar inte MP3/WMA-skivor!

Att det skulle krävas en speciell olja tror jag inte på men kan kolla upp i instruktionsboken. Att köra på gas mår motorn mycket bättre av då det är ett mycket renare bränsle. Kan också bekräfta att serviceintervallet är 2000mil.

Jag fick betala 189000 för min momentumutrustade 07:a som endast gått 4000 tjänstemil hos Volvo i Göteborg. Jag la på motorvärmare+12v bak+beg. vinterhjul för 5500 och hade en inbytesbil som jag fick 30000 för (Volvo 945), summa 164500. Något över din budget men så har du något att jämföra med. Köpet gjordes hos Bilcity. Upplevde som de överlag bara hade nyare och fräscha bilar men erbjuder inte några trygghetspaket som t.ex. Bilia eller Upplandsmotor gör men det får man ju betala för också.

Lycka till med ditt bilköp och välkommen till Stockholm!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Har ingen att tillägga i fråga om V70. Men får man vara så nyfiken att fråga var du lämnar in din S60, taz ?
Är lite på jakt efter en röd S60 Automat...
V70 BiFuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

MickeS wrote:Har ingen att tillägga i fråga om V70. Men får man vara så nyfiken att fråga var du lämnar in din S60, taz ?
Är lite på jakt efter en röd S60 Automat...
lämnar in den på VW på grafiska vägen i gbg... vet inte om de kommer sälja den sen eller vart den tar vägen.. jag kan ju hålla ett öga öppet och meddela dig :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
JanneH
Posts: 8
Joined: 2009-07-15, 14:52
Location: Stockholm

Post by JanneH »

Svar till Kicki:
Hej!
Du behöver inte vara orolig för milen på V70 Bi-fuel. Jag brukar roa mig med att fråga de taxibilar här i Sthlm som tankar samtidigt som jag hur långt deras bilar rullat. De som rullat längst ligger på 29000-35000 mil och det utan större problem. De har kört och servat med 2000 mils intervall som du redan fått svar på.

Själv har jag haft 3 V70 Bi-fuel den första var en 1999 årsmodell och har inte haft andra problem än med vilken bil som helst den jag har nu har rullat 8600 mil och jag räknar med att behålla den till 2012 när trängselskattundantaget i Shlm tas bort. Sedan får man se vad som finns på marknaden då. Du kommer nog hitta en bra bil för din budget.
Hälsningar
Janne . V70 Bi-fuel -06.
Post Reply