Tank-kort
På Miljöfordon.se och Fordonsgas.se finns förteckningar över gastankställen med uppgifter om vilka betalningssätt som är gångbara.
För egen del använder jag Volvo-kort och tankkort från Svensk Biogas. Volvo-kortet ser ut att vara gångbart på de flesta tankställena. Kortet från Svensk Biogas är gångbart på deras egna tankställen i Linköping, Mjölby, Motala, Norrköping, Katrineholm och Nyköping och man får dessutom några öre i rabatt på fakturan.
Uppsala och Kalmar (kanske flera) utmärker sig genom att ha helt egna tankkort som bara gäller där.
För egen del använder jag Volvo-kort och tankkort från Svensk Biogas. Volvo-kortet ser ut att vara gångbart på de flesta tankställena. Kortet från Svensk Biogas är gångbart på deras egna tankställen i Linköping, Mjölby, Motala, Norrköping, Katrineholm och Nyköping och man får dessutom några öre i rabatt på fakturan.
Uppsala och Kalmar (kanske flera) utmärker sig genom att ha helt egna tankkort som bara gäller där.
En kommentar som väl är OT, men kan inte låta bli. Det är ju sådant trams -egna kort alltså- som i kombination med långsam utbyggnad av tankställen gör att försäljningen av biogasbilar går trögare än vad som vore möjligt. Plus att biltillverkare (Volvo) och gasföretag ligger och väntar på varandra tills ingenting händer längre.AndersH wrote: Uppsala och Kalmar (kanske flera) utmärker sig genom att ha helt egna tankkort som bara gäller där.
Det här skulle vi behöva sätta fokus på, gärna nu i samband med att klimatfrågorna är på tapeten ordentligt i Aftonbladet, Expressen och en storstilad serie på TV. Den senare börjar på torsdag, glöm inte att kolla in!
-
Nja, snarare har media antagit en kraftig alarmist-ställning i frågan. Får väl hoppas att "planeten" är saklig och inte en förlängning på Al "skägget" Gore..
Själv har jag bara erfarenhet av att tanka på OKQ8 och Bilia och där tar de vanliga kontokort utan problem. Skulle kännas surt om man måste ansöka om extrakort.
Själv har jag bara erfarenhet av att tanka på OKQ8 och Bilia och där tar de vanliga kontokort utan problem. Skulle kännas surt om man måste ansöka om extrakort.
Kvaliteten på budbäraren spelar mindre roll, nu när frågorna är i ropet mer än någonsin gäller det att hänga på. Tyvärr ser det ju ut som om Volvo, Eon m.fl. inte bryr sig om de blir avhängda. Vore fint om det gick att få in dem i debatten. Biogasen måste synas, inte dränkas i etanol och biodiesel...BifuelManiac wrote:Nja, snarare har media antagit en kraftig alarmist-ställning i frågan. Får väl hoppas att "planeten" är saklig och inte en förlängning på Al "skägget" Gore..

-
Bra tänkt! Tanken slog mig faktiskt inte.. 
Biodiesel är bra, eftersom 44% av europas bilpark består av dieselbilar skulle dessa kunna konverteras till icke-oljedrivna bilar över en natt om biodieselproduktion och distribution kom igång i stor skala. Tredje generationens biodiesel utvecklas för att kunna köras i alla dieselbilar, utan någon form av konvertering.
Etanol är bättre än bensin, problemet är att svensken tror att etanol självt skall minska världens oljeförbrukning. Grejen är ju att det är krävs många olika källor. Ur miljösynpunkt är biogasen bäst, etanol ser jag mer som alternativ att konvertera gamla bensinbilar. Att etanol kräver en himlans massa energi för att tillverka och dessutom drar 40% mer än bensin gör ju inte saken bättre..
Frågan är vad som krävs för att "snöa ur" svenskens hjärna från denna etanolfixering??
Min egen gradering på bränslen torde därför bli: Biodiesel, Biogas och därefter etanol...
Fast det där kanske var som att svära i kyrkan??
Samt en stor ursäkt för att jag kom totalt bort från ämnet....

Biodiesel är bra, eftersom 44% av europas bilpark består av dieselbilar skulle dessa kunna konverteras till icke-oljedrivna bilar över en natt om biodieselproduktion och distribution kom igång i stor skala. Tredje generationens biodiesel utvecklas för att kunna köras i alla dieselbilar, utan någon form av konvertering.
Etanol är bättre än bensin, problemet är att svensken tror att etanol självt skall minska världens oljeförbrukning. Grejen är ju att det är krävs många olika källor. Ur miljösynpunkt är biogasen bäst, etanol ser jag mer som alternativ att konvertera gamla bensinbilar. Att etanol kräver en himlans massa energi för att tillverka och dessutom drar 40% mer än bensin gör ju inte saken bättre..
Frågan är vad som krävs för att "snöa ur" svenskens hjärna från denna etanolfixering??
Min egen gradering på bränslen torde därför bli: Biodiesel, Biogas och därefter etanol...
Fast det där kanske var som att svära i kyrkan??

Bara en liten svordom, och du kan ju lätt ändra ordning på de två förstaBifuelManiac wrote:
Fast det där kanske var som att svära i kyrkan??![]()

Allvarligt, det lär nog behövas mer än ett alternativ. Biogasen är mycket bra, och det vore synd om den blev dränkt som sagt.
Jo, vi hamnade väl litet OT, men vi kan kanske fixa en egen tråd för det här.
-
Åsaboe: Hehe... ja, för egen del byter jag gärna plats men jag tänkte i ett större perspektiv. Betänk att här finns potential att halvera Europas oljeförbrukning från privatbilssektorn och helt klippa oljeberoendet hos vägtransportsektorn eftersom lastbilar drivs till 99% på diesel.
Sen blir det väldans massa biogas över till oss andra..
Sen blir det väldans massa biogas över till oss andra..