AndersH säger hej!

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

AndersH säger hej!

Post by AndersH »

Halloj, Anders heter jag och bor i Linköping där jag jobbar med utveckling av datorprogram. När jag inte jobbar klöser jag på min gitarr (syns nog i min avatar) och/eller lyssnar på musik, missköter min trädgård och mitt hus eller motionerar.

För snart ett år sedan var det hög tid att byta ut min Saab 900 årsmodell -85 som jag då ägt i 17 år... Bor man i Linköping med Europas största biogasanlägging så kändes det naturligt att skaffa en biogasdriven bil. Det blev en V70 Bi-Fuel -03 med en massa lull-lull såsom klimatanläggning, servostyrning, farthållare och en hejdlös ljudanläggning. Jag är nu jättenöjd med bilen och har till dags dato kört drygt 700 mil på biogas. En sak som överraskat mig positivt med bilen är hur snålt den går att köra på landsväg, ca 0,6 Nm3/mil är rätt bra för en så stor bil tycker jag. Det blir billiga mil men servicekostnaderna tycks äta upp en del av vinsten, men det viktiga är ju att miljön inte skadas lika mycket som med smutsiga fossilbränslen, eller hur? :wink:

Mvh Anders H
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

0.6Nm3 låter ju grymt bra.
Det här med höga servicekostnader, är det något som är relaterat till gasdriften?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Ja, servicekostnaden är högre för en Bi-Fuel, bl.a. på grund av byte av gasfilter. En 6000-milaservice hos Rejmes i Linköping för en vanlig V70N går på ca 4800 kr jämfört med ca 6300 kr för en Bi-Fuel.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det försämrar ju ekonomin lite grann, men kanske inte så jättefarligt.
Man förlorar väl lite drygt 400 billiga mil på det (mil som blir lika dyra som med bensin).

Dessutom är det ju som du säger, man kör ju inte gas främst för ekonmins skull. Men det är ett bra argument att ta till i många situationer.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Johan wrote: Dessutom är det ju som du säger, man kör ju inte gas främst för ekonmins skull. Men det är ett bra argument att ta till i många situationer.
Nja, om gasdriften varit lika dyr eller dyrare än bensin, då hade det nog katten blivit en XC70 ändå, som jag egentligen tänkte... :wink:
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Och bor man i Stockholm är är det definitivt inte av ekonomiska skäl man kör på gas. Här har Stockholm vatten (som producerar), AGA som distrubierar och bensinbolagen som säljer, "kommit överens" om att ligga en krona under bensinpriset :evil:

Jag blev mycket förvånad i början när det stog i tidningen att bensinpriset gick upp (ha ha, tänkte jag), när jag upptäckte att gaspriset hade stigit lika mycket :(
Post Reply