Kostnad för 18000-milaservice

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Rixs
Posts: 1
Joined: 2009-06-10, 19:08
Location: Skellefteå -Nu Stockholm

Kostnad för 18000-milaservice

Post by Rixs »

Hej.

Har någon ungefärlig koll på vad en 18000-milaservice kan kosta ?

Som många andra har jag också problem med att motorn stannar ibland på gasdrift när motorn är varm genom att tomgången dippar.

Vad jag kan utläsa på forumet bör jag göra följande, i prisordning för
att få iordning bilen.

1. Rengöra gasspjällhuset
2. Byta tändstift
3. Byta tändkassett
4. Byta gasspjällhus.

Har nyss plöjt ner 14.000 på ac-byte där kondensator, kompressor och filter byttes. Och det med rabatt.

Fick dessutom förslag då jag lämnade in bilen hos Bilia på Söder att det fanns läckage i avgassystemet, antingen packning eller spricka, vilket medför att hela systemet måste bytas för 10.000 med jobb.
Tur jag köpte bilen relativt billigt...

/ Rickard
VolvoV70 Bifuel -02
Gasapå
Posts: 16
Joined: 2008-01-05, 16:36
Location: Borås

Post by Gasapå »

Jag fick ge 4963 kr på Volvobil i Gbg för några veckor sedan. Tändstiftbyte ingår. Att den dör ibland på gasdrift kan bl a bero på att du har olja i gastankarna. Rengörning av systemet är en mycket dyr affär. Vissa delar måste bytas. De kollar detta på servicen.
V70 Bi-fuel -04
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hej Rickard,

Ska du göra någon service din själv? Rengjörning av gasspällhuset är en mycket enkel operation, och rengjörning av gasdelare är inte så hård också. Varför inte pröva dom först? Jag tycker att min instruktioner var kanske för varsamma och komplicerade, nuförtiden litar jag på lågtrycksregulator och släppar inte gasen från hela system, när gasdelaren måste göras loss. När man kramar slangen som leder gasen till gasdelaren, man kan känna lätt att där är inte så mycket tryck när motoren stannar. När man gör loss slangen försiktigt, gasen släpper ut utan fara.

Jag bytade en Simons Sportsystem cat-back avgas system, och har varit mycket nöjd med den. En billig system med anständig sportisk ton. Vet inte hur ska det hålla med tiden, det ska vi se. Killarna i lokal allmän service gjorde montering i 1,5 timmen och det kostade inte så mycket.

Mvh, Hewey
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Kostnad för 18000-milaservice

Post by Göran »

Rixs wrote: Fick dessutom förslag då jag lämnade in bilen hos Bilia på Söder att det fanns läckage i avgassystemet, antingen packning eller spricka, vilket medför att hela systemet måste bytas för 10.000 med jobb.
Tur jag köpte bilen relativt billigt...
/ Rickard
Hej Rickard 10 000 för att byta avgassystem Ferrita tar 4695 för ett rostfritt komplett std system gummiupphangningar tilkommer man får förstås montera det själv alternativt finns det verkstäder som gör det återförsäljare verkstäder Det finns ytterligare en firma som säljer Rostfria system nämligen raka rör dock hittade jag inget system för en V70 där men kolla med dem de kanske funderar på att ta fram ett.

Lycka till med din bil.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply