V70 Bi-Fuel 07 ... köp till ett års garanti?

Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

V70 Bi-Fuel 07 ... köp till ett års garanti?

Post by avozetta »

Hej alla gasglada bilägare och kanske främst V70-ägare!

Efter att de senaste åren bevakat bilmarkanden (främst gasalternativen) och finansieringsalternativen (nytt, begagnat, förmånsbil) så slog vi i fredags till på en V70 Bi-Fuel 07:a Momentum Automat som bara gått 4000 mil. I alla högsta grad nybilskänsla trots 2 år som tjänstebil hos Volvo i Göteborg.

Får endast branschens trafiksäkerhetsgaranti på 3 månader/300 mil som ju bara täcker just trafiksäkerhets relaterade problem och funderar därför över den ettåriga nybilsgaranti som kan köpas till för 3000kr.

Det jag är mest orolig för är elektronikrelaterade fel då ju dagens bilar är fullt av detta och sådant kan ju också bli dyrt att laga. Bilcity som jag köpt bilen av har förvisso lovat godwill om jag upptäcker något som krånglar men jag har ingen erfarenhet av företaget sen tidigare.

Ni som har senare modeller av V70 (med eller utan gas), vad har ni för erfarenheter, är det värt pengarna?

PS! Har kört Volvo 945 i 10 år DS!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Först och främst grattis till din fina bil.

Värt pengarna? tja det beror på
1. Hur långt kör du per / år?
2. Hur många mil gäller försäkringen.

Har själv haft en V70 07 bifuel som gick drygt 8000 mil innan den löstes in på Pv garantin.
Felen på den under min tid var:
1. fukt i ett dimljus åtgärdat via garanti
2. farthållaren uppförde sig mystiskt vid ett tillfälle (vid ca 5000 mil), åtgärdades på garanti
3. Vid 8000 mil hade det blivit glapp i infästning för krängningshämmaren fram. Fick kostnadsförslag på 800 kr tror jag det var.

Så min erfarenhet är att elektronik fel är relativt ovanliga när det gäller mekaniska komponenter börjar bekymren komma först vid 8000 mil enligt min erfarenhet (3 st V70 07 och 03, varav 2 st 07). På 03:an kan jag inte komma ihåg några elfel mer än att den åt lampor och 07 nr två har jag haft för kort tid.
Om försäkringen är värd pengarna kan bara du avgöra.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Tjena!

Grattis till din nya bil och till ditt val av bränsle! Just nu är det helt rätt läge att skaffa gasbil eftersom det börjar röra rejält på sig lite här och där när det gäller distributionen!

Garantimässigt så är det bra att veta att konsumentköplagen gäller ALLTID om man köper en produkt av ett företag! Detta betyder att om köparen upptäcker fel som är "ursprungligt", dvs funnits vid köpet, skall detta åtgärdas utan kostnad. De första sex månaderna ligger bevisbördan hos säljaren och de följande 30 månaderna hos köparen. Se gärna Konsumentverkets hemsida.

Mao, om du skulle upptäcka att din gasfördelare strular om två månader så måste säljaren, Bilcity, bevisa att denna var 100% ok när du köpte bilen annars ska den bytas ut, utan kostnad för dig.

När första halvåret gått så måste du kunna bevisa att felet fanns vid köpet.

Viktigt att tänka på är att konsumentköplagen INTE GÅR att friskriva sig ifrån. En firma kan inte hänvisa till egna garantier och påstå att konsumentköplagen inte gäller i deras fall. Många företag mörkar att de följer konsumentköplagen och det är inte förrän kunden hänvisar till den som de backar.

När det gäller denna "nybilsgaranti" som Bilcity har så kan den kanske vara bra för att få en god relation till dem så att om något strular kanske de är lite enklare att ha att göra med, men konsumentköplagen gäller ändå.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Tack Göran & Fred för de välformulerade svaren.

Hur långt kör jag? Snittet ligger nog på 1500 mil. Kan variera då jag konsultar och således byter arbetsplats ibland.

Försäkringen har säkert en milbegränsning som jag inte har koll på ännu. Skall be och få villkoren hemskickade innan jag tar beslut om detta när jag hämtar bilen på onsdag.

Just det, PV-garantin, hur länge gäller den och vad är villkoren där?

Just det (del 2), konsumentköplagen. Det har jag stenkoll på men när det gäller andra varor men inte bilar. Grovt kan man ju säga att jag betalar för ett års trygghet men i praktiken gör den mest nytta de sista 6 månaderna.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Om man har köpt bilen av Volvohandlare och har den försäkrad i Volvia och alla servicar är gjorda i tid hos auktoriserad Volvo-verkstad har man ett gott skydd genom maskinskadeförsäkringen tills bilen är 10 år / har gått 15000 mil. Jag råkade ut för ett fel i gassystemet, den vägrade gå på gas, och fick reparera för knappt 7000:- Självrisk 2000, resten stod Volvia för. På Volvoverkstaden sade de att även styrapparatur numera räknas ingå i maskineriet.
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Först en liten rättelse, maskinskadeförsäkringen genom Volvia gäller i 8år eller 15000mil om den är köpt genom volvohandeln.

http://www.volvia.se/priv/www.volvia?i_p=122

Jag har själv en V70 -03 och den har fungerat bra för mig. Det enda jag har fått byta och betala för är en lamdasond som slutade fungera i förra veckan (11000mil). Kostade ca 2500kr på Bilia.
På garanti har jag fått tryckgivaren i tanken utbytt då det fanns ett standardfel på den (detta fel finns inte på de nyare årgångarna).
Min bi-fuel har faktiskt varit billigare i reparationer än både min gamla V70 awd -98 och 940 -96 LTT.
Bi-fuelen har jag ägt strax över 4 år.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Micke77 wrote:Först en liten rättelse, maskinskadeförsäkringen genom Volvia gäller i 8år eller 15000mil om den är köpt genom volvohandeln.

http://www.volvia.se/priv/www.volvia?i_p=122
Sorry, de har tydligen ändrat. I de äldre villkoren jag kollade stod 8 år för Renault, 10 för Volvo. En liten försämring där alltså.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Det visar sig vara SOLID Försäkringar som ligger bakom detta erbjudande. En hel del undantag (förväntat) och en lite mer flummig text "fel av ringa betydelse". I allra högsta grad en subjektiv bedömning.

Här kommer hela villkorstexten:
Villkor för SOLID BILGARANTI LARGE

Garantin kan lämnas för bilar som uppfyller följande förutsättningar:
- Bilen får vara högst 7 år gammal räknat från bilens modell år och körd högst 12 000 mil.
- Bilen ska ha genomgått ett funktionstest och eventuella anmärkningar skall vara åtgärdade.
- Bilen används inte i körskoleverksamhet, uthyrningsverksamhet, utryckning, budbil och liknande yrkesmässig trafik.
- Bilen har en uppdaterad ifylld servicebok.
Garantins giltighet
Garantin gäller för maximalt 3 000 mil per garantiår
Garantin upphör att gälla vid garantitidens utgång. Garantin upphör dock att gälla innan garantitidens utgång om bilen kört längre än 15 000 mil.
Var garantin gäller
Garantin gäller för skador som inträffar i EU/EES.
Administration
Garantin administreras av SOLID Försäkringar. Alla skador som berör garantin handläggs av SOLID Försäkringar.
Ersättning för skada som omfattas av denna garanti lämnas av säljaren som är garantigivare. Dock endast efter skriftligt godkännande från SOLID Försäkringar.
Garantibevis
Av garantibeviset framgår garantins giltighetstid samt vilket fordon garantin gäller för. Garantin är personlig och lämnas av säljaren till den köpare som står angiven på garantibeviset. Vid ägarbyte gäller garantin för den nya ägaren om anmälan om ägarbyte görs inom 7 dagar efter dag för ägarbyte till SOLID Försäkringar och bolaget godkänner att garantin gäller för den nya ägaren.
Garantins omfattning
Garantin omfattar reparation av fel på alla elektroniska och rörliga mekaniska komponenter inklusive arbete med följande
undantag och begränsningar:
Garantin omfattar inte:
- kablar, dioder, displayer, lampor (även xenonutrustning), slangar, rör, batteri, brott på värmeslingor, stötdämpare, bensin- eller dieselvärmare, mobila delar såsom fjärrkontroller och motsvarande, felmonterade delar, eftermonterad utrustning, ljud och bildutrustning, delar som är del av service och slitagedelar som tex lager, remmar, bromsskivor, bromsbelägg, gummidetaljer, packningar och liknande .
Med ljud och bildutrustning avses utrustning som återger ljud och bild såsom bilstereo, cd-spelare och annan underhållningsutrustning samt navigations- och kommunikationsutrustning.
Ersättning lämnas inte för
- skada som orsakats av köld, väta, vatten eller korrosion
- skada som orsakats av brand, stöld, trafikolycka, skadegörelse, bristande underhåll, läckage, manipulerad mätarställning eller annan yttre påverkan.
- fel av ringa betydelse.
- kostnader för undersökning och demontering samt återmontering efter undersökning och demontering när skadan inte ersätts av garantin.
- förlorad arbetsförtjänst i samband med skada, bärgning, hyrbil, taxi och liknande.
- följdskador som orsakats av att bilen framförts med ett fel. Följdskada som ej varit möjlig att undvika ersätts dock om ursprungsfelet är ersättningsbart enligt garantivillkoret.
-definierade och fastställda seriefel.
- kostnad för förbättring eller förändring av fordonet i samband med reparation.
Vad garantin inte gäller för:
- Skada som uppstår när fordonet används vid tävling, träning för sådan tävling eller vid hastighetskörning under tävlingsliknande former samt vid terrängkörning.
- Garantin gäller inte för skada som ska ersättas enligt lag, annan garanti eller annat åtagande eller för skada som omfattas av tillverkares emissionsansvar eller tillverkares eller annans förlängda åtagande för felande komponenter.
- Garantin gäller inte i det fall bilen har en gällande maskinskadeförsäkring.
- Fel som förelåg vid försäljningstillfället.
- Bilar som används i körskoleverksamhet, uthyrningsverksamhet, utryckning, budbil och liknande yrkesmässig trafik.
Egen del av skadekostnaden
Garantin ersätter inte de första 500 kr av en reparation som omfattas av garantin.
Högsta ersättningsbelopp
Garantin ersätter skador upp till 30 000 kr per skada.
Anmälan
Skada skall anmälas till SOLID Försäkringar utan dröjsmål på telefon
042-623 63 70 Ersättning lämnas inte för skador som anmäls senare än 8 arbetsdagar efter skadetillfället eller efter garantitidens utgång. SOLID Försäkringar anvisar verkstad. Det är alltid verkstaden som utför skadeanmälan på http://motor.solidab.se Garantin gäller inte då reparation påbörjats innan SOLID har lämnat skriftligt medgivande.
Service
För att garantin ska gälla skall service under garantitiden utföras av säljaren eller av denna anvisad verkstad. I annat fall gäller inte garantin.
För att garantin skall gälla krävs vidare att underhåll och service gjorts enligt fabrikantens anvisningar samt att underhåll och service är fackmannamässigt utförd och dokumenterat i fordonets servicebok. Serviceboken skall på begäran visas upp för SOLID Försäkringar.
Garantin är ett komplement
Denna garanti är ett komplement och begränsar inte rättigheter enligt svensk lag.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Då var bilen hämtad :D

Någon extra bilgaranti blev det inte. Lägger dom på nya vinterdäck i stället. De jag fick med var inte helt fräsha.

SOLIDs bilgaranti kan inte teckans i efterhand som privatperson utan endast i samband med bilköp av bilhandlare.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

avozetta wrote:Då var bilen hämtad :D

Någon extra bilgaranti blev det inte. Lägger dom på nya vinterdäck i stället. De jag fick med var inte helt fräsha.

SOLIDs bilgaranti kan inte teckans i efterhand som privatperson utan endast i samband med bilköp av bilhandlare.
Härligt, grattis till din nya "gas" bil! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Grattis till den nya bilen och välkommen in i gas gänget :)
Hoppas det blir proplemfritt så att du inte ångrar ditt val.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Tack allihopa för bidragen i denna tråd. Nu har jag presenterat mig också, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=1344

Bilen i har inte rasat ihop än ;-)
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply