Hej!
Jag hittade en god holländsk forum som har mycket infromation om många olika gasbilar: http://www.askanowner.nl/qa/browsequest ... &lid=15657
Från där jag hittade goda instruktioner hur man skulle rengöra gasdelaren (åtminstone Volvo har gasdelaren). Efter en duktig rengöring, speciellt tomgång är ny mycket bättre.
Mvh, Hewey
p.s. finns det en region här i forumet, som alla länker skulle vara i?
En service tip för Volvo BiFuel ägarna
Re: En service tip för Volvo BiFuel ägarna
Inuti forumet finns det ingen allmän länksamling. Det finns en liten länksida på portalen (om du går direkt till www.forumgas.se).Hewey wrote: p.s. finns det en region här i forumet, som alla länker skulle vara i?
Den här tråden kanske också är av intresse: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=1051
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Okej, där finns redan en länklist, bra. Men åtminstone för mig är många utländska forumer inte så praktiska, eftersom jag förstår bara några språken. Det där hollänska forumen hade ungefär halv av rubriker i engelska. Det är mycket intressant att läsa av deras erfarenheter, eftersom gasbilar är mycket vanliga där och servicekännedom är inte en sådan ockultism som här i norr : )
Mvh, Hewey
Mvh, Hewey
Jag kan inte heller holländska. Jag bara läste de rubrikerna som var på engelska. Jag användade inte sökningen, bara läste några sidor (nere i sidan står "Pagina 1,2,3,4..."), där finns många många sidor med många typiska problemer som vi har diskuterat också här i Forumgas.
Men man kan skriva här godkända serviceoperationer på svenska. Till exempel: "Rengörning av Volvo Bifuel gasdelare (Necam MEGA)" Jag kan försöka att berätta hur har jag gjort det. Då alla som har gjort den samma operation, kan berätta sin egna versioner, och vi kan då fundera vad skulle vara den bästa praxis.
För övrigt, jag hittade från den samma forumen en eftersäljare som säljar servicedelar för gasdelarna: http://www.verdampere.nl/
Mvh, Hewey
Men man kan skriva här godkända serviceoperationer på svenska. Till exempel: "Rengörning av Volvo Bifuel gasdelare (Necam MEGA)" Jag kan försöka att berätta hur har jag gjort det. Då alla som har gjort den samma operation, kan berätta sin egna versioner, och vi kan då fundera vad skulle vara den bästa praxis.
För övrigt, jag hittade från den samma forumen en eftersäljare som säljar servicedelar för gasdelarna: http://www.verdampere.nl/
Mvh, Hewey
Jag försöker att hitta tid att skriva en komplete gasdelare rengörning info, men innan det, där finns en enkel operation att kolla, om det värkligen är en smutsig gasdelare, som är fel på motoren.
- Låt motoren gå på tomgång.
- En efter en, tryck eller "bend" gasslangar (5 stycke) som går från gasdelare till sugrör.
- Blockning av gasflöde i dessa slangar skulle låga motorens tomgångvarv på samma sett.
- Om en slang lågar tomgångvarv inte alls, eller mindre än i de andra, man vet då att gasflöde var smutsblockad på gasdelaren för den cylinder.
- När man rengör dessa smutsblockar från gasdelare, motoren har en god tomgång igen. Och naturligvis också bättre gång på alla varv, men speciellt tomgång vill vara mycket bättre. Tändstiften ska också inte gå smutsig så mycket -> motoren går bättre längre tid.
- Blockar finns i gasdelarens "V-shaped" öppningar på "sliding cylinder", man kan försöka att rengöra dessa enkelt med en 0,15 mm "feeler gauge".
- För människor som har inte öppnat gasdelarna, bättre instruktioner vill följa till öppning, rengörning och montering av gasdelare. Men det viktigaste är att rengöra dessa "V-shaped" oppningar, speciellt från nere av V.
Mvh, Hewey
- Låt motoren gå på tomgång.
- En efter en, tryck eller "bend" gasslangar (5 stycke) som går från gasdelare till sugrör.
- Blockning av gasflöde i dessa slangar skulle låga motorens tomgångvarv på samma sett.
- Om en slang lågar tomgångvarv inte alls, eller mindre än i de andra, man vet då att gasflöde var smutsblockad på gasdelaren för den cylinder.
- När man rengör dessa smutsblockar från gasdelare, motoren har en god tomgång igen. Och naturligvis också bättre gång på alla varv, men speciellt tomgång vill vara mycket bättre. Tändstiften ska också inte gå smutsig så mycket -> motoren går bättre längre tid.
- Blockar finns i gasdelarens "V-shaped" öppningar på "sliding cylinder", man kan försöka att rengöra dessa enkelt med en 0,15 mm "feeler gauge".
- För människor som har inte öppnat gasdelarna, bättre instruktioner vill följa till öppning, rengörning och montering av gasdelare. Men det viktigaste är att rengöra dessa "V-shaped" oppningar, speciellt från nere av V.
Mvh, Hewey