Ska sälja bilen - Var annonserar man?

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Ska sälja bilen - Var annonserar man?

Post by TroMik »

Ska för första gången göra ett seriöst försök att sälja bilen (den i signaturen). Var är egentligen bästa stället att annonsera?

Blocket är det första som dyker upp. Är ju också det största annonsstället... Skriv gärna om ni har fler/bättre förslag :) .

Om nu någon vill köpa så handlar det ju om en hel del pengar. Hur vet man att man inte blir snuvad på kosingen :? ?

Nybörjarfrågor kan tyckas, men jag har som sagt aldrig sålt en bil förut :roll: .

/Mikael
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Blocket är nog den bästa siten.
Tänk på att upprätta ett kontrakt, förslag finns att hämta här:
Köpekontrakt, på konsumentverkets site.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Tack för svaret och kontraktslänken :) .
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Ska sälja bilen - Var annonserar man?

Post by Stålis »

Jag har sålt ett par bilar på blocket och det har gått bra. Man bör ha en vettig uppfattning om vad bilen är värd. Ganska många som annonserar privat på blocket verkar sätta önskepriser på sina "ädelstenar". Att sätta ett för högt pris och hoppas på att någon kanske trots allt får för sig att vilja ha just den bilen har inte lyckats för mig. Kolla priser i andra annonser och jämför med http://www.bilpriser.se. Sen kan det kanske vara bra med en liten symbolisk prutmån för att göra köparen glad.
TroMik wrote:Om nu någon vill köpa så handlar det ju om en hel del pengar. Hur vet man att man inte blir snuvad på kosingen :? ?l
Postväxel/bankväxel utställd på dig är bra. En sådan växel kan aldrig vara utan täckning (som gamla tidens checkar kunde va). Ett annat alternativ kan vara direktöverföring via internetbank om du och köparen har samma bank. Men lämna aldrig ifrån dig bilen utan att veta att du fått betalt.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Tack för ditt svar!

Det där med önskepriser är nog vanligt. Jag tenderar redan till att vilja sätta ut ett högre pris men det är som du säger; det straffar sig sen.

Internetbanköverföring var en bra idé! :D
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Nu är det dags att byta bil. En svart V70 Bi-fuel 2004 års modell som har gått 14000 mil är till salu. Fullservad och splitter nya sommardäck på. Buisnes-paket osv.

Hur ser marknaden ut? Det verkar vara rätt eftertraktat. Förra veckan kollade jag på blocket på motsvarande bilar och de ligger omkring 100000:- När jag kollade idag var annonserna betydligt färre vilket borde betyda att man blir av med sin bil relativt lätt, eller? Vad har ni för känning på marknaden?
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

För min egen del kom jag aldrig så långt så att jag annonserade ut bilen. En liten osäkerhet kring jobbet kom emellan och nu vet jag inte om jag ska försöka sälja eller inte :? .

Men det kan vara som du säger att det går lätt. Man kan ju hoppas :)
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Den ser fräsch ut och verkar välhållen. Hoppas att det går bra med försäljningen. Det vore kul att höra hur det går, om intresset är stort och om du får det du vill ha. Jag har själv en -02 som gått 12 000 mil som jag funderar på att sälja.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Det är uppenbarligen segt att sälja bilar. Bara två som ringt hittills och båda drog sig ur innan de ens tittat på bilen.

Är folk så rädda för 16000-milsservicen eller är det för mycket pengar? Nästa måndag ska bilen besiktas och jag räknar med att den går igenom utan anmärkning. Jag har dessutom bytt handbromsbackarna då de var slut.

Men väldigt svalt intresse som sagt. Inte ens ett mail har trillat in i mailboxen.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Kan det bero på att ni har få gasmackar i området?
När jag bytte in min gasbil senast (Bilia i Stockholm) så skickade dom ner den från Stockholm till Göteborg där "gasbilsmarknaden är hetare".
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Oldfield
Tyvärr tror jag att det kan ligga en del i det Mats säger. Vi har ju väldigt få gasmackar i vårt område Kalmar Jönköping och Olofström är väl de som ligger närmast Nybro. Sannolikheten för att någon fantast skulle köpa gasbil i Växjö är ju just nu minimal eftersom det inte släpps in några nya kunder i Växjö.

Men detta kanske ändras när väl Växjö får en puplik mack.

Vad har du tänkt ha för bil istället? ett alternativ kan ju vara att köpa en bil i ett område med bättre gasmarknad tex Malmö Kristianstad Helsingborg Linköping etc. Och låta bilfirman där du köper den nya bilen exponera din. En del bilfirmor gör faktiskt sådana tjänster.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ett tips kan vara att sätta ut bilen för 98000 istället för 102 000 .. det blir mindre siffror och ser mycket billigare ut... prissättning är en viktig bit i det hela :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Ett tips kan också vara att se över vilka ord man använder i annonsen för att vara säker på att få träffar på de ord som folk använder vid sökningen. I ditt fall hittar man annonsen om man söker efter V70 "bi fuel" men inte om man söker efter V70 bi-fuel. Man kan slänga in lite extra sökord i slutet av annonsen för att öka sannolikheten för att annonsen ska upptäckas.

Av egen erfarenhet har jag märkt att annonserna är ganska mycket färskvara också. Det kan mycket väl löna sig att förnya anonnsen så att den hamnar överst igen utan att ändra på priset.

Överhuvudtaget är det svårt att söka på gasbilar på blocket eftersom folk stavar till modellbeteckningarna på alla möjliga sätt. För att hålla lite koll på marknaden har jag använt en söksträng som ser ut så här: biogas ELLER bifuel ELLER bi-fuel ELLER naturgas ELLER CNG ELLER "bi fuel" ELLER "B*170 NGT" ELLER "E*200 NGT" ELLER ecofuel ELLER eco-fuel ELLER "eco fuel" ELLER gasdrift ELLER gasbil antar att det skulle gå att förbättra den ytteligare genom att använda fler varianter på särskrivningar och bindestreck.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Göran wrote:Hej Oldfield
Tyvärr tror jag att det kan ligga en del i det Mats säger. Vi har ju väldigt få gasmackar i vårt område Kalmar Jönköping och Olofström är väl de som ligger närmast Nybro. Sannolikheten för att någon fantast skulle köpa gasbil i Växjö är ju just nu minimal eftersom det inte släpps in några nya kunder i Växjö.

Men detta kanske ändras när väl Växjö får en puplik mack.

Vad har du tänkt ha för bil istället? ett alternativ kan ju vara att köpa en bil i ett område med bättre gasmarknad tex Malmö Kristianstad Helsingborg Linköping etc. Och låta bilfirman där du köper den nya bilen exponera din. En del bilfirmor gör faktiskt sådana tjänster.
Visst har vi få mackar i Kalmar län, men jag hade hoppats på att intressenter från bättre delar av landet skulle visa intresse. Själv köpte jag ju bilen i Linköping, jag kan inte vara ensam om att åka över 30 mil för att köpa en bil.

Min nästa bil har jag inte riktigt klart för mig än faktiskt. Antingen en V70 av nyare årgång eller en Passat, jag har inte bestämt mig än.

Stålis: Tack för söktipsen, jag ska trimma annonsen när bilen är besiktigad på måndag nästa vecka.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Oldfield wrote:Visst har vi få mackar i Kalmar län, men jag hade hoppats på att intressenter från bättre delar av landet skulle visa intresse. Själv köpte jag ju bilen i Linköping, jag kan inte vara ensam om att åka över 30 mil för att köpa en bil.
Är inte så säker på att du har rätt. Det borde finnas större utbud av gasbilar i gastäta delar av landet så man behöver helt enkelt inte åka till Växjö för att köpa sin bil. Alltså begränsar man sin Blocketsökning till närområdet.
Post Reply