Olja i gastanken

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Ingemund
Posts: 1
Joined: 2009-03-26, 19:53

Olja i gastanken

Post by Ingemund »

Hejsan,
Besökte volvoverkstan för att motorlampan lyste och att bilen gick ojämnt vid gasdrift. Har en S60 -02 bifuel.
Fick besked om att det kommit in olja i gastanken och att det gjort att spridaren skadats och att det kommer olja på tändstiften och att dom därför slits. För att bli av med problemen behövde spridaren bytas och gastankarna göras rena det skulle kosta ca. 30.000kr!!! Mekanikern ansåg att oljan kommit gastankställen. Mekanikern menade att Fordons gas har haft eller har problem med att det kommer in olja vid gas tankningen. Vid kontakt med Fordonsgas förnekar dom detta. Dom säger att det bara är Volvo som har problem med detta för att Volvo har för långt mellan byte av gasfilter i sitt service program. Han som jag pratade med menade att det skulle räcka med att byta spridare och filter och låta oljan vara kvar i tanken.
Vad tror ni om detta, skall jag bara låta verkstan byta spridare o filter? Jag har ingen lust att lägga så mkt pengar som 30.000 kr. Volvo mekanikern tyckte att man kanske kunde försöka köra hälften av bilkörningen på bensin.
Mkt intresserad av synpunkter om detta.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Tråkigt proplem du råkat ut för.
Vad jag förstått så finns det väl en spec eller standard för innehållet i fordonsgas likväl som för bensin. Där borde förekomsten av sådana här "föroreningar" tas upp.
Sen är det ju bara att kolla vilken som har rätt Volvo eller Fordonsgas.

Självfallet borde någon av de parterna stå för fiolerna i detta fallet, men jag inser att det kan bli svårt.

Är det kanske någon här på forumet som vet något om eventuella standarder eller specefikationer för fordonsgas?


Har bilen gått långt? Har du haft bilen länge? Tankar du på flera ställen eller har du ngt stamställe?

Nedan följer lite tankar och ideer, det kanske finns någon som kan verifiera dessa eller avfärda dem?

Att låta oljan vara kvar låter i mina öron som ett dåligt alternativ. Eftersom det troligen kommer att bli mer olja i tanken. Detta kan medföra att problemet blir värre och värre eftersom oljehalten i gasen (som når spridana) borde bli högre med ökande oljevolym i tanken.

Förresten sitter det någon bypassventil vid filtret? i så fall kanske det räcker med att byta filter oftare. Men problemet kvarstår filtret måste troligen bytas allt oftare eftersom mängden olja kommer att öka när du fyller på mer gas

Kanske detta i och för sig går att åtgärda genom att ha dubbla filter eller kanske någon typ av oljeavskiljare (finns på pneumatiksystem i industrin) före filtret.

Som sagt detta var lite ideer och tankar, hoppas det kan ge andra lite inspiration i denna fråga kanske det till och med finns någon som har liknande erfarenheter?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hejsan Ingemund,

Är du säkert att oljan är den orsaken för dåligt gång vid gasdrift? Jag har år 2000 V70 Bifuel, och de gick också dåligt med gasdrift. Jag först bytade gasfilter, men det gjort ingen förbättring till gasdrift. I filter var mycket olja också, som jag just hällade ut. Men när ja bytade tändspoler, motorn gick väldigt bra igen vid gasdrift. Och när jag vidare rengjort spjällhuset och luftmängdmätaren (med CRC Air Sensor Clean), har den gått till och med bättre.

Jag misstror att olja vid naturgas skulle skada tändstiften. Kompressorolja skulle bränna i cylinder såsom bensinen och naturgasen. Det här är bara min åsikt, men jag tror att lite olja i gassystem gör inte ont. Det kan till och med skydda gasdistributören (som rörs oavbruten) från slitaget.

Mvh, Hewey

EDIT: skrivfelen
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Hewey wrote:...Jag misstror att olja vid naturgas skulle skada tändstiften. Kompressorolja skulle bränna i cylinder såsom bensinen och naturgasen. Det här är bara min åsikt, men jag tror att lite olja i gassystem gör inte ont. Det kan till och med skydda gasdistributören (som rörs oavbruten) från slitaget...
Oljeinblandning, t.ex. tvåtaktsolja, i bensin brukar t.o.m. användas som huskurer för att smörja spridare i insprutningssystem som stått länge.
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Hewey wrote:Men när ja bytade tändspoler, motorn gick väldigt bra igen vid gasdrift. Och när jag vidare rengjort spjällhuset och luftmängdmätaren (med CRC Air Sensor Clean), har den gått till och med bättre.
Men då måste den väl gått dåligt på bensin också, inte bara på gas?
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

S-klasse wrote: Oljeinblandning, t.ex. tvåtaktsolja, i bensin brukar t.o.m. användas som huskurer för att smörja spridare i insprutningssystem som stått länge.
Tvåtaktsolja är framtagen för att blanda sig med bensin därför fungerar den säkert bra till att smörja insprutningsventiler / spridare i ett bränslesystem med bensin.

Återigen ta inte det som står nedan för fakta utan snarare lite som brainstorming

Men i detta fallet så misstänker jag att det kan röra sig om kompressor olja eller vad man nu har som smörjmedel för pumpar och kompressorer i systemen för tankstatinorena.
Denna är troligen inte framtagen för att blanda sig med bensin, dessutom finns det ingen bensin att blanda sig med utan bara en gas.

Hur den här oljan kommer att uppföra sig om den kommer så långt som till insprutningsventilen beror på ett flertal olika egenskaper hos oljan, tex vidhäftningsförmåga viskositet hur den fungerar ihop med eventuella packningar i systemet. Packningar kanske inte är gjorda för att tåla oljan vilket skulle kunna medföra att rester kan komma fram till insprutaren och skada denna.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Har även hört folk som blandat i lite diesel för att få samma effekt som tvåtaktsoljan. Provade dock aldrig själv utan höll mig till tvåtaktsoljan som ju är gjord för inblandning i bensin eller en flaska insprutningsrengörning.

Men som Göran mycket riktigt skriver, betrakta dessa uppgifter mer som brainstorming kring problemet. Vissa oljor kan ha positiv effekt och andra negativ.
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Det finns en enkel lösning på problemet med vems oljan är. Ta ett prov från tanken och begär in uppgifter på vilken kompressorolja som används av din leverantör i pumparna. Sedan är det lätt att jämföra för ett labb.
Detta är något Fordonsgas borde stå för om du har tankat hos dem.
En idé kan vara att vända sig till allmäna reklamationsnämden, då kanske det tar fart?

När gaspumparna kom till Sverige fanns inga oljeavskiljare i dem. Det var riktigt stora problem med oljefyllda tankar i taxibilarna. Troligen fick leverantörerna betala en del reparationer av bilar för i princip alla pumpar har idag oljeavskiljare. Men det finns exempel där det inte finns.
Ett bra exempel är den gamla pumpen i Kalmar (Tegelviken). Den revs för ett tag sedan, den saknade oljeavskiljare. Samtidigt som den var i drift hade tex EON oljeavskiljare på alla sina pumpar sedan lång tid tillbaka.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Micke77 wrote:Troligen fick leverantörerna betala en del reparationer av bilar för i princip alla pumpar har idag oljeavskiljare. Men det finns exempel där det inte finns.
Ett bra exempel är den gamla pumpen i Kalmar (Tegelviken). Den revs för ett tag sedan, den saknade oljeavskiljare. Samtidigt som den var i drift hade tex EON oljeavskiljare på alla sina pumpar sedan lång tid tillbaka.
Där ser man skulle vara intressant att veta vilka stationer som inte har oljeavskiljare. Tydligen har fordonsgas åtminstone någon som saknar en sådan eller en som inte fungerar som den skall.

Om det är fordonsgas som har förorsakat problemen så borde de självklart stå för reparationen.
Om du pratar med verkstaden så tror jag säkert att de kan hjälpa dig med kontakt eller kanske tom ombesörja en sådan analys som Micke 77 berättade om.

Om det finns någon konsument vägledare i din hem kommun vänd dig till honom när du väl vet vilken mack oljan kommer ifrån eventuellt kanske Sverker kan hjäla dig han brukar kunna vara rätt giftig. Men försök att få fram fakta först.
För jag tycker definitivt att den leverantör som du köpt gasen ifrån skall stå för reparationen speciellt eftersom det tydligen är ett känt problem.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Wallander wrote:
Hewey wrote:Men när ja bytade tändspoler, motorn gick väldigt bra igen vid gasdrift. Och när jag vidare rengjort spjällhuset och luftmängdmätaren (med CRC Air Sensor Clean), har den gått till och med bättre.
Men då måste den väl gått dåligt på bensin också, inte bara på gas?
Den här var min hypotesen också förr. Jag sökte och sökte felen från naturgas system, men trots allt den fundamental problemen var att gnistan med gamla tändspolen var inte tillräcklig god för metan at tända. Eftersom bensinen brännar lättare än metanen, gnistan var nätt och jämnt tillräcklig att tända bensinen.

Det här är bara min åsikt och erfarenhet, men jag tycker att alla naturgasbilen (varför inte också alla ottomotorbilar) som har tjänat över 20000 miler (kanske till och med tidigare), är värda att ha ny tändspolen. Man kan bli överraskad av resultatet. Goda tändstiften är ju självklarheten i alla ottomotorbilar.

En annan sak som en god gammal bil är värd är att man bytar ny gummi kopplingstyckar för vakuumslangar. Det är ganska säkert att en eller många av dem har redan förändrit sig krämla och brytat. Och det är inte lätt att märka brytan utan att göra kopplingstycket lös. Läckning i vakuumslangar leder till många problemer. Nya gummikopplingstyckar kostar nästan ingenting, varför inte byta dem regelbundet?

Mvh, Hewey
Deer
Posts: 5
Joined: 2009-03-17, 19:20

Gasfilter.

Post by Deer »

utav min erfarenhet angående gasmotorer (jobbar med Stadsbussar som går på gas) så är service intervallerna för långa på just gasfiltret. och för övrigt är tändstiften väldigt känsliga för olja (som beskrivet ovan). i gassystemen är oljeavskiljare mer eller mindre överflödigt eftersom att oljefiltrets "behållare" fungerar på samma sätt. oljan samlas i botten och om man skruvar loss den kan man bara hälla ut oljan. filtren behöver då inte bytas oftare än service intervallerna, men detta är bara utav min erfarenhet inom buss världen :) och som sagt innan brainstorming :P
biogas är inte särskilt beprövat i sverige, det finns inte många verkstäder som har haft en biogas bil inne på service, däremot i tyskland har dom kört med gas och efterkonverterat på löpande band i flera år så där har dom kommit på diverse lösningar angående liknande problem :P jag tror att biogas bilar behöver lite kärlek och omvårdnad som tex, tömma filter behållaren med jämna mellanrum och byta tändstift med mera lite då och då. biogas bilar verkar vara mer känsliga med lambda och liknande eftersom att de ska klara av flera olika bränslen är väll inte det så konstigt att värdena skiljer sig när det bildas beläggningar och så vidare. jag skulle hellre se en gas bil som endast går på biogas och inget annat, som också ska vara byggd för detta enda mål med egna motorkomponenter osv. då kan man ju även få upp räckvidden desto mer ;)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Gasfilter.

Post by Sven »

Deer wrote:jag skulle hellre se en gas bil som endast går på biogas och inget annat, som också ska vara byggd för detta enda mål med egna motorkomponenter osv. då kan man ju även få upp räckvidden desto mer ;)
Jag håller med dig om detta. Då skulle gastanken kunna bli större då ingen bensintank skulle behövas och kompressionen i motorn skulle kunna ökas vilket skulle göra motorn mer effektiv. Om VW Passaten kan gå 45 mil blandad körning på biogas så borde en VW Passat byggd på detta sätt kanske klara omkring 70 mil. Då måste den liksom t ex Opel Zafiran starta på biogas.

Med 70 mils räckvidd blandad körning (och kanske 85-90 mil landsvägskörning) så går det med lite planering och förutseende att köra på biogas/naturgas i hela Sverige. Med bra planering går det också att köra genom Tyskland och ner och genom Italien. Men visst, en del av Europas länder skulle det inte gå att nå.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Gasfilter.

Post by taz »

Sven wrote:
Deer wrote:jag skulle hellre se en gas bil som endast går på biogas och inget annat, som också ska vara byggd för detta enda mål med egna motorkomponenter osv. då kan man ju även få upp räckvidden desto mer ;)
Jag håller med dig om detta. Då skulle gastanken kunna bli större då ingen bensintank skulle behövas och kompressionen i motorn skulle kunna ökas vilket skulle göra motorn mer effektiv. Om VW Passaten kan gå 45 mil blandad körning på biogas så borde en VW Passat byggd på detta sätt kanske klara omkring 70 mil. Då måste den liksom t ex Opel Zafiran starta på biogas.

Med 70 mils räckvidd blandad körning (och kanske 85-90 mil landsvägskörning) så går det med lite planering och förutseende att köra på biogas/naturgas i hela Sverige. Med bra planering går det också att köra genom Tyskland och ner och genom Italien. Men visst, en del av Europas länder skulle det inte gå att nå.
Ja, nackdelen är ju när man kommer till helt gaslöst land.. Men det är inte ofta.. Under de snart 4 år jag har haft min gasbil så har jag varit på såna områden totalt 2ggr.. En gång på bilsemester ner till Frankrike/Spanien och andra gången upp till Treriksröset.

Är det nån som vet hur mycket bränsle man tjänar per mil på att optimera driften för gasdrift? En räckvidd på 70-90 mil hade varit underbart med gas! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Kanske det här går lite offtopic, men har ni fattat att man kan packa lite mera gas till gastanken, om man tankar en halv full gastanken i stället för det tom gastanken?

Kan det vara så att när det finns gas kvar i gastanken när man startar tankningen, massan av gamla gasen förhindrar ökning av tanktemperatur. Då gasdensiteten minskar inte så mycket och för den skull mera ny gas kan packas till tanken.

Vet inte vad händer i realiteten, men jag fattade att min räckvidden ökade cirka 3 mil när jag startade att tanka med halv full tanken. Förr hade jag en rutin att köra tanken tom först innan jag tankade, men inte längre!

Mvh, Hewey
Post Reply