Henrico hälsas välkommen till forumet också!

Tack! Jag har lurat en del på forumet och läst på lite innan jag vågade beställa gasbil..AndersH wrote:Henrico hälsas välkommen till forumet också!
Tack ändå.Mr HV wrote: Håkan: Vet ej, jag har aldrig suttit i en V 70.![]()
Testa stolarna säger jag... De är betydligt fastare och smalare än Volvosofforna.. Jag gillade stolarna i gamla V70:n men tycker faktiskt de blivit sämre. Dock är jag betydligt mer förtjust i "kramande" stolar med mer sidostöd, jag tyckte Passatstolarna kändes bra men var lite korta i dynan om man har långa ben som jag. (Jag saknade utdragbart lårstöd som BMW och Audi har på sportstolarna.)RSV wrote:Hej!
Är också mkt intresserad av stolarna. Har idag en V50 och vid längre körningar börjar man skruva på sig och låren + rumpan börjar sakta men säkert domna...! Så jag vore mkt intresserad av att höra vad ni anser om stolarna, när ni kört lite längre sträckor.
Hade bestämt mig för en Passat med DSG7 samt premiumpaket men nu får jag nog kika en extra gång på utöka stereon....! Är lite bortskämd med hyffsat ljud i Volvon...!
Trevligt! skall bli kul att höra mer! Nu har jag bara ca 1000 tjänstemil kvar med min bil tills jag kan beställa passaten.. Det är ingen som behöver mina tjänster med att leverera något i sverige?pekero wrote:Hej på er.
För en timma sedan hämtade jag ut min Passat. Den första som levererades av Blennermarks i Thn. Den är svart, har ett Premiumpaket, 6-vxl manuell, Park Assist samt dragkrok.
Första intrycket är att den var hyfsat pigg.
Jag återkommer med mer info efter helgen.
Trevlig helg!
//
Per
snygga fälgar o snygg färg på bilenHRidge wrote:Jag fick svar från Motormännens jurist som ansåg att en bil är ny ända upp till 50 mil, så vår som hade rullat 93 km innan vi fick den skall då fortfarande vara en ny bil.
Jag satte på ett par andra fälgar som jag hade liggande hemma, se bilder:
Min hemsida
Fälgarna är Sportec 19-tums med 265/30-19, så gott som samma rullomkrets som originalets 205/55-16.
Det är med nöd o näppe som fälgarna/däcken hamnar innanför främre skärmkanterna.
En av bilderna på min hemsida visar avgasröret som ligger i höjd med bakdörrarna under bilen.
Har väl funderingar på att sänka bilen men jag vet inte om det är någon idé, och jag är även sugen på att bygga om ett R36-kjolpaket o montera på.
Nästa sak som skall inhandlas är Media In Huvudenhet för att kunna koppla in USB-hårddisk (eller annan minnesmedia) med MP3-låtar. Man kunde ju givetvis ha beställt bilen med Media In men då vi var tidigt ute så kunde vi inte göra tilläggsbeställningar (hette det). Jag har Vag-Com kabel och mjukvara så jag skulle i princip själv kunna aktivera Media In-adaptern på stereon men vi får se vad VW-handlaren skall ha för montering av denna. Priset för "Huvudenhet Media In" är 2190 kr, tillkommer kabel och montering.
För er som är intresserade av denna adapter, se den i vinterkatalogen från VW, sidan 11 av 12 i PDF'en:
http://webbkit.volkswagen.se/mediadb/_f ... _41802.pdf
Enligt tidigare regelverk skulle gastankarna inspekteras invändigt med vissa intervall men det regelverket tillämpades nog aldrig i praktiken. Det senaste jag läst om saken är att gastankarna och gasledningarna ska inspekteras utifrån och läckagetestas med en gasdetektor (elektronisk "näsa"). Bästa sättet att få ett tätt gassytem att börja läcka lär vara att riva isär och sätta ihop det igen så man har i så fall gjort en förnuftig förenkling.HRidge wrote:Är det någon som vet nåt om gasflaskornas inspektionsintervall?
Skall dessa över huvud taget inspekteras? Vilket material är de gjorda i?
De sportdykartuber [av stål] jag hade för ett par år sedan inspekterades med några års intervall, men då var de utsatta för fukt i luften.
Gasen i bilens tuber är väl under 200 bars tryck, och då kanske det är alu-tuber?...o dessa kanske inte behöver inspekteras alls?
Någon som vet?
Otroligt kul att höra eftersom jag spontanbockade Navi och Dynaudio i listan eftersom det blev så "billigt" som tjänstebil..Mr HV wrote:Vad gäller ljudet så har jag Dynaudio sound och det är helt oslagbart. Det bästa jag någonsin haft. Det är värt varje krona om man spelar mycket musik.
HRidge wrote: Fälgarna är Sportec 19-tums med 265/30-19, så gott som samma rullomkrets som originalets 205/55-16.
Har väl funderingar på att sänka bilen men jag vet inte om det är någon idé, och jag är även sugen på att bygga om ett R36-kjolpaket o montera på.
Vill man vara fin får man lida pin...HRidge wrote:Jo, det blev mer däckljud!
Jo, jag ska själv gå från rak sexa med 218 häst och manuellt, och jag är fortfarande lite orolig. Men bättre samvete och den fina DSGn i stadstrafik känns som något som klart kan väga upp!HRidge wrote: Sen saknar jag förstås bottendraget i V8:an och ett par hundra kusar men bränslekontot har blivit en bråkdel av vad det tidigare var, plus att man nu kan köra med lite "lättat samvete" när man pyser omkring o kör på gas.
Det är samma högtalare på samtliga modeller oavsett huvudenhet, RCD310 är ju lite "tråkig", ser lite gammal ut. För samma pengar som VW-sound / Dynaudio kan man nog får väldigt bra ljud.HRidge wrote: Om man får för sig att köpa RCD510 eller RNS510 på Tyska eBay o stoppar in i bilen i stället för RCD310, har man fortfarande för dåliga högtalare eller är det samma element för alla dessa radio-modeller?
Vad jobbigt att den mäter förbrukningen i kg, vad blir det i NM3? Dividerar man med 0,7 så det blir 6,7 NM3/100 km nånting? (Eller är jag helt ute och cyklar...)Mr HV wrote:Sittkomforten är helt ok. Förbrukningen ligger på 4,7 kg/100 km. Då har jag kört ca: 300 mil. Hjulen är 17'' och jag har tankat mest biogas.