Spricka i motorblocket

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
zafira
Posts: 2
Joined: 2009-02-10, 14:44

Spricka i motorblocket

Post by zafira »

Hej!
Vi köpte en ny opel zafira cng för 6 år sen och har kört 15000 mil. Före jul lämnade vi in bilen för att värmen i kupén försvann. Då sa dom att det berodde på topplockspackningen så de bytte den och det gick på 7000. men problemet återkom efter en månad så vi lämnade in bilen igen och efter nästan tre veckor på verkstan har de nu konstaterat att felet i själva verket är en spricka i motorblocket. De säger att motorn måste bytas men de hittar ingen begagnad gasmotor. De kan sätta in en ny för ca 47 000 kr eller nytt block med den gamla toppen för ca 43 000 kr. Opel tar inget ansvar för att felet uppstått eller lämnar någon goodwillrabatt.

Vad tycker ni?
Finns det nån som har erfarenhet av liknande problem?
Borde man inte kunna kräva att Opel tar något slags ansvar?
Hur mycket är det försvarbart att kosta på bilen?
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Post by Astra CNG »

Hej Zafira,

Motorblock brukar endast spricka pga frysning eftersom de är i gjutjärn.

Om du ska kunna kräva Opel på något så bör det inte vara en spricka utan en miss i gutningen, hade det varit en pora eller något i gutningen hade det nog visat sig mycket tidigare.

Sedan tror jag att det går att ta motorblocket från en vanlig bensinare Z16XE och flytta över din gamla motors saker som kolvar m.m. Det är ju inte så mycket som är ändrat mot bensinmotorn.

Det vore uppskattat om du kunde bifoga bilder på detta eller precisera exakt var sprickan är. Är läckan så att det syns utanpå motorn? eller läcker det in i motorn?

Hur mycket du ska kosta på bilen kan bara du svara på, hur bilen är i övrigt!

/ANTE
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Bara en funderning: är verkligen blocket gjort av gjutjärn? Kör man inte med aluminium nu för tiden?
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Goglade lite och fann detta:
Använder man block i aluminium sitter det foder i dem, dessa kan vara våta eller torra. Ett vått foder är i direkt kontakt med kylvattnet, detta sätt är det bästa då man slipper en del problem med spänningar som kan uppstå då man kör med torra foder.
Aluminium kan inte heller gjutas som gjutjärn då det bildas gas vilket ger "luftbubblor" i metallen. Aluminiumblock sitter i tex Volvos nyare motorer, BMW M3, Saab SVC med flera.

Med ett block i gjutjärn kan man välja om man vill ta upp cylindrarna direkt i blocket eller om man vill använda foder. Blocken gjuts med sandkärna, sanden "skakas" sedan bort. Gjutjärnsblock sitter i tex Saab, Toyota Supra, Volvos äldre motorer. Vanligtvis brukar man ta upp cylindrarna direkt i blocket utom på lastbilar då man vill ha cylinderfodernas enkelhet vid renovering. Gjutjärnsblock är ofta överdimensionerade och brukar lämpa sig för trimmning.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
zafira
Posts: 2
Joined: 2009-02-10, 14:44

Post by zafira »

Hej!

Nu har jag fått lite mer information men jag vet inte om jag blir klokare av det. Opelverkstan i Skövde där vi lämnat in bilen skickade toppen till en annan firma (Skara motor)för att de skulle provtrycka den, de skickade också med den gamla packningen.

Helt slumpartat råkade jag prata med de på Skara motor och fick då helt nya uppgifter. De säger att " blocket och toppen inte stämmer överens, kylkanalerna ligger inte i linje med varann vilket motverkar cirkulationen." Vidare säger de "Packningen har tryckts in i förbränningsrummet för att hålen inte stämmer överens och därför har packningen läckt igen en månad efter den bytts." De menar att det varit för små marginaler från början och att korrosion gjort att det inte går att få passform. De menar också att det blir högre temperaturer i en gasmotor som kan leda till påfrestningar i motorn.

Jag ringde till Opelverkstan i skövde igen och frågade varför de inte sagt detta till mig men då menar de att det är helt osannolikt att det kan vara på det viset och att de "kommit fram till att det måste vara en spricka i blocket, det finns inga andra alternativ" De har alltså inte sett någon spricka utan resonerat sig fram till att det måste vara det. (Varför de skickade blocket till en annan firma för att få ett utlåtande och sen inte lyssnar på detta kan de inte riktigt förklara.)

De har inte så mycket erfarenhet av gasbilar i Skövde så jag ringde Opel i Göteborg och berättade om våra problem och fick prata med en mekaniker. han sa att han hade haft bilar inne med samma symptom som vår (kylvätska som försvinner, konstigt ljud och gaslukt) och att de haft fel på packningen till högtrycksregulatorn och att många av Zafirorna haft problem med detta.

Jag ringer tillbaks till Skövdeverkstan och tipsar om detta och det visar sig sig att de inte kollat denna möjlighet. Pust, nu har de haft bilen i en månad och ännu inte kollat upp detta. Tänk om de bytte topplockspackningen helt i onödan i december och vad ska man tro om det Skara motor säger att blocket och toppen inte stämmer överens?
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Usch, lät inte roligt. Det är lite tråkigt att inte många kan gasmotorer, då finns det ju risk att man råkar ut för sånt här.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Kikon
Posts: 10
Joined: 2008-10-05, 14:52

Post by Kikon »

Jag gissar att "Opel verkstan i Skövde" är Gustav E Bil.....
Om så är fallet så kan jag ju intyg via min svärfar som är Opel ägare sen många att det inte är någon vidare verkstad, för stor och opersonlig. Om dom inte varit så väldigt fyllda av prestige så hade dom ju själva kunnat ringa Opel i GBG och fixat detta mycket snabbare..
Har en törstig Pegga 307 men nästa bil blir en med gas i...
Post Reply