VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
sjalilund
Posts: 21
Joined: 2008-08-05, 15:59
Location: Lund

Post by sjalilund »

Daddy wrote:Från den nya broschyren:
Bränsledeklaration
(lit/100km) man/aut
Blandad körning
Sedan
6,9 Nm3/ 7,2 lit /6,7 Nm3/ 6,8 lit

Variant
7,0 Nm3/ 7,2 lit/6,8 Nm3/ 6,8 lit
Är det inte märkligt att bilen drar så mycket mindre med automat?
Nej, egentligen inte...
Borta är gamla tiders automatlåda, med en "dyr" momentomvandlare, utan istället jobbar DSG-lådan med dubbla kopplingar.
Detta ger en växellåda som är _mycket_ behaglig.

Jag är själv automatlåde-frälst, och tycker manuella lådor är föråldrade... :wink:

Om det inte hade varit för Skodas dåliga detailjkvalité, och den urusla lokala märkesverkstaden, så hade Passat Gas varit ett hett alternativ vid nästa bilbyte.

//Johan (tidigare ägare till en Skoda Octavia II med DSG-låda)
___________
V70 Bi-Fuel Aut -02
Image
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Antingen förbrukningen eller utsläppen är nog fel för man/aut. Automat har högre utsläpp men lägre förbrukning.
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Beställt!

Post by Bonneville »

:D
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Beställt!

Post by Jonas »

Bonneville wrote::D
Grattis. Fått ngt leveransbesked redan nu?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Beställt!

Post by Graner »

Jonas wrote:
Bonneville wrote::D
Grattis. Fått ngt leveransbesked redan nu?


Beställde min den 2:a December, tror det var dagen efter den släpptes för beställning. Har inte fått något leveransdatum än, men fick ett samtal igår från han som tog emot min beställning, det var problem med Solid Svart, så jag fick välja Metalic om jag inte ville vänta ytterligare på leverans.


Nån som fått samma samtal ? Nån som leveransdatum ?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag tyckte det här var trevlig läsning:

"Rekordstort" intresse för VW Ecofuel

http://www.automotorsport.se/news/16876 ... -intresse/
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
pekero
Posts: 7
Joined: 2009-02-04, 11:43

I väntans tider...

Post by pekero »

Hej.
Jag har också beställt en Passat Variant Eco Fuel i början av december. Precis som Graner fick jag ett telefonsamtal om att det var problem med solid svart...... mailade tillbaka till återförsäljaren och ändrade till solid blå...... fick sedan beskedet att det INTE skulle vara problem med solid svart. Så nu väntar jag på min svarta Passat. Det enda jag vet är att "byggdatum" är v908. Jag är oerhört sugen på att få den, det skall bli intressant att se om den motsvara mina förväntningar!
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Kul!

Hör av dig när du fått den o säg vad du tycker :)

Vad har du för någon växellåda i?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
pekero
Posts: 7
Joined: 2009-02-04, 11:43

Post by pekero »

Hej.

På grund av att äldsta dottern skall börja övningsköra i vår valde jag manuell växellåda. Det hade iofs varit kul att ha DSG-lådan, men det får vara för denna gången. Övriga bilar i familjen funkar inte så bra att övningsköra med (Chrysler Grand Voyager och Volvo P1800 -65). Chryslern är iofs en härlig bil men den blir ju lite törstig med 3,8l V6, automat samt AWD :? och P-1800:an är väl inte idealisk som övningsbil.

Jag lovar att komma in med synpunkter när jag fått Passaten
/
Per
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

pekero wrote:Hej.

På grund av att äldsta dottern skall börja övningsköra i vår valde jag manuell växellåda. Det hade iofs varit kul att ha DSG-lådan, men det får vara för denna gången. Övriga bilar i familjen funkar inte så bra att övningsköra med (Chrysler Grand Voyager och Volvo P1800 -65). Chryslern är iofs en härlig bil men den blir ju lite törstig med 3,8l V6, automat samt AWD :? och P-1800:an är väl inte idealisk som övningsbil.

Jag lovar att komma in med synpunkter när jag fått Passaten
/
Per
Härligt.. Min arbetskollega skulle beställa en Passat också.. men har blivit strul så beställningen har inte kommit iväg än.. Denna eller nästa vecka KANSKE. Tror de sa till han att v18 kunde han få bilen om han beställde den denna veckan..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

taz wrote:
pekero wrote:Hej.

På grund av att äldsta dottern skall börja övningsköra i vår valde jag manuell växellåda. Det hade iofs varit kul att ha DSG-lådan, men det får vara för denna gången. Övriga bilar i familjen funkar inte så bra att övningsköra med (Chrysler Grand Voyager och Volvo P1800 -65). Chryslern är iofs en härlig bil men den blir ju lite törstig med 3,8l V6, automat samt AWD :? och P-1800:an är väl inte idealisk som övningsbil.

Jag lovar att komma in med synpunkter när jag fått Passaten
/
Per
Härligt.. Min arbetskollega skulle beställa en Passat också.. men har blivit strul så beställningen har inte kommit iväg än.. Denna eller nästa vecka KANSKE. Tror de sa till han att v18 kunde han få bilen om han beställde den denna veckan..
Fick igår beskedet att om man beställer nu, denna vecka, så tillverkas bilen v 16-17 och levereras ca 4 veckor senare. Vill man ha drag tar det 5 veckor extra...
pekero
Posts: 7
Joined: 2009-02-04, 11:43

Leveransdatum

Post by pekero »

Hej.

Mailade Blennermarks i Thn och frågade om de hade något närmare besked att ge.

Svaret blev: Din bil går i produktion vecka 8 dag 6, cirka tre,fyra veckor efter det har du bilen.

Det närmar sig alltså..... men det känns ändå tråkigt att vänta ca en månad till.... jag vill ju ha den NU! :D
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Leveransdatum

Post by Graner »

pekero wrote:Hej.

Mailade Blennermarks i Thn och frågade om de hade något närmare besked att ge.

Svaret blev: Din bil går i produktion vecka 8 dag 6, cirka tre,fyra veckor efter det har du bilen.

Det närmar sig alltså..... men det känns ändå tråkigt att vänta ca en månad till.... jag vill ju ha den NU! :D


Det var där jag beställde min med :)
Ska ringa dom en signal nu, så ska vi se vem som får bilen först ! :wink:
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Post by Graner »

Vecka 10, dag 3... :evil:
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Ni som beställt Passat; manuell eller automat?

Ska beställa Passat men.. manuell eller automat?
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Post by Graner »

Automat! Värt varenda öre i bekvämlighet!
LordX
Posts: 10
Joined: 2008-08-30, 15:53
Location: Linköping

Post by LordX »

Har tittat lite på det här med förmånsvärde för en Passat med automatlåda samt extrautrustning. Jag gjorde en beräkning både hos Volkswagen och hos skatteverket och tycker inte det stämmer. Volkswagen redovisar exklusive nedsättning pga miljöbil men även om man gör avdraget upp till 16000 på ett år så blir förmånsvärdet högre hos Volkswagen än hos skatteverket.

Vad har ni kommit fram till?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Nu har Expressen lagt ut artikeln om Passat Ecofuel.
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Har beställt!
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Post by Bonneville »

Jag har fortfarande inte fått något leveransbesked på min Passat (manuell förresten). Det strulade en del med beställningen (tjänstebil på stort företag) men fick bekräftelse på att det var beställt i början av feb. Artikeln i Expressen var ju glädjande, som köpare av första modellen är det ju lite osäkert...

Ser fram emot att folk här börjar rapportera om leveranser och första intryck! :lol:
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Expressens artikel var riktigt positiv. Det betyder mycket att en kvällstidning lyfter fram gasbilar, det kan defintivt hjälpa till att sprida kunskap om gasbilar till allmänheten.
Opel Zafira CNG -08
pekero
Posts: 7
Joined: 2009-02-04, 11:43

I väntans tider....

Post by pekero »

Nu är det nära..... vattnet går när som helst :D
I morgon skall "min" Passat födas. Kille eller tjej? Spelar ingen roll så länge den föds utan komplikationer....... fast jag har ju redan tre döttrar och bara en son ... så det får gärna bli en kille! I födelseattesten kommer det att stå: Gossebarn, ca 1.6 ton, 4.8m, Färg: Solid svart,(normalt kommenteras väl inte "paketet" men här gör jag det), Premiumpaket, Manuell växellåda, Dragkrok, samt det oumbärliga tillbehöret Park Assist (jag bor i Dalsland så jag får väl köra runt några kvällar och försöka hitta ett ställe där jag kan fickparkera.... eller förresten... det kanske funkar på de inplastade balarna på gärdet...)

Ha det bra! Jag återkommer som sagt med intryck när jag fått den (förmodligen får jag vänta ca 3 veckor).
//Per
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

DN hyllar idag VW Passat, skriver redan i rubriken att det är dagens bästa miljöbil! :lol:

Av artikeln framgår också att det hittills har förbeställts 800 Gas-Passat och att 75% av dessa är tjänstebilar.

Artikeln har ännu inte lagts ut på nätet (www.alltommotor.se).
Opel Zafira CNG -08
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Nu har även Sydsvenskan uppmärksammat Passaten:
http://sydsvenskan.se/bil/tester/articl ... tebil.html
VW Touran Ecofuel -08

Image
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Nu finns DNs test online: http://www.alltommotor.se/tester/bilar/ ... alv-1.9076

Fina bilder och lite kul att det inte syns något avgasrör längst bak på bilen.

Alla testare verkar väldigt nöjda. Jag är nöjd med Volvon jag har men det är ju lite synd att de inte har utvecklats på 7 år. Nu blir man helt klart sugen på att byta märke.
Post Reply