Svårtstartad V70 Bifuel 2005

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Fireman
Posts: 1
Joined: 2008-08-20, 11:31

Svårtstartad V70 Bifuel 2005

Post by Fireman »

Hej,

Jag är ägare till en v70 bifuel av 2005 års modell som gått snart 13 000 mil.. Jag har problem med att den emellanåt är svårtstartad. Får dra den på startmotorn ca 8-10 varv. Inträffar ofta när motorn är kall.

Jag har läst på forumet här och på jagrullar.se om andra som haft liknande problem men har inte funnit vad det egentligen beror på.

Gasspjället verkar vara av undermålig kvalitet på denna modell har jag förstått. Påverkar det startförmågan på bilen?

Bilia har gjort gjort felsökning utan att få upp några resultat frånsett att de bytte ut tändenheten som sitter under ratten. och de vet inte själva vad problemet är. De har uppgraderat mjukvaran. Nästa steg kanske är att rengöra spjällhuset? Vet dock inte om det som sagt påverkar startförmågan?

Det har även hänt ett fåtal gånger att den självdött när kopplingen tryckts ned och att de går ojämnt på låga varv (1 o 2 växel) när den är kall. Här har jag förstått att rengöring av spjällhuset kan hjälpa men som sagt, hänger detta ihop något med att den är svårtstartad och hur har ni lyckats få bukt med problemet vid start?

Med vänliga hälsningar
Henrik
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Post by Ollan »

Min S60 Bifuel -02 är lite osäker/ryckig på låga varvtal ex när jag står å väntar i en korsning och ska köra iväg. Kan detta också bero på skitigt spjällhus? Var sitter spjällhuset? Kan ngn slänga upp en bild? Är det svårt att demontera och rengöra själv?
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det finns flera trådar som handlar om spjällhuset, tills någon nappar på det här inlägget så prova sökfunktionen och se om ni kan finna ert svar där.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Ollan wrote:Min S60 Bifuel -02 är lite osäker/ryckig på låga varvtal ex när jag står å väntar i en korsning och ska köra iväg. Kan detta också bero på skitigt spjällhus? Var sitter spjällhuset? Kan ngn slänga upp en bild? Är det svårt att demontera och rengöra själv?
Kolla i denna tråd: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=344
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Gammal tråd...men jag blev nyfiken om du kommit till rätta med dina startproblem, Henrik?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Post by Ollan »

Fred wrote:Gammal tråd...men jag blev nyfiken om du kommit till rätta med dina startproblem, Henrik?

Mvh
/Fred
Min bil ska in på Volvoverkstaden för en andra vända. Gastrycksregulatorn byttes förra gången men bilen ger fortfarande rekyl vid snabba gaspådrag mellan 1000-2000 varv vid gasdrift. Mekanikern ska denna gång se om bilen går bättre genom att justera gastrycket. Bilen går som en klocka på bensin. Kör regelbundet en V70N Bifuel -02 som inte alls fungerar på samma vis vid gasdrift.

Detta är alltså gjort på min bil:
Bytt gastrycksgregulator
Bytt till NGK:s specialstift för CNG/LPG
Rengjort spjällhus
Bytt gastrycksgivare (den vid tanken)

Några andra tips till varför bilen går så illa?
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Ollan wrote:Min bil ska in på Volvoverkstaden för en andra vända. Gastrycksregulatorn byttes förra gången men bilen ger fortfarande rekyl vid snabba gaspådrag mellan 1000-2000 varv vid gasdrift. Mekanikern ska denna gång se om bilen går bättre genom att justera gastrycket. Bilen går som en klocka på bensin. Kör regelbundet en V70N Bifuel -02 som inte alls fungerar på samma vis vid gasdrift.

Detta är alltså gjort på min bil:
Bytt gastrycksgregulator
Bytt till NGK:s specialstift för CNG/LPG
Rengjort spjällhus
Bytt gastrycksgivare (den vid tanken)

Några andra tips till varför bilen går så illa?
Kollade de inte gastrycket när regulatorn byttes?!! :shock:

Eftersom bilen går fint på bensin så kan man ju utesluta alla de delar i motorn som både bensin- och gassystemet använder sig av, så som spjällhuset etc.

Din regulator och gastrycksgivare är ju bytta, så de kan ju inte heller vara felorsaken. Då återstår ju inte så mycket...det är i princip bara gasfördelaren och styrenheten kvar. En sak som jag läst om, som skulle kunna vara en grej att kolla upp, är stegmotorn som sitter på gasfördelaren. Dess funktion är att bestämma hur mycket gas som ska sprutas in i cylindrarna. Om den är lite seg skulle dina symptom kunna uppstå.

Nu vill jag dock säga att jag inte har någon erfarenhet av den typ av fel som du har och att jag nämner stegmotorn beror mer på logiskt tänkande. Jag har ingen som helst utbildning på bilar, utan jag är bara en vanlig, vetgirig, kille med bilintresse! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Om det inte löser sig så kanske nån på dessa forum har idéer:

http://forum.svenska85x70klubben.se/
http://www.svxc.se/
http://www.turboperformanceclub.com/
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Post by Ollan »

Fred wrote:
Ollan wrote:Min bil ska in på Volvoverkstaden för en andra vända. Gastrycksregulatorn byttes förra gången men bilen ger fortfarande rekyl vid snabba gaspådrag mellan 1000-2000 varv vid gasdrift. Mekanikern ska denna gång se om bilen går bättre genom att justera gastrycket. Bilen går som en klocka på bensin. Kör regelbundet en V70N Bifuel -02 som inte alls fungerar på samma vis vid gasdrift.

Detta är alltså gjort på min bil:
Bytt gastrycksgregulator
Bytt till NGK:s specialstift för CNG/LPG
Rengjort spjällhus
Bytt gastrycksgivare (den vid tanken)

Några andra tips till varför bilen går så illa?
Kollade de inte gastrycket när regulatorn byttes?!! :shock:

Eftersom bilen går fint på bensin så kan man ju utesluta alla de delar i motorn som både bensin- och gassystemet använder sig av, så som spjällhuset etc.

Din regulator och gastrycksgivare är ju bytta, så de kan ju inte heller vara felorsaken. Då återstår ju inte så mycket...det är i princip bara gasfördelaren och styrenheten kvar. En sak som jag läst om, som skulle kunna vara en grej att kolla upp, är stegmotorn som sitter på gasfördelaren. Dess funktion är att bestämma hur mycket gas som ska sprutas in i cylindrarna. Om den är lite seg skulle dina symptom kunna uppstå.

Nu vill jag dock säga att jag inte har någon erfarenhet av den typ av fel som du har och att jag nämner stegmotorn beror mer på logiskt tänkande. Jag har ingen som helst utbildning på bilar, utan jag är bara en vanlig, vetgirig, kille med bilintresse! :D

Mvh
/Fred
Nu är den inlämnad igen. Gav mekanikern de tips som du gav mig Fred.
Hoppas på det bästa börjar bli ganska trött på gasproblemen.
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Post by Ollan »

Ollan wrote:
Fred wrote:
Ollan wrote:Min bil ska in på Volvoverkstaden för en andra vända. Gastrycksregulatorn byttes förra gången men bilen ger fortfarande rekyl vid snabba gaspådrag mellan 1000-2000 varv vid gasdrift. Mekanikern ska denna gång se om bilen går bättre genom att justera gastrycket. Bilen går som en klocka på bensin. Kör regelbundet en V70N Bifuel -02 som inte alls fungerar på samma vis vid gasdrift.

Detta är alltså gjort på min bil:
Bytt gastrycksgregulator
Bytt till NGK:s specialstift för CNG/LPG
Rengjort spjällhus
Bytt gastrycksgivare (den vid tanken)

Några andra tips till varför bilen går så illa?
Kollade de inte gastrycket när regulatorn byttes?!! :shock:

Eftersom bilen går fint på bensin så kan man ju utesluta alla de delar i motorn som både bensin- och gassystemet använder sig av, så som spjällhuset etc.

Din regulator och gastrycksgivare är ju bytta, så de kan ju inte heller vara felorsaken. Då återstår ju inte så mycket...det är i princip bara gasfördelaren och styrenheten kvar. En sak som jag läst om, som skulle kunna vara en grej att kolla upp, är stegmotorn som sitter på gasfördelaren. Dess funktion är att bestämma hur mycket gas som ska sprutas in i cylindrarna. Om den är lite seg skulle dina symptom kunna uppstå.

Nu vill jag dock säga att jag inte har någon erfarenhet av den typ av fel som du har och att jag nämner stegmotorn beror mer på logiskt tänkande. Jag har ingen som helst utbildning på bilar, utan jag är bara en vanlig, vetgirig, kille med bilintresse! :D

Mvh
/Fred
Nu är den inlämnad igen. Gav mekanikern de tips som du gav mig Fred.
Hoppas på det bästa börjar bli ganska trött på gasproblemen.
Bilen är nu slutgiltigt inlämnad för byte av stegmotor. Mekanikern sa att det var sista åtgärden. Han har inga fler idéer (lite märkligt då det är jag som kommit med alla idéer om vad som bör bytas hittills).
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Ollan wrote:Bilen är nu slutgiltigt inlämnad för byte av stegmotor. Mekanikern sa att det var sista åtgärden. Han har inga fler idéer (lite märkligt då det är jag som kommit med alla idéer om vad som bör bytas hittills).
Vad är det för verkstad du lämnat bilen till? De verkar inte vara speciellt kunniga på Bi-Fuel...

Om de inte kan komma tillrätta med problemen kanske det skulle vara värt för dig att åka med bilen till Rejmes i Linköping. Där köpte jag min bil och de har hjälpt mig med mina problem. De har stor erfarenhet av Volvos Bi-Fuel eftersom Linköping är en av Sveriges gasbilstätaste orter och har ett par killar som i princip enbart skruvar med Bi-Fuelbilar.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Ollan
Posts: 33
Joined: 2005-11-10, 21:01
Location: Göteborg

Post by Ollan »

Fred wrote:
Ollan wrote:Bilen är nu slutgiltigt inlämnad för byte av stegmotor. Mekanikern sa att det var sista åtgärden. Han har inga fler idéer (lite märkligt då det är jag som kommit med alla idéer om vad som bör bytas hittills).
Vad är det för verkstad du lämnat bilen till? De verkar inte vara speciellt kunniga på Bi-Fuel...

Om de inte kan komma tillrätta med problemen kanske det skulle vara värt för dig att åka med bilen till Rejmes i Linköping. Där köpte jag min bil och de har hjälpt mig med mina problem. De har stor erfarenhet av Volvos Bi-Fuel eftersom Linköping är en av Sveriges gasbilstätaste orter och har ett par killar som i princip enbart skruvar med Bi-Fuelbilar.

Mvh
/Fred
Väldigt sant. Kan passa på att hänga ut Nybergs bil i Jönköping (Volvo-verkstad). Okunniga vad det gäller bi-fuel och helt ointresserade av att skaffa sig kunskap i ämnet :evil:. Min bils problem är fortfarande inte löst. Har bytt följande:

Gastrycksregulator
Stegmotor och slangar till gasfördelaren
Tryckgivare vid tanken
Injektorer
Tändstift

Trots att vi sedan länge haft biogas-mack (numera två st) i Jönköping så gjordes det aldrig ngn reklam för bi-fuel-modellerna.
Toyota Prius Executive 2007
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Dags att byta verkstad tycker jag!! :evil:

En verkstad som är ointresserade av att lära sig nya saker har drabbats av fenomenet "big and happy" vilket verkar vara väldigt vanligt bland volvoverkstäder!! :evil:

Mitt tips blir återigen att du ska höra av dig till Rejmes i Linköping. De har väldigt duktiga mekaniker och, som sagt, stor erfarenhet av Bi-Fuel.

Ring och hör med dem, kanske de direkt känner igen ditt problem!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Hmm.. jag har börjat ha samma problem som dig.. Innan har jag bara haft det nån enstaka gång då och då.. Men nu på senare tid händer det mer än 50% av gångerna jag startar bilen kall..

Har inte bett dem på verkstaden att göra något åt det än dock.. Nämnde det när den var inne på service men han bara sa "ok" som om det är ett vanligt förekommande fel.. Men serviceteknikern va lite mysko också dock.. :)

Får köra lite till o se om felen återkommer.. nu har jag kört 70mil på 2 dagar.. skall se hur den startar imorgon..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Taz, har du gjort "bubbeltestet"?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply