Fel på gastrycksgivare?
Fel på gastrycksgivare?
Har precis köpt en Volvo S60 Bi-fuel -02.
Bilen går bra på gas men gasmätaren indikerar alltid full gastank. Detta gör att elektroniken inte vet när det är dax att gå över till bensindrift när gasen börjar ta slut. Misstänker att det antingen är glapp eller fel på ngn givare. Var sitter givaren som mäter gastrycket åt mätaren?
Bilen går bra på gas men gasmätaren indikerar alltid full gastank. Detta gör att elektroniken inte vet när det är dax att gå över till bensindrift när gasen börjar ta slut. Misstänker att det antingen är glapp eller fel på ngn givare. Var sitter givaren som mäter gastrycket åt mätaren?
Toyota Prius Executive 2007
Den sitter i en av tankarna. Hade liknande problem fast omvänt (mätaren visade tom tank när den var fulltankad: Fel på Volvo V70 Bi-fuel -03
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Löste du problemet själv?Mats wrote:Den sitter i en av tankarna. Hade liknande problem fast omvänt (mätaren visade tom tank när den var fulltankad: Fel på Volvo V70 Bi-fuel -03
Toyota Prius Executive 2007
Hmm. Precis som jag sagt tidigare så grejjade Volvo-verkstaden problemet med gastrycksmätaren. Jag har dock haft ett annat problem sen jag köpte bilen. Ett problem som kommit och gått men nu har det bara blivit värre.
Bilen är osäker på låga varv vid gasdrift och hostar till vid gas. Dvs står jag still får jag gasa rätt hårt för att komma iväg på ettan och dessutom vara perfekt med kopplingen. Lägger jag sedan i tvåan och ger gas så hostar bilen till innan den kommer igen. Det blir liksom en rekyl. Mkt irriterande. Samma rekyl uppstår på samtliga växlar när jag trycker ner gasen kraftigt. Ovan uppstår aldrig vid bensinrift.
Ngn som har en ide var jag bör börja felsöka? Har rengjort tryckregulatorn men den verkade inte vara skitig invändigt.
Bilen är osäker på låga varv vid gasdrift och hostar till vid gas. Dvs står jag still får jag gasa rätt hårt för att komma iväg på ettan och dessutom vara perfekt med kopplingen. Lägger jag sedan i tvåan och ger gas så hostar bilen till innan den kommer igen. Det blir liksom en rekyl. Mkt irriterande. Samma rekyl uppstår på samtliga växlar när jag trycker ner gasen kraftigt. Ovan uppstår aldrig vid bensinrift.
Ngn som har en ide var jag bör börja felsöka? Har rengjort tryckregulatorn men den verkade inte vara skitig invändigt.
Toyota Prius Executive 2007
Har du skruvat isär regulatorn?!! Det tror jag inte är så bra...vid fel på regulatorn byts hela ut, ingen service utförs på den överhuvutaget!Ollan wrote:Hmm. Precis som jag sagt tidigare så grejjade Volvo-verkstaden problemet med gastrycksmätaren. Jag har dock haft ett annat problem sen jag köpte bilen. Ett problem som kommit och gått men nu har det bara blivit värre.
Bilen är osäker på låga varv vid gasdrift och hostar till vid gas. Dvs står jag still får jag gasa rätt hårt för att komma iväg på ettan och dessutom vara perfekt med kopplingen. Lägger jag sedan i tvåan och ger gas så hostar bilen till innan den kommer igen. Det blir liksom en rekyl. Mkt irriterande. Samma rekyl uppstår på samtliga växlar när jag trycker ner gasen kraftigt. Ovan uppstår aldrig vid bensinrift.
Ngn som har en ide var jag bör börja felsöka? Har rengjort tryckregulatorn men den verkade inte vara skitig invändigt.
Har du problem vid kallstarter? Att motorn inte vill starta först utan den kräver att man drar startmotorn några sekunder innan motorn tänder.
Mvh
/Fred
Ja, jag skruvade isär regulatorn men den verkade vara ren invändigt. Bilen gick iaf inte sämre efteråt.Fred wrote:Har du skruvat isär regulatorn?!! Det tror jag inte är så bra...vid fel på regulatorn byts hela ut, ingen service utförs på den överhuvutaget!Ollan wrote:Hmm. Precis som jag sagt tidigare så grejjade Volvo-verkstaden problemet med gastrycksmätaren. Jag har dock haft ett annat problem sen jag köpte bilen. Ett problem som kommit och gått men nu har det bara blivit värre.
Bilen är osäker på låga varv vid gasdrift och hostar till vid gas. Dvs står jag still får jag gasa rätt hårt för att komma iväg på ettan och dessutom vara perfekt med kopplingen. Lägger jag sedan i tvåan och ger gas så hostar bilen till innan den kommer igen. Det blir liksom en rekyl. Mkt irriterande. Samma rekyl uppstår på samtliga växlar när jag trycker ner gasen kraftigt. Ovan uppstår aldrig vid bensinrift.
Ngn som har en ide var jag bör börja felsöka? Har rengjort tryckregulatorn men den verkade inte vara skitig invändigt.
Har du problem vid kallstarter? Att motorn inte vill starta först utan den kräver att man drar startmotorn några sekunder innan motorn tänder.
Mvh
/Fred
Inga problem med kallstarter eftersom den då går på bensin. Ovan problem uppstår endast vid gasdrift.
Idag rengjorde jag gasspjället utan resultat. Kollade dessutom vilka stift som satt och det var INTE NGK:s specialstift för LPG/CNG. Beställde nya från http://www.sparkplugs.co.uk/ och sparar på så vis ca 1000 kr jämfört med svenska handlare. Hoppas det blir bättre med nya stift.
Ngn annan som har några ideer till varför bilen beter sig på ovan beskrivna mkt irriterande vis?
Toyota Prius Executive 2007
Det var vågat att skruva isär den!! Bra att det inte blev någon försämring av bilens gång dock!
En ny regulator kostar 10 000 kr och det går som sagt inte att laga dem...eller Volvo lagar inte regulatorer, de byts alltid ut vid problem. Tydligen finns det inga reservdelar till dem.
Anledningen till att jag frågade om kallstarter är just på grund av att den startar på bensin. Om regulatorn har ett internt läckage fylls insuget med metangas vilket inte fungerar ihop med bensin. Därför behöver motorn dras runt längre tills gasen vädrats ut och syre kommit in. Detta var felet med min bil och efter byte av regulatorn är det problemet borta samt att bilen går mycket jämnare vid låga hastigheter, den växlar mjukare och känns otroligt mycket piggare på gas!
Är det länge sedan du servade bilen? Vet du om gastrycket kontrollerades och justerades i så fall?
Mvh
/Fred
En ny regulator kostar 10 000 kr och det går som sagt inte att laga dem...eller Volvo lagar inte regulatorer, de byts alltid ut vid problem. Tydligen finns det inga reservdelar till dem.
Anledningen till att jag frågade om kallstarter är just på grund av att den startar på bensin. Om regulatorn har ett internt läckage fylls insuget med metangas vilket inte fungerar ihop med bensin. Därför behöver motorn dras runt längre tills gasen vädrats ut och syre kommit in. Detta var felet med min bil och efter byte av regulatorn är det problemet borta samt att bilen går mycket jämnare vid låga hastigheter, den växlar mjukare och känns otroligt mycket piggare på gas!
Är det länge sedan du servade bilen? Vet du om gastrycket kontrollerades och justerades i så fall?
Mvh
/Fred
Servades i somras. Då kontrollerades inte gastrycket.
Ang gastrycksregulatorn så går den bara att skruva isär till viss del. Den del som reglerar gastrycket går inte att skruva isär vad jag kunde förstå iaf.
Ang gastrycksregulatorn så går den bara att skruva isär till viss del. Den del som reglerar gastrycket går inte att skruva isär vad jag kunde förstå iaf.
Fred wrote:Det var vågat att skruva isär den!! Bra att det inte blev någon försämring av bilens gång dock!
En ny regulator kostar 10 000 kr och det går som sagt inte att laga dem...eller Volvo lagar inte regulatorer, de byts alltid ut vid problem. Tydligen finns det inga reservdelar till dem.
Anledningen till att jag frågade om kallstarter är just på grund av att den startar på bensin. Om regulatorn har ett internt läckage fylls insuget med metangas vilket inte fungerar ihop med bensin. Därför behöver motorn dras runt längre tills gasen vädrats ut och syre kommit in. Detta var felet med min bil och efter byte av regulatorn är det problemet borta samt att bilen går mycket jämnare vid låga hastigheter, den växlar mjukare och känns otroligt mycket piggare på gas!
Är det länge sedan du servade bilen? Vet du om gastrycket kontrollerades och justerades i så fall?
Mvh
/Fred
Toyota Prius Executive 2007
Då tycker jag att gastrycket är nr 1 för dig att kolla. Just symtomet med "rekyl" (eller att bilen behöver dra efter andan, som jag upplevde med min bil) skulle mycket väl kunna bero på att mängden gas (dvs trycket) ligger fel.Ollan wrote:Servades i somras. Då kontrollerades inte gastrycket.
Ang gastrycksregulatorn så går den bara att skruva isär till viss del. Den del som reglerar gastrycket går inte att skruva isär vad jag kunde förstå iaf.
Eftersom bilen går bra på bensin så kan det inte vara någon komponent som är gemensam för båda drivmedlen tex spjällhuset.
Att en komponent GÅR att plocka isär betyder inte att man kan laga den. Mekanikern som tog hand om min bil sa att han snackat med andra mekaniker och alla tyckte att det var helt galet att inte det gick att byta det membran i regulatorn som går sönder. Man kan ju tänka sig att ett membran på sin höjd kan kosta några hundringar. Som det är nu måste hela regulatorn bytas, till en kostnad på 10 000...och det är endast själva regulatorn, jobbet tillkommer!! På min bil uppgick totala kostnaden till 16 000 kr för bytet!! Jag hoppas verkligen att din regulator inte tog skada av att du tog isär den, om den nu var felfri innan. Hur gjorde du med gasövertrycket?
Jag fick behålla den gamla regulatorn så jag ska plocka isär den för att se hur den är uppbyggd och om jag kan hitta membranet.
Mvh
/Fred
Var i bilen kontrolleras och justeras gastrycket?
Fred wrote:Då tycker jag att gastrycket är nr 1 för dig att kolla. Just symtomet med "rekyl" (eller att bilen behöver dra efter andan, som jag upplevde med min bil) skulle mycket väl kunna bero på att mängden gas (dvs trycket) ligger fel.Ollan wrote:Servades i somras. Då kontrollerades inte gastrycket.
Ang gastrycksregulatorn så går den bara att skruva isär till viss del. Den del som reglerar gastrycket går inte att skruva isär vad jag kunde förstå iaf.
Eftersom bilen går bra på bensin så kan det inte vara någon komponent som är gemensam för båda drivmedlen tex spjällhuset.
Att en komponent GÅR att plocka isär betyder inte att man kan laga den. Mekanikern som tog hand om min bil sa att han snackat med andra mekaniker och alla tyckte att det var helt galet att inte det gick att byta det membran i regulatorn som går sönder. Man kan ju tänka sig att ett membran på sin höjd kan kosta några hundringar. Som det är nu måste hela regulatorn bytas, till en kostnad på 10 000...och det är endast själva regulatorn, jobbet tillkommer!! På min bil uppgick totala kostnaden till 16 000 kr för bytet!! Jag hoppas verkligen att din regulator inte tog skada av att du tog isär den, om den nu var felfri innan. Hur gjorde du med gasövertrycket?
Jag fick behålla den gamla regulatorn så jag ska plocka isär den för att se hur den är uppbyggd och om jag kan hitta membranet.
Mvh
/Fred
Toyota Prius Executive 2007