Konvertera en Toyota Prius till Biogasdrift

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Aid Agent
Posts: 17
Joined: 2007-02-07, 15:49
Location: Söderköping
Contact:

Konvertera en Toyota Prius till Biogasdrift

Post by Aid Agent »

Vi är en liten nystartad förening som vill konvertera en Toyota Prius till Biogasdrift. Vi har börjat knyta kontakter med personer som kan förverkliga projektet. Än så länge är det på idénivå men vi hoppas kunna göra verklighet av drömmen.

Jag har hört rykten om att det kanske kommer en biogas Prius i framtiden från Toyota, men frågan är när.

Det kanske finns någon därute som vill vara med?

Ni kanske har förslag om en annan bil som skulle kunna bli ännu miljövänligare. Målet är att vår organisation ska köra den miljösnällaste bilen med förbränningsmotor.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det är ju ett mycket intressant projekt, hoppas ni håller oss uppdaterade! Jag har också hört att Priusen skulle komma med biogasdrift, men vet inget mer. Det har redan gjorts en del efterkonverteringar av Priusen runt om i världen, men det visste ni säkert redan om.
(Om inte så googla bara på "Prius CNG").

Fiat har förövrigt sagt att de ska erbjuda en gashybridbil.
Last edited by Johan on 2007-02-08, 07:28, edited 1 time in total.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Har sett att det finns efterkonverterade Prius CNG bilar i Schweiz, kolla följande länkar :

http://www.e-mobile.ch/pdf/2006/ToyotaPrius-CNG_DW.pdf

http://www.greencarcongress.com/2006/03 ... us_ii.html

Men i Sverige är de säkert, som vanligt, olagliga.

För övrigt verkar Toyota än så länge enbart fokusera på hybrid konceptet som world-wide lösning. Lite konstigt att de inte har någon gasbil eftersom gasbilar tydligen är ganska vanliga i Japan, men det kanske handlar om LPG istället för CNG. Någon som vet?

När det gäller bästa bilvalet för er förening beror det väl på hur ni kommer att köra den. För ren stadskörning är väl hybrid kanske intressant men kör man mest landsväg har man ingen större nytta av hybriddriften och skall man kombinera det hela med CNG ökar man bara komplexiteten. Vid stor andel landsvägskörning är nog en standard CNG bil bättre.

Hyr några olika bilar och kolla hur mycket de faktiskt förbrukar för er typ av körning.

När det gäller vilka förbränningsmotorer som är renast kan det skilja mycket mellan teori och praktik. Teknikens Värld gjorde förut egna mätningar av vad testbilarna faktiskt släppte ut och det kunde skilja mycket mellan olika bilmodeller fastän de officiellt uppfyllde samma regler. Oftast kom de renaste bilarna från tyska tillverkare, de jag kommer ihåg som utmärkte sig var MB C 200, någon Volkswagen modell samt Volvo S80 2,4 - borde vara en liknande motor som i dagens Volvo Bi-fuel modeller.

Tyvärr slutade Teknikens Värld presentera miljöindex just som Prius II skulle testas så jag vet inte vad den gick för i praktiken och jag har inte hittat någon annan fristående organsation som gör sådana mätningar numera.
Aid Agent
Posts: 17
Joined: 2007-02-07, 15:49
Location: Söderköping
Contact:

Post by Aid Agent »

Johan, Jag lovar att berätta när något hänt i projektet. Bilen är ett av flera pågående projekt.

S-klasse, Ja det är olagligt att köra de bilarna i sverige. De måste genomgå olika motorprover först. Det kan bli ganska knepigt och dyrt att få bilen godkänd här. Vi skulle vilja göra det bland annat för att väcka debatt.

Det borde vara självklart att någon oberoende testade bilarnas värden och publicerade dem så alla får tillgång till det och kan använde det i valet av bil.

När vi valt Priusen som objekt har det byggt på att den skulle bli snål på bränsle. Vi vill ha ett helhetstänk där även framställningen av gasen tas i beaktning. Varje nm3 gas tar vissa resurser i anspråk att framställa.

Om projektet lyckas vill vi göra det med flera bilar. Kanske Lexus hybrid för att erbjuda de som vill lägga mer pengar på bilen ett alternativ. Det ska inte behöva vara så att det ska vara en uppoffring att åka miljösnäll bil.

Honda har ju som ni vet tagit fram en hybridmotor som lätt kan sättas i vilken modell som helst till skillnad från Priusen. Det kan innebära att vi kanske i framtiden kan få se en ännu mindre och billigare hybrid.

Enligt en person som jobbar med konvertering till gasdrift passar hybriden bra ihop med gasen. Gasbilarna har sämre aceleration än ex bensinbilar. Då går elmotorn in och hjälper till.

Jag är jätteglad att jag hittat det här forumet. Jag ser med spänning fram mot att få lära mig av alla trevliga och kunniga människor som finns här :-)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Frågan jag ställer mig när det gäller gaskonverteringsreglerna i Sverige är varför det skall vara så svårt just här hos oss! Med det EU reglemente som gäller i t.ex. Tyskland kostar det mellan 3-5 000 euro att konvertera till bi-fuel system, mest beroende på storlek och antal tankar.

Enda skillnaden jag hittat är att EU reglementet är specat ner till -20 grader och svenska kraven ner till -40, fast som vi debatterat tidigare på detta forum verkar det senare kravet inte alltid ha varit så viktigt beroende på vem som importerat fordonet.
Aid Agent
Posts: 17
Joined: 2007-02-07, 15:49
Location: Söderköping
Contact:

Post by Aid Agent »

Vi jobbar med att genomföra vårt projekt, att konvertera Priusen. Vi har knutit kontakt med ett företag som har kompetensen och som är de enda som fått en efterkonverterad bil godkänd i Sverige. -40 regeln har med säkerheten att göra då man misstänker att metallen i tankarna blir sköra i kraftig kyla.

Det är inte omöjligt att efterkonvertera i Sverige. Problemet är att helbilsgodkännandet som bilen fått när den togs in i sverige inte gäller när man ändrar en sån viktig detalj som bränslet. Vi kommer att få göra nya motorprover på vår bil till en kostnad av ca 150 000. När vår bil blivit godkänd kan vi använda samma tillstånd till alla andra bilar som vi bygger om senare. kravet är att de har exakt samma motor som den första.

Bara reglerna är tydliga så är det nog bra att det är hårda krav att ändra i motorn. Det har ju med säkerhet och miljö att göra. Det kan gå illa om nåt går snett. Bilen kan bli en miljöbov. Vad jag förstår så är metan en gas som bidrar till växthuseffekten om den läcker ut eller inte förbränns som den ska.

Vi hoppas vi kan hjälpa många som vill konvertera sina Prius när vi är klara med vår.

Det som varit mystiskt förut är att vissa men inte andra fått tillstånd att ta in bilar i Sverige trotts att de inte är -40 godkända. Jag vet att Miljöbilcenter i Göteborg nu tar in bilar. De verkar vara riktiga eldsjälar, Underbart att prata med dem.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Men utgår du från att man skulle ställa lägre krav i Tyskland på miljö och säkerhet vid en konvertering? Det tror inte jag, förutom -40 graders regeln som vi inte vet om någon svensk importör/tillverkare i praktiken uppfyllt.

En stor delar av kostnaden på 3-5000 euro på konvertering är just för den tyska besiktningen.

Som jag ser det finns det flera anledningar till att få ett fungerande allmänt konverteringsregelverk :

Dels finns det mängder med bra bilar ute på marknaden vars enda fel är att de enbart går på bensin och det vore synd att i förtid behöva ersätta dem med nya, man måste också räkna in den miljömässiga kostnaden att tillverka en ny bil. Enbart miljökostnaden för en ny bilkaross motsvarar några tusentals mils körning.

Dels är utbudet av nya gasbilar tämligen begränsat, inte många modeller man skulle vilja köra 20-30 000 mil med.

Exempel på bilar jag skulle kunna tänka mig att konvertera är Audi A8, BMW 7-serie eller MB S-klass/E-klass. Dels är de bilar man står ut med att köra i längden, dels har de stora bagageutrymmen så det blir faktiskt något kvar efter att man satt in tanken. Audin är dessutom byggd i aluminium så den blir både lättare och hållbarare.

De svenska regelverken ni går efter är de förresten årsmodellsbegränsade? Läste någonstans att det skulle kunna vara lättare att konvertera innan någon viss årsmodell.
Aid Agent
Posts: 17
Joined: 2007-02-07, 15:49
Location: Söderköping
Contact:

Post by Aid Agent »

S-klasse, det är precis det du nämner som vi har fokus på. Vi vill medverka till att det ska bli lättare att efterkonvertera den bil man redan äger. Det får inte bli så att endast människor med mycket pengar ska kunna köra renare bilar.

Jag har haft diskutioner med en på vägverket och en som forskar på KTH i transport och miljöfrågor. Det som var gemensamt för dem var att vi behöver få bilar som är resurssnålare. De alternativa bränslena kommer inte att kunna framställas i obegränsad mängd utan att produktionen i sig medför milörisker. Det finns också rent etiska perspektiv, ska vi använda mat till att göra bränsle av. Inga enkla frågor, men viktiga.

Båda såg hybridtekniken som intressant just för att den medverkar till mindre bränsleförbrukning, speciellt vid stadskörning. Ett av problemen med hybriderna är att de är dyra.

Jag tror att det vi gör nu...pratar om det är en viktig start. Det finns många problem att lösa, och minst lika många lösningar :-)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

När det gäller det etiska perspektivet, det fina med biogasen är ju att man kan producera den från restprodukter från matproduktion, till skillnad från det där andra miljöbränslet...

Alltså få dubbel nytta från samma areal.
Sedan har vi ju experimenten med låginblandning av vätgas i olika nivåer, hytan med 8 eller 25% vätgasinblandning. Kanske det på sikt kan dryga ut gasen ytterligare.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Men även vätgasen ska ju komma någonstansifrån...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Plonte: Vätgasen får vi från Stenungsunds petrokemi, där de som restprodukt får 33MWh vätgas varje timme.

Men i princip håller jag med dig, vätgasen måste prduceras på något sätt. Tanken är väl att den inte kommer från samma källa som biogasen, utan vi kan exempelvis använda outnyttjade elresurser på natten eller vindkraftverk.

Det är synd att hytan inte används flitigare, jag tycker det verkar mycket intressant. Först och främst för tunga fordon (som i Malmö), men även för att få renare och effektivare förbränning av biogasen i vanliga bilar.
Genom att köra våra bilar på i huvudsak biogas, med hybridteknik och lite inblandad vätgas så kanske vi kan föra ut oljan ur transportenergiekvationen utan att överanstränga över resurser som vi har.

Edit: siffran överst låter ruskigt hög, men det är den jag läst om.
Last edited by Johan on 2007-02-13, 09:01, edited 1 time in total.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Vätgasen till hytanblandningen man körde bussar på i Malmö kom så vitt jag vet från Vindkraftverk och elektrolys.

Har även hört att biogas är ännu lämpligare att blanda med vätgas än naturgas.

Det ska finnas någon rapport om hur bra hytan inblandningen fungerade, någon som har sett den?

Vätgas är för övrigt ett av de alternativ man spekulerar i när det gäller lagring av vindkraftsel när man har produktionsöverskott.
Aid Agent
Posts: 17
Joined: 2007-02-07, 15:49
Location: Söderköping
Contact:

Post by Aid Agent »

Jag pratade för en stund sen med projektledaren som konverterade priusen i Schweiz. han berättade att tre bilar rullar problemfritt där nere.

konverteringeen kostar 4500 euro.

Projektet dog ut pga att de inte hittade en lösning av garantifrågorna. Ett försäkringsbolag tog på sig motorgarantin men garantin för hybridsystemet ville ingen stå för. Toyota ville inte samarbeta, vilket jag förstår. Deras intresse ligger helt på det ekonomiska planet. Jag tror inte vi kan begära att de ska ta ansvar för miljön. Det kommer de att göra om världen vill att de ska det genom att efterfråga miljöbilar.

Vi ska hålla kontakt under resans gång.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Vilka garantier gäller för de bilar Tekniska Verken konverterar? Exempelvis Skoda Octavia 1,6.

En grundförutsättning är väl att de garanterar installationen och utrustningen för gasdriften. Ännu hellre garanterar hela motorpaketet.

Andra krav på en konverteringsfirma måste vara att man köper en helhetslösning d.v.s. både installation och slutgiltig besiktning.
Aid Agent
Posts: 17
Joined: 2007-02-07, 15:49
Location: Söderköping
Contact:

Post by Aid Agent »

Jag vet inte vilka garantier som gäller på oktavian, ska försöka komma ihåg att fråga det när jag pratar med dom.

När det gäller Priusen så tror jag att det innebär ett risktagande för den som konverterar sin bil. Toyota har åtminstånde inte tidigare varit villiga att ansvara för garantier efter konverteringen. Det är möjligt att det går att få med ett försäkringsbolag på den punkten.

MGN (Motorgas i norr) som ev ska konvertera vår bil kommer stå för konvertering och lämna en godkänd bil. De lämnar garantier på deras arbete och utrustning. Men garantierna på bilen i övrigt får vi troligen leva utan, den risken är vi beredda att ta.

Just nu väntar vi på att vissa administrativa detaljer ska bli klara innan vi kan gå vidare.
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Aid Agent, Hur går det med ert projekt?
Du kan väl berätta lite?
V70 Bi-fuel -07
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det verkar som om detta projekt har gått i stå...? Var det månne garantifrågorna som satte stopp? Väldigt synd i så fall, jag tror mycket på gashybrider...speciellt om de blir av plug in-varianten.

Någon som hört något?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Gashybrider - en bra kombination.

Post by Pka »

Gashybridbilar vore det bästa av två världar - det bästa idag tillgängliga bränslet samt en bränslebesparande teknik. Toyota har visat en intressant konceptbil: Toyota Camry CNG Hybrid http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

"Vill ha, vill ha", tycker detta är extremt intressant bara att hoppas att toyota kommer med en gas/hybrid bil så blir det att byta märke.. Kan ju hoppas på lite större tankar bara..
Opel Astra CNG -04
Image
Post Reply