Motorvärmare

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Motorvärmare

Post by torkel »

Jag har för första gången i mitt liv en bil med motorvärmare. När ska man egentligen använda den? Och hur länge?

Jag brukar sätta på den när jag hämtar tidningen och sedan åker vi hemifrån ungefär en trekvart senare. Är det för kort tid? För länge?

Jag brukar använda den från ungefär +5 graders utetemperatur och nedåt. Ska jag kanske låta bli när det är plusgrader ute?
dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

Post by dobese »

Här är rekommendationen från Calix
Inkopplingstiden skall anpassas efter utetemperaturen, rekommenderade tider är:
Vid + 10°C ca 1h
Vid 0°C ca 1h
Vid - 10°C ca 2h
Vid - 20°C ca 3h


Över +10°C räknar man med att det är varmstart. Jag kör närmare 2h vid 0°C då jag tycker att motorn inte hinner bli varm på 1h när det är nollan eller någon minusgrad.
V70 Bi Fuel -06
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det var som 17. Jag upplever motorn som varm efter att ha kört 45 min. Å andra sidan är jag van vid att inte ha någon motorvärmare alls...
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Det där är också väldigt individuellt, eller rättare sagt. väldigt olika mellan olika bilmodeller och även i viss mån olika motorvärmartillverkare. Det finns också olika effekt på motorvärmarna osv. vilket naturligtvis spelar in. En del värmer oljetråget, en del motorblocket (vanligast?) och en del kylarvattnet. Jag har haft tre bilar där motortemperaturmätaren indikerade varm motor direkt vid motorstart efter nån timmes värmardrift. Sen har jag haft andra som aldrig överhuvudtaget märktes någon skillnad på om motorvärmaren var inkopplad eller ej trots att den enligt verkstäderna fungerande.

Jag kör personligen 45-60 minuter när utomhustemperaturen ligger mellan 0-10 grader och 60-90 minuter under nollan. Är jag norrut blir det förstås längre driftstider, i Härjedalen när vi hade 35 minus var det knappt lönt att koppla ur värmaren om man ville få start på bilen igen.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jag har skaffat calix timer passar till Volvos orginal sats eftersom det är Calix i grunden.
Den fungerar enligt följande:
Man ställer in en avresetid på klockan därefter bestämmer timern inkopplingstiden efter yttertemperaturen.
Den är fast installerad i bilen.

Den har tre st kurvor som den styr efter: Komfort, Standard, Ekonomi
Vid 0°C är inkopplingstiden för
komfort = 90 min
standard= 60 min
ekonomi= 30 min

Vid -10°C är inkopplingstiden
Komfort= 150 min
standard = 120 min
ekonomi= 60 min

Vid -20°C är inkopplingstiden
Komfort= 240 min
standard = 180 min
ekonomi= 120 min

Längsta inkopplingstid = 240 min

mer beskrivning finns här:
calix timer
Calix bruksanvisning

Defa skall också ha en motsvarande timer.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply