Smygkika på Passat EcoFuel i Sthlm 27/10 2008

Post Reply
HerrGasPedal
Posts: 3
Joined: 2008-10-24, 10:07

Smygkika på Passat EcoFuel i Sthlm 27/10 2008

Post by HerrGasPedal »

Mitt första inlägg i detta forum.

Jag ringde Volkswagen Hammarby igår och förhörde mej om Passaten. Jag fick en mailinbjudan - se nedanstående
Smygkika på framtiden!

Öppet hus på Volkswagen Showroom.
Måndag 27/10 mellan kl 10.00-15.00 är du välkommen in till
vårt Showroom på Hamngatan 13 (Norrmalmstorg) och kika
på nya Passat Ecofuel, framtidens gasbil. Bli bland de första
att beskåda framtiden. Välkommen!
Tydligen ska det vara mest spännande runt 13-draget då inbjudna representanter från gas-branschen kommer och pratar om gasnätets ubyggnad...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Grattis, HerrGasPedal, du är vår 300:de medlem! :D

Jag är i stan vid den tiden, så kanske jag dyker upp.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Det låter spännande! Jag ska försöka komma!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag försöker komma till 13. Jag har med mig en skara av mina barn, bl a en 1,5 åring i en vinröd liten sittvagn. Om någon från Forumet känner för att snacka lite.
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag har nu tittat på VW Passat Gasturbo. En fin bil, kommer nog att sälja som smör i Småland!

Det var f ö smålänningen Mattias Goldmann som presenterade bilen. Han var enormt positivt till både biogas och den nya bilen. Goldmann var tydlig med att han anser att biogas är det klart bästa bränslet idag och han menade att biogasen också redan uppfyller kraven för andra generationens biodrivmedel. Han var övertygad om att den skulle bli en storsäljare.

Han kom också med en del intressnata nya uppgifter. Vägverket tillsammans med två andra myndigheter, jag tror den ena var Naturvårdsveket, har återigen räknat på klimatnyttan av att köra på enbart biogas. Tidigare har de ju angett att reduktion av växthusgaser blir 85% jfm bensin, men nu anser de att den korrekta siffran är 93%! :lol:

Jag pratade en del med Mattias Goldmann efteråt, berättade bl a om att jag skriver en del på Forumgas. Det känns f ö som att herr Goldman gör allt han kan för att sprida budskapet om biogasens förträfflighet.

Han berättade också en del om de olika biogsaktörerna. Han hade inte så stort förtroende för Aga i Stockholm, var mer positivt inställd till fr a E.on.

Pratade även med en VW-försäljare. De första beställningarna av bilen kommer att ske i december (eventuellt november), första leveranser runt februari/mars 2009.

Någon påtalade också att för tyngre bilar minskar bullernivån betydligt med gas, den halveras tydligen. Trevligt både för de som färdas i bilen men också bra för att uppfylla en del tuffa bullerkrav i stadsmiljöer.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Sven wrote:Jag försöker komma till 13. Jag har med mig en skara av mina barn, bl a en 1,5 åring i en vinröd liten sittvagn. Om någon från Forumet känner för att snacka lite.
Träffade du någon annan från forumet?

Jag hade för mycket på jobbet för att kunna smita ifrån i går, tyvärr.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Mats wrote:
Sven wrote:Jag försöker komma till 13. Jag har med mig en skara av mina barn, bl a en 1,5 åring i en vinröd liten sittvagn. Om någon från Forumet känner för att snacka lite.
Träffade du någon annan från forumet?

Jag hade för mycket på jobbet för att kunna smita ifrån i går, tyvärr.
Jag var där men stannade inte så länge. Tyckte att säljaren jag pratade med var lite arrogant...kanske berodde det på att jag typ den enda som inte hade kostym... :? Han pratade säkert tre kvart med två kostymklädda herrar och visade bilen inifrån och ut men med mig blev det bara fem minuter...

Synd att jag missade Goldman, det hade varit kul att höra honom nu när han helt ändrat riktning sen jag såg honom senast. När var han där?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Nej, jag träffade ingen. Jag hade dock fullt upp med att prata med herr Goldmann och samtidigt hålla koll på tre av mina barn. Jag kände mig f ö lite udda med mitt anhang bland sånär som på en kvinnlig försäljare enkom kostymklädda, medelålders män.
Opel Zafira CNG -08
Kabukiman
Posts: 10
Joined: 2008-10-28, 19:32

Post by Kabukiman »

Fick ni reda på vad priset kommer att landa på för denna bil?
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jag tror att det var 280 000 jag såg på någon lapp där. Dock har jag ingen aning om vad som ingår i det, utrustning etc.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Den försäljare jag talade med visste inte, trodde runt 300 000.
Opel Zafira CNG -08
Kabukiman
Posts: 10
Joined: 2008-10-28, 19:32

Post by Kabukiman »

Ok, tack för det!

Låter som den blir ganska dyr tycker jag.

Bara hoppas att man får någon bra paket utrustning för det priset...
HerrGasPedal
Posts: 3
Joined: 2008-10-24, 10:07

Post by HerrGasPedal »

Vad jag förstod på en säljare så avsågs det ungefärliga priset på 280-290 tusen en kombi med sportlinepaketet, men det kunde inte lova något eftersom ingenting är spikat.
LordX
Posts: 10
Joined: 2008-08-30, 15:53
Location: Linköping

Post by LordX »

Någon som vet var gastankarna är placerade i Passaten? Är bagagerumsgolvet höjt?

Jag hoppas de inte heller tullat på den enorma lastlängden som Passaten har jämfört med andra kombis.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

LordX wrote:Någon som vet var gastankarna är placerade i Passaten? Är bagagerumsgolvet höjt?

Jag hoppas de inte heller tullat på den enorma lastlängden som Passaten har jämfört med andra kombis.
Tankarna ligger under golvet, precis som i V70:n. Det såg inte ut som om det var höjt, men jag har aldrig detaljstuderat Passaten så helt säker är jag inte. Dock är lastutrymmet inte lika stort som i V70:n, åtminstone inte på bredden.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Som jag förstod var inte lastgolvet höjt, utan som för både Opel Zafira och VW Touran ska gasbilen ha exakt samma lastutrymme som bensinvarianten. Däremot har inte dessa tre gasbilar något reservdäck pga den stora gastanken, istället finns en lagningssats som går utmärktatt använda vid mindre hål (pyspunka, det som är vanligast idag när däcken är utan slang).
Opel Zafira CNG -08
Post Reply