Etanol 30 öre dyrare, biogas 9 öre billigare

E85 och andra blandningar av etanol och bensin.
Post Reply
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Etanol 30 öre dyrare, biogas 9 öre billigare

Post by track_snake »

på Statoil sedan idag.

http://www.statoil.se/FrontServlet?s=sd ... owMenu=0_3

Bensinen gick ned 10 öre medan dieseln gick upp 20 öre.

Att etanolen blir dyrare beror på att översvämningarna i våras gjort amerikansk majsetanol dyrare. Detta driver också upp priset på brasiliansk sockerrörsetanol på den internationella etanolmarknaden. Eftersom etanolen i E85 är just brasiliansk sockerrörsetanol gör det att bolagen nu höjer priset på E85.

Kalkylen gas/etanol blir nu väsentligt fördelaktigare för gas.

Lite lustigt i sammanhanget är att biogas alltid går upp eller ned med 90% av prisförändringen på BF95...

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Räknar man om till pris/kWh blir det:
  • Billig biogas (några få stationer, ca 8.75 kr/Nm3): 0.90 kr/kWh
  • Medelpris biogas (majoriteten av biogastankstationer, ca 10.50 kr/Nm3): 1.07 kr/kWh
  • Dyr biogas (Gbg och Sthlm, ca 12.00 kr/Nm3): 1.23 kr/kWh
  • Diesel automatstation (13.74 kr/l): 1.39 kr/kWh
  • Etanol automatstation (8.64 kr/l): 1.44 kr/kWh
  • Bensin automatstation (13.24 kr/l): 1.50 kr/kWh
Intressanta siffror, biogasen klart billigast! Och diesel faktiskt billigare än etanolen.

Energiinnehållet hämtat från Fordonsgas' "Gastankställen i Sverige 2007-2008"
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:Räknar man om till pris/kWh blir det:
  • Billig biogas (några få stationer, ca 8.75 kr/Nm3): 0.90 kr/kWh
  • Medelpris biogas (majoriteten av biogastankstationer, ca 10.50 kr/Nm3): 1.07 kr/kWh
  • Dyr biogas (Gbg och Sthlm, ca 12.00 kr/Nm3): 1.23 kr/kWh
  • Diesel automatstation (13.74 kr/l): 1.39 kr/kWh
  • Etanol automatstation (8.64 kr/l): 1.44 kr/kWh
  • Bensin automatstation (13.24 kr/l): 1.50 kr/kWh
Intressanta siffror, biogasen klart billigast! Och diesel faktiskt billigare än etanolen.

Energiinnehållet hämtat från Fordonsgas' "Gastankställen i Sverige 2007-2008"
-----------------------
Och etanolen är bara 4% billigare än bensin (E85 jämfört med BF95).

Risken börjar nu bli stor att de som har flexifuelbil börjar tanka bensin igen. Och då är vi tillbaks i tidigare debatt om huruvida flexifuelbilar verkligen skall få miljöförmåner.

Hur det blir med etanolpriset i höst får vi se; mycket beror på prisutvecklingen i USA som styr indirekt priset på den brasilianska sockerrörsetanolen.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote:
Risken börjar nu bli stor att de som har flexifuelbil börjar tanka bensin igen. Och då är vi tillbaks i tidigare debatt om huruvida flexifuelbilar verkligen skall få miljöförmåner.

/track_snake
Och ur den synvinkeln har EU helt rätt när de avseende etanolbilar räknar på deras bensinförbrukning.

Jag undrar f ö hur det ser ut i år, i hur stor utsträckning etanolbilar verkligen körts på etanol. Etanolförsäljningen borde ha ökat mycket mer utifrån hur många etanolbilar som kör på vägarna.
Opel Zafira CNG -08
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

åså har fordonsgas ökat med 25öre igen till 12,50kr :evil:
bensinen gick ju ner???
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Vi får mejlbomba Fordonsgas. Jag skickade just nedanstående:

"Bensinpriset har ju sänkts, men ni har precis höjt fordonsgaspriset till 12.50 kr/Nm3. Här i Bagarmossen noterade jag t ex idag att Norsk Hydro på sin obemannade station sänkt priset på 95-oktanig bensin till 12.84 kr/l. Att ni då höjer priset är för mig obegripligt. Det är så oerhört viktigt att fordonsgaspriset är så lågt att det blir en tillräcklig morot för att få folk att övergå till gasbil. När gasbilen körs på biogas finns det ju inget bränsle idag som ens kommer i närheten av att vara lika bra för miljön, och övergången till att köra på detta bränsle måste på alla sätt stimuleras."
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Egentlgien kansek detta om gaspriset skulle vara i en annan tråd.

Nåväl, jag har fått svar från Fordonsgas.

"Hej!

Vi har en prispolicy att vårt gaspris ska vara ca. 3:- under motsvarande pris för en liter bensin. Idag är jämförpriset 10:-. Bensinbolagen ändrar sina priser oftare än vi och som i exemplet du anger kan lokala variationer uppstå ibland.

Bifogar ett diagram där du kan se prisutvecklingen på gas vs. bensin och diesel sedan 1999.



Med vänlig hälsning

Gunnar Ingelman

FordonsGas Sverige AB

031-63 45 33"

Andra får gärna också mejla till Fordonsgas, någon gång måste de ju påverkas av att vi är många som inte gillar deras prissättning. Om nu fem gastankstationer kan ta 8.50 - 9.00 kr/Nm3 för biogas, varför ska Fordonsgas ta 11 kr?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag skall ta o maila dem också... suck.. de där svaret du fick har jag fått ett par gånger hittils..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Inget ont om mailbombningar, :-) Men Fordonsgas hänger väl på detta forum dagligen, de har nog koll på våra (gas)tankar ålrajt?

det skulle jag göra om jag sälde gas iallafall. Hepp!
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Sven wrote:
track_snake wrote:
Risken börjar nu bli stor att de som har flexifuelbil börjar tanka bensin igen. Och då är vi tillbaks i tidigare debatt om huruvida flexifuelbilar verkligen skall få miljöförmåner.

/track_snake
Och ur den synvinkeln har EU helt rätt när de avseende etanolbilar räknar på deras bensinförbrukning.
Till Sven: Den risken föreligger för alla fordon som kan tanka ett fossilt bränsle som andra bränsle, så även för gasfordon. För vissa personer styr bara ekonomin och inte miljöintresset.

Till TS. Även gasfordon räknas på detta sätt, som om dom går på bensin.
Last edited by anders on 2008-09-04, 20:10, edited 1 time in total.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

taz wrote:Jag skall ta o maila dem också... suck.. de där svaret du fick har jag fått ett par gånger hittils..
Jag har gett upp, de senaste gångerna har jag inte ens fått svar, dessförinnan var det bara standardiserade floskler. "Vi tycker att bensinpriset BORDE vara högre" och liknande...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:Egentlgien kansek detta om gaspriset skulle vara i en annan tråd.

Nåväl, jag har fått svar från Fordonsgas.

"Hej!

Vi har en prispolicy att vårt gaspris ska vara ca. 3:- under motsvarande pris för en liter bensin. Idag är jämförpriset 10:-. Bensinbolagen ändrar sina priser oftare än vi och som i exemplet du anger kan lokala variationer uppstå ibland.

Bifogar ett diagram där du kan se prisutvecklingen på gas vs. bensin och diesel sedan 1999.




Med vänlig hälsning

Gunnar Ingelman

FordonsGas Sverige AB

031-63 45 33"

Andra får gärna också mejla till Fordonsgas, någon gång måste de ju påverkas av att vi är många som inte gillar deras prissättning. Om nu fem gastankstationer kan ta 8.50 - 9.00 kr/Nm3 för biogas, varför ska Fordonsgas ta 11 kr?
----------------------------

Vadå prispolicy?

Jag trodde att Fordonsgas satte priset i första hand efter vad det kostar att producera gasen och inte efter 'en prispolicy att gaspriset skall vara 3 kr under motsvarande pris för en liter bensin'

Jag trodde att vi levde i en marknadsekonomi. Men det gör tydligen inte Fordonsgas i alla fall...

Eller är det så svårt att beräkna vad gasen egentligen kostar att man väljer att ha en 'prispolicy' i stället?

/track_snake
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

De tar väl tillfället iakt för att tjäna så mycket pengar som möjligt kan jag tänka mig..

Får hoppas att de får konkurrens i de regioner där de håller till...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Eftersom denna tråden även handlar om etanol... Läste på aftonbladet en röstning som folk med etanolbil har gjort..

Frågan var om etanolsbilsägaren tankar sin bil med etanol eller inte..

52% svarade "Aldrig etanol, jag skaffade bara bilen för att få lägre kostnader"

29% svarade "Alltid etanol"

Visste inte att det var såhär illa ändå.. hälften av etanolbilsägarna tankar inte etanol! ..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

taz wrote:
52% svarade "Aldrig etanol, jag skaffade bara bilen för att få lägre kostnader"

29% svarade "Alltid etanol"

Visste inte att det var såhär illa ändå.. hälften av etanolbilsägarna tankar inte etanol! ..
Detta är skandalösa siffror! Hur blir de då när etanolpriset höjs?

Om 29% alltid tankar etanol och 52% aldrig, så blir det 19% som gör både och. Säg att de tankar 50/50 etanol resp bensin. Då innehåller etanolbilarna etanol till 38%. Helt bedrövliga siffror, bra mycket mindre än de 55% av fordonsgasen som består av biogas.

Nu måste politikerna vakna! Ta omedelbart bort miljöbilspremien och alla andra miljöbilsförmåner för etanobilar! :twisted:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Nu är väl detta knappast en statiskt säkertälld undersökning. Man vet juh inte ens om dom som har svarat har en etanolbil.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

anders wrote:Nu är väl detta knappast en statiskt säkertälld undersökning. Man vet juh inte ens om dom som har svarat har en etanolbil.
sant.. Det var 11393 pers som hade svarat på den.. Det ger ju ändå en fingervisning om hur det ligger till skulle jag våga påstå..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Självklart måste undersökningen tas med en stor nypa salt, och Aftonbladets trovärdighet är inte precis den största inom svensk media. Men som taz påpekade, det är ändå en fingervisning. Kanske ser siffrorna något bättre ut, men tyvärr tror jag att en alldeles för stor andel av etanolbilarnas drivmedel är bensin.

F ö räknar Naturvårdsverkets i sin rapport "Index över nya bilars klimatpåverkan 2007" att etanolbilarna körs till hela 90% på etanol! Denna siffra stämmer definitivt inte, och därmed faller etanolbilarnas klimatnytta drastiskt. Då ska man ändå komma ihåg att Naturvårdsverket tycks fullständigt uppköpta av herr Carlgren och etanolindustrin, då de menar att ren Brasiliansk sockerrörsetanol ger en klimatnytta på 85%. :wink:

Rapporten menar att en genomsnittlig etanolbil, som till 90% körs på etanol, ger en klimatnytta på 57%. Denna siffra anser jag som sagt är helt inkorrekt. Men vi kan för skojs skull ändå utgå ifrån Naturvårdsverkets tokiga uträkningar. Om vi räknar högt och säger att den genomsnittlige etanolbilisten kör till 50% på etanol, då blir Naturvårdsverkets klimatnytta för den genomsnittlige etanolbilisten bara 31%.

Det går också att räkna utifrån t ex professor Johan Rockströms beräkningar, som anger klimatnyttan av brasilansk sockerrörsetanol till 43% (nota bene att Rockström inte räknat in de stiora metanustläppen i detta). Då blir nyttan av att köra en genomsnittlig etanolbil i Sverige bara 1,5%, dvs nyttan av de svenska etanolbilarna är försumbar!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Sven: Du får gärna visa hur du räknat ut detta, jag fattar inget av det.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Till taz:
Tyvärr så tycker jag inte sådan här nät undersökningar inte visar något. Jag har själv provat och svarat Ja på samma fråga flera gånger. Det var bara att byta IP nummer så gick det att svara igen. Ingen som hels koll på hur många du svarar eller om du har rätt att svara (frågan riktar sig till specifik grupp).
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote:Sven: Du får gärna visa hur du räknat ut detta, jag fattar inget av det.
Naturvårdsverkets uträkning av klimatnytta är ganska komplex.

Beräknad reduktion E85=1-E(Cb x A1+Ce x D(A2 x Bb + A3 x Be))/A1

A1: utsläpp fr bensin låginblandad med etanol (kg CO2/l bränsle)
A2: utsläpp fr ren bensin (kg CO2/l)
A3: utsläpp fr etanol i E85 (kg CO2/l)
Be: andel etanol i E85
Bb: andel bensin i E85
Ce: andel E85 som tankas
Cb: andel bensin som tankas
D: en faktor som avspeglar merförbrukning p g a lägre energiinnehåll i etanol
E: en faktor som avspeglar merförbrukning p g a etanolbilarnas högre energianvändning

Naturvårdsverkets värden: 1-1,026(0,10 x 2,65 + 0,90 x 1,35(2,77 x 0,19 + 0,20 x 0,81)/2,65 = 0,57, dvs. 57% klimatnytta

Beräkning 1, etanolbilarna tankas 50/50 av etanol resp bensin
Därmed ändras Ce och Cb till värdet 0,50 (50%) för båda och formelns slutresultat blir 0,31, dvs. 31% klimatnytta

Beräkning 2, etanolbilarna tankas 50/50 av etanol resp bensin och dessutom används prof Johan Rockströms beräkning att klimatnyttan av sockerrörsetanol är 43%
Ce och Cb förändras på samma sätt som ovan, men dessutom ändras A3 till 0,43 x 2,77 (utsläpp för ren bensin) kg CO2/liter bränsle = 1,191 kg CO2/l bränsle. Slutresultatet blir då 0,015, dvs 1,5% klimatnytta
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Om du blandar 50/50 så borde både D & E faktorn också ändra på sig.

Edit: Nu ser jag att det är inbyggt i formeln.

Edit 2: Orginalformel
1-1,026(0,10 x 2,65 + 0,90 x 1,35(2,77 x 0,19 + 0,20 x 0,81)/2,65= 0,57
Beräkning 2:
1-1,026(0,50 x 2,65 + 0,50 x 1,35(2,77 x 0,19 + 1,19 x 0,81)/2,65= 0,10

alltså 10 % och inte 1,5 %
Last edited by anders on 2008-09-09, 22:56, edited 2 times in total.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

anders wrote:Till taz:
Tyvärr så tycker jag inte sådan här nät undersökningar inte visar något. Jag har själv provat och svarat Ja på samma fråga flera gånger. Det var bara att byta IP nummer så gick det att svara igen. Ingen som hels koll på hur många du svarar eller om du har rätt att svara (frågan riktar sig till specifik grupp).
Jo det är klart, men varför skulle någon vilja mixtra med undersökningen på det sättet du beskriver? Jag tror att röstningen är någorlunda riktig..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote:Beräkning 2:
1-1,026(0,50 x 2,65 + 0,50 x 1,35(2,77 x 0,19 + 1,19 x 0,81)/2,65= 0,10

alltså 10 % och inte 1,5 %
Du har helt rätt, klimatnyttan av etanol om etanolbilen körs 50/50 etanol/bensin och prof Rockströms siffror används i formeln blir 10% och inte 1,5%. Jag ber om ursäkt för min felräkning.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply