DÅ HÖJER FORDONSGAS 25 ÖRE.

Hur är dom funtade?
När vi skulle byta bil var kraven att den skulle vara billigare i drift och att den skulle använda icke-fossil bränsle.MartinF wrote:Är det verkligen så många som kör på gas enbart av ekonomiska skäl?
Hade det inte varit för miljöns skull hade jag aldrig orkat bry mig om de kronorna ställt mot allt meck med tankande och minskat bagageutrymme etc.
Räckvidden är en av de stora bromsklotsarna för ökningen av antalet gasbilar. Inte blir det bättre av att en del nya dieselbilar har en räckvidd som överstiger 100 mil (t ex har Ford Focus och VW Polo en räckvidd blandad körning på ca 118 mil) . Dock är inte heller etanolbilens räckvidd något att skryta med, Volvo V70 och Saab 9-5 har en räckvidd blandad körning på 55-60 mil.Göran wrote:
För att normalbilisten skall kunna tänka sig en gasbil så tror jag att den måste vara betydligt billigare att köra med än bensin och diesel och lika bekväm att tanka som en bensinbil.
Dvs. räckvidden för gas måste ligga i närheten av en modern bensinbil.
Tankställena måste vara lätttillgängliga (ligga utmed stora vägar som E4:an med flera).
Personligen skulle jag gärna sett en räckvidd på 90-100 mil då skulle jag klara normal arbetspendling (för min del) med en tankning / vecka och ändå ha marginal för diverse ärenden.Sven wrote: Vilken räckvidd tror ni här på forumet att den svenske normalbilisten anser är ett minimum? Är det de 55-60 mil blandad körning som de svenska etanolbilarna har?
Har också hört om detta. Om jag minns rätt var det ett dotterföretag till ABB som håller på med detta (tankar till bussar), det jag hörde var att tankarna skulle göras i kolfiber det skulle dessutom göra dem betydligt lättare och som sagt mer flexibla vad det gäller utformning.Sven wrote: Vi får hoppas på att gastankarna kan öka i framtiden samtidigt som förbrukningen minskar. Det finns ju idéer om att konstruera gastankar som utnyttjar olika håligheter i bilen.
Blir de lättare så innebär detta att förbrukningen kan sänkas ytterligare något, för dagens tankar väger en hel del. Samtidigt är det kanske dyrare att tillverka en tank i kolfiber.Göran wrote: Har också hört om detta. Om jag minns rätt var det ett dotterföretag till ABB som håller på med detta (tankar till bussar), det jag hörde var att tankarna skulle göras i kolfiber det skulle dessutom göra dem betydligt lättare och som sagt mer flexibla vad det gäller utformning.
Har man väl vant sig med 80+ mils räckvidd om man bara kör landsväg vill man nog inte nöja sig med mindre än det om man kan välja. Kör också ca. 4000 mil/år.Sven wrote:Vilken räckvidd tror ni här på forumet att den svenske normalbilisten anser är ett minimum? Är det de 55-60 mil blandad körning som de svenska etanolbilarna har?
Jag kan hålla med om detta, men för den som har gasbil är det ju dessvärre så att det BÅDE är för långt mellan tankstationerna OCH ofta för dålig räckvidd. Visst, i Stor-Stockholm, utmed hela Västkusten och i delar av Östergötland är det ganska tätt mellan tankstationerna, men reser man utanför dessa områden gäller det att ha sin karta med tankställen med sig. Och utmed Norrlandskusten går det inte att köra på enbart gas, snart öppnar Sundsvall sin tankstation och då går det att komma på gas om bilen har en räckvidd landsväg på minst 40 mil.Biogasproducent wrote:Man skall inte överdriva körsträckan innan man behöver tanka. Är betydligt viktigare att det finns någorlunda tätt med tankställen. Att man kan köra över 100 mil mellan tankningarna har ingen betydelse. Vem sitter över 10 timmar i bilen och kör utan paus. Bättre alltså att det finns många tankställen. Jag säger med det inte att räckvidden är utan betydelse men finns det tankställen, gärna med fika, lagom tätt så räcker det.