Ny merca (B170 NGT)

User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Lasse Swärd på DN har kört nya B170 NGT:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=804423
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Dessutom är hans slutsats i själva provkörings-artikeln är helt rätt:

Dags för regeringen att förlänga bidragen till utbyggnaden av gasmackar. Dags för bensinbolagen att ta sitt ansvar och bygga fler gaspumpar. Och det är dags nu!

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=278&a=804739
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Det var den mest sakliga gasbilsartikeln jag läst på länge! Heja Lasse! :)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jag är grymt sugen på en sådan här bil, jag längtar tills tjänstebilarna är ute på begagnatmarknaden.
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

DNs gasresaa med Mercan dokumenterad med bilder o förbrukning
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/arti ... p?a=804779
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Post by bi-fuel classic »

Se även DNs visning av bilen via webbtv, vem kan motstå denna bil??

http://webbtv.dn.se/index.aspx?id=4057
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

Jag har beställt en, som tjänstebil. :D Leverans slutet oktober..
:cry:
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

varpan wrote:Jag har beställt en, som tjänstebil. :D Leverans slutet oktober..
:cry:
Grattis:) Vi inväntar med spänning rapporter.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

varpan wrote:Jag har beställt en, som tjänstebil. :D Leverans slutet oktober..
:cry:
Intressant! Skall bli kul med en recension av den sen då :) För min del blir det nog passaten men jag byter inte bil förän nästa år.. :) Blir passaten om det inte dyker upp något bättre alternativ.. En volvo v70 kanske.. men de verkar ju inte vara optimerade för gas?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
marcusli
Posts: 13
Joined: 2008-08-26, 23:32

Post by marcusli »

Hej - ny på forumet , vår kommer nästa vecka med följande spec:

Solid svart, beige skinn
Driver pkt
Panoramasoltak
Auto klima
PDC fram / bak
Bixenon / aktiva kurvljus
+ ltie annat småkrafs som borde varit standard

Jag uppdaterar gärna med lite intryck när den landat. Kommer att ersätta en turbodiesel med rejält vrid vilket nog tar en stund att komma över men vill man kunna åka skidor även i framtiden så är det bara att gilla läget :-)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

marcusli wrote:Hej - ny på forumet , vår kommer nästa vecka med följande spec:

Solid svart, beige skinn
Driver pkt
Panoramasoltak
Auto klima
PDC fram / bak
Bixenon / aktiva kurvljus
+ ltie annat småkrafs som borde varit standard

Jag uppdaterar gärna med lite intryck när den landat. Kommer att ersätta en turbodiesel med rejält vrid vilket nog tar en stund att komma över men vill man kunna åka skidor även i framtiden så är det bara att gilla läget :-)
Redan nästa vecka?! .. Ok, vi inväntar feedback från dig ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
marcusli
Posts: 13
Joined: 2008-08-26, 23:32

Post by marcusli »

Leverans försesnad ~ 1 vecka....

MB handlarna hade premiär denna helgen, nu skall bilar finnas tillgängliga för provkörning.
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

marcusli wrote:Leverans försesnad ~ 1 vecka....

MB handlarna hade premiär denna helgen, nu skall bilar finnas tillgängliga för provkörning.
Har provkört.. (10-15 minuter..) Kändes bra.. ingen skillnad i drag mellan gas och bensin drift Lite snyggare iom faceliften, kraften räcker för mig...

Känns bra att ha fått prova den innan man får den.. som verkar dröja ytterligare 2 veckor mer än tidigare sagt..
Inget klart om exakt leveranstid ännu..
Dock kommer produktionstakten att ta ett rejält kliv uppåt när man väl börjar bygga färdigt NGT versionen direkt på bandet istället för som nu bygga en "bensin" modell som byggs om till NGT... (iaf enligt handlaren)...
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Är det nån som har koll på gasförbrukningen om man jämför mellan följande bilar:

VW Passat
MB B170 NGT
Volvo S60

.. Jag kommer ju byta från min S60 till förmodligen en passat..

Vet ni om Passaten resp MB är optimerade för gasdrift? Monovalent?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Hittade följande statistik för S60 Bi-Fuel och MB 170 NGT :

7 st. S60 Bi-Fuel, snitt 6,39 kg/100 km, bästa/sämsta 5,61 resp. 7,67 kg/100 km.

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... icletype=1

2 st. B 170 NGT, 5,05 kg/100 km i snitt. (En av dem är efterkonverterad)

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... icletype=1

Med reservation för vilken gastyp (H/L) de använder och den begränsade mängden fordon.

Hittade två efterkonverterade Passat;er men de var av tidigare sort.
marcusli
Posts: 13
Joined: 2008-08-26, 23:32

Post by marcusli »

varpan - intressant med produktionen, bilarna är alltså konverterade.

Min handalare nämnde också någon om att man skulle byta från att basera den på motorn från B170 till B180 CDI, om det stämmer (går det att konvertera en dieselmotor till gasdrift??) och när det skulle ske verkade oklart.
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Jag har varit nära på att beställa nu, men så bjuder handlarn så fruktansvärt dåligt för Volvon.

Jag vet inte hur jag ska göra nu... :cry:
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Sälj privat!
Beskriv bilen lite kort, så skall jag höra mig för med en gas intresserad kollega.
V70 Bi-fuel -07
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ja, du kan nog få mycket mer för den privat, särskilt eftersom det är en gasbil!
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

marcusli wrote:varpan - intressant med produktionen, bilarna är alltså konverterade.
konverterade är väl samtliga gasbilar idag?

Det är väl i mercedes fallet samma som det var på volvo, att det inte lönar sig att anpassa bandet för montering av det extra som krävs för en gasbil (tankar mm...) utan att det är mer lönsamt att låta "specialbils" gänget bygga klart den (dom som bygger limosiner, polisbilar ambulanser och liknanade, misstänker att det ser likadant ut hos andra tillverkare) .
Kan ju vara så att man har fått upp en såpass stor volym att det lönar sig att "klämma in" "gasifieringen" av bilen direkt på bandet
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Fick MHF-tidningen i fredags och de hade en kort test av den här bilen. Enligt de startar den på bensin. Är det sant? Har nog hellre en bil som startar på gas med bensin som hjälp i nöden ifall gasen tar slut.

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Wim wrote:Fick MHF-tidningen i fredags och de hade en kort test av den här bilen. Enligt de startar den på bensin. Är det sant? Har nog hellre en bil som startar på gas med bensin som hjälp i nöden ifall gasen tar slut.

/Wim
Om det startar på bensin precis som min volvo så spelar det igentligen inte så stor roll. På sommaren slår den över till gas på 30sek och på vintern hinner man köra 500-1km eller något innan motorn blir ljummen så att gasen tar över.. ingen big deal igentligen.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Urban
Posts: 10
Joined: 2008-09-06, 18:50
Location: Göteborg - MB B170 NGT

Post by Urban »

Mer eller mindre bestämt att nästa bil blir en gasbil och tittat både på Opel Zafira och VW Touran, men det lutar mycket åt MB B170 NGT. Främsta anledningen till att de andra faller bort är att de har får liten bensintank och jag åker emellanåt upp till Värmland där det är tunnsått med gasmackar (=inga, fast läst att Säffle är på god väg att få en i slutet av 2009).

Väntar med spänning på att få läsa första intrycken av B170 NGT.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

varpan wrote:konverterade är väl samtliga gasbilar idag?

Det är väl i mercedes fallet samma som det var på volvo, att det inte lönar sig att anpassa bandet för montering av det extra som krävs för en gasbil (tankar mm...) utan att det är mer lönsamt att låta "specialbils" gänget bygga klart den (dom som bygger limosiner, polisbilar ambulanser och liknanade, misstänker att det ser likadant ut hos andra tillverkare) .
Kan ju vara så att man har fått upp en såpass stor volym att det lönar sig att "klämma in" "gasifieringen" av bilen direkt på bandet
För MB E 200 NGT stämmer det att den är "fabrikskonverterad" precis som första generationen 850/V70 Bi-Fuel. E 200 NGT byggs nästan klart hos MB sedan går den till en specialfirma som bygger in gasutrustningen och sedan tillbaka till MB igen.
Men det är inget konstigt med det egentligen när det gäller specialbilar i mindre serier, exempelvis byggde Porsche klart MB 500 E - W124 karossen - för den serien på ca. 10 000 exemplar.
Hur det blir med MB B 170 NGT vet jag inte men blir efterfrågan mycket större än för E 200 NGT vore det nog billigare att tillverka dem klart redan i fabriken.

Man kan jämföra med t.ex. Opel, har för mig att de har så stora volymer av CNG bilar att de tillverkas på vanliga bandet - exempelvis utgjorde CNG versionen av Zafiran 27% av Zafira försäljningen redan för några år sedan och under 2000-talet har Opel byggt ca. 50 000 CNG bilar.
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

S-klasse

Hur det blir med MB B 170 NGT vet jag inte men blir efterfrågan mycket större än för E 200 NGT vore det nog billigare att tillverka dem klart redan i fabriken.
Ja, det stämmer.
http://www.automobilsport.com/mercedes- ... 40304.html
Post Reply