Varför sjunker gasmätaren ibland när bilen stått stilla?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Varför sjunker gasmätaren ibland när bilen stått stilla?

Post by Sven »

Ibland när jag har tankat min Opel Zafira och kört några km och därefter gjort en paus, så visar gasmätaren på avsevärt mindre mängd gas när jag startar igen. Jag antar att det kan bero på t ex temperaturförändringar och att därmed gasen tar mindre plats. Det händer alltid när jag just har tankat bilen och kört en kortare sträcka och sedan tar en paus. Jag brukar kunna köra 2-7 mil innan gasmätaren rör på sig dvs indikerar att det förbrukats någon gas överhuvudtaget, men när ovanstående fenomen uppstått har alltså gasmätaren rört på sig rejält.

Jag känner en viss oro för att det på något sätt har läckt ut gas, och vid ett tillfälle har jag också glömt att sätta på tanklocket så den gången förstår jag ju om ett läckage kan ha uppstått. Samtidigt så tror jag ändå inte riktigt på att det skulle ske ett läckage för att tanken s a s är relativt välfylld.

Har någon en plausibel förklaring?
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Varför sjunker gasmätaren ibland när bilen stått stilla?

Post by Göran »

Sven wrote: Jag brukar kunna köra 2-7 mil innan gasmätaren rör på sig dvs indikerar att det förbrukats någon gas överhuvudtaget, men när ovanstående fenomen uppstått har alltså gasmätaren rört på sig rejält.
.........................

Jag känner en viss oro för att det på något sätt har läckt ut gas, och vid ett tillfälle har jag också glömt att sätta på tanklocket så den gången förstår jag ju om ett läckage kan ha uppstått. Samtidigt så tror jag ändå inte riktigt på att det skulle ske ett läckage för att tanken s a s är relativt välfylld.
Har också upplevt detta fenomen. Min iakttagelse är att ju vamare det är ute desto längre tid innan tankmätaren rör sig.
Detta skulle kunna förklaras med att hög temperatur ute ger ett högre tryck vid påfyllning, eftersom mätaren troligen är kalibrerad för att vissa fultt vid ett visst tryck ex. vis vid 200 bar.
Vid högre temperaturer ute te.x 30 grader börjar pumpen närma sig max tryck 230 bar (max tillåtet tryck 230 bar i tankstationen, i alla fall i Växjö) vid sådan tillfällen måste trycket sjunka till 200 Bar innan mätaren överhuvudtaget rör sig.
Sen spelar säkert uppvärmningen av bränslet vid påfyllning också roll, anta att du kört ett antal mil utan att mätaren rört sig trycket har börjat komma ner till 200 bar du ställer bilen bränslet svalnar ytterligare under natten plus att ytter temperaturen kanske sjunker detta sammantaget kan säkert få fenomenet att mätaren hoppar till rejält när man startar morgonen efter.

Det är i alla fall min teori, skulle vara roligt om fler lämnar sina förklaringar så kanske vi kommer fram till en lösning så småningom.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Varför sjunker gasmätaren ibland när bilen stått stilla?

Post by Stålis »

Det finns en gammal tråd där några har observerat att man kan få i mer gas om man tankar en andra gång stund efter att man tankat "fullt". Teorin är att bilens gastankar värms upp under själva tankningen, med högre tryck som följd. När de sedan svalnar sjunker trycket, vilket även får bränslemätaren att sjunka. Då går det också att fylla på lite mer gas. Se http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=261#1176

Jag tror absolut inte att du behöver vara orolig för gasläckage på grund av att tanklocket inte är påsatt. Det lilla plastlocket ser jag mest som ett skydd för att det inte ska komma in skräp.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Det har vi också, särskild nu när det är lite kyligare på morgonen och lite varmare på eftermiddagen. Gasen expanderar vid värme, mätaren går uppåt.

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Varför sjunker gasmätaren ibland när bilen stått stilla?

Post by Fred »

Sven wrote:Jag känner en viss oro för att det på något sätt har läckt ut gas, och vid ett tillfälle har jag också glömt att sätta på tanklocket så den gången förstår jag ju om ett läckage kan ha uppstått.
Jag gissar att Opeln har i princip samma koppling för gastankning som Volvo har och jag vill bara bekräfta att gummihatten INTE är det som tätar kopplingen! Den är endast, som tidigare inlägg redan konstaterat, ett skydd för att inte skräp och damm ska komma in. Om gummihatten haft med tätning att göra så skulle den inte sitta kvar, det är ju mellan 200-230 Bars tryck i tankarna!

Däremot, om ni kikar in i kopplingen på bilen så ser ni en blank, konvex, yta. Det är tätningen! Jag vet inte exakt hur den är uppbyggd men antar att det är en slags kulventil, alltså en stålkula som tätar mot ett säte. När man tankar så pressar trycket i gaspumpen ned kulan lite så gasen smiter förbi och när munstycket kopplas lös så pressar trycket i bilens gastankar tillbaka stålkulan mot sitt säte.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Varför sjunker gasmätaren ibland när bilen stått stilla?

Post by Göran »

Fred wrote:Däremot, om ni kikar in i kopplingen på bilen så ser ni en blank, konvex, yta. Det är tätningen! Jag vet inte exakt hur den är uppbyggd men antar att det är en slags kulventil, alltså en stålkula som tätar mot ett säte. När man tankar så pressar trycket i gaspumpen ned kulan lite så gasen smiter förbi och när munstycket kopplas lös så pressar trycket i bilens gastankar tillbaka stålkulan mot sitt säte.
Principen är riktig, men tätningskroppen tror jag kan vara kompletterad med en O-ring eller liknande och dessutom sitter det troligen en fjäder som trycker tätningskroppen mot sätet.
Det är i alla fall så snabbkopplingar för hydraulik är uppbyggda.

Jag skulle hellre vilja kalla den backventil, men det kanske är en yrkesskada :lol:, såg på wikipedia att även kulventil är gångbart.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulventil
http://sv.wikipedia.org/wiki/Backventil
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Varför sjunker gasmätaren ibland när bilen stått stilla?

Post by Fred »

Göran wrote:
Fred wrote:Däremot, om ni kikar in i kopplingen på bilen så ser ni en blank, konvex, yta. Det är tätningen! Jag vet inte exakt hur den är uppbyggd men antar att det är en slags kulventil, alltså en stålkula som tätar mot ett säte. När man tankar så pressar trycket i gaspumpen ned kulan lite så gasen smiter förbi och när munstycket kopplas lös så pressar trycket i bilens gastankar tillbaka stålkulan mot sitt säte.
Principen är riktig, men tätningskroppen tror jag kan vara kompletterad med en O-ring eller liknande och dessutom sitter det troligen en fjäder som trycker tätningskroppen mot sätet.
Det är i alla fall så snabbkopplingar för hydraulik är uppbyggda.

Jag skulle hellre vilja kalla den backventil, men det kanske är en yrkesskada :lol:, såg på wikipedia att även kulventil är gångbart.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulventil
http://sv.wikipedia.org/wiki/Backventil
Mina tankar gick till O-ringar men eftersom jag inte har plockat isär någon koppling så valde jag att endast skriva "sätet". 8) Fjäderhjälp låter logiskt eftersom kulan annars helt skulle tappa tätningen när tanken är tom.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Det är roligt att ta del av era tekniska beskrivningar, Fred och Göran. Och jag tror faktiskt att jag har begripit vad ni skrivit, jag är annars inte direkt någon tekniker.

F ö har min Opel en O-ring och jag har inte heller trott att tanken läckte gas när jag glömde sätta på tanklocket. Nu har jag fått en bra förklaring till varför det knappast skedde. Tack för det! :D
Opel Zafira CNG -08
Post Reply