Vilka (Betal/Tank) kort behöver man?
Vilka (Betal/Tank) kort behöver man?
Som jag tidigare nämnt i annan tråd så blir jag med tjänstebil (M-B B170 NGT) senare i höst..
Övriga tjänstebilsförare på företaget har Shell kort för sina behov, men det funkar inget vidare på gastappar efter vad jag kunnat läsa mig till.
Det som verkar fungera bäst är volvokort?
Eller skall man ansnöka om ett kort hos fordonsgas ett hos Eon osv..
Övriga tjänstebilsförare på företaget har Shell kort för sina behov, men det funkar inget vidare på gastappar efter vad jag kunnat läsa mig till.
Det som verkar fungera bäst är volvokort?
Eller skall man ansnöka om ett kort hos fordonsgas ett hos Eon osv..
Volvo-kort är nog det betal/kreditkort som fungerar allra bäst idag runtom i landet. Hur det är med Eurocard/Amex osv vet jag faktiskt inte, har aldrig använt mitt Eurocard till att tanka gas eftersom jag inte kör gasbil i tjänsten. Men mitt Volvokort har jag kunnat använda på alla ställen jag har tankat vilket är Norrköpings båda pumpar, Kalmar och Linköping.
Och så en nyfiken fråga bara:)
Varför kör inte dina kollegor också gasbil när du nu bytt till det?
Och så en nyfiken fråga bara:)
Varför kör inte dina kollegor också gasbil när du nu bytt till det?
Re: Vilka (Betal/Tank) kort behöver man?
Min erfarenhet är att Volvokort funkar överallt det finns även en variant som har Visa (eller kanske alla nya har det vet inte säkert) men har du visa på Volvokortet kan du ju använda det även där de inte tar Volvo kort normalt sett.varpan wrote:Som jag tidigare nämnt i annan tråd så blir jag med tjänstebil (M-B B170 NGT) senare i höst..
Övriga tjänstebilsförare på företaget har Shell kort för sina behov, men det funkar inget vidare på gastappar efter vad jag kunnat läsa mig till.
Det som verkar fungera bäst är volvokort?
Jag har bara upptäckt 2 nackdelar med Volvo/Visa kortet.
1 De funkar inte i parkeringsautomater samt vissa av volvohandelns tvättanläggningar pga av en högre säkerhetsgrad hos kortet då man måste använda pinkod vid alla transaktioner, det utan Visa funkar även på dessa ställen. Men & andra sidan kan du ju handla mat med det på Ica & coop , man kanske inte kan få allt.

2 Har inte kunnat tanka vid ett tillfälle vid en EON pump då mobilnätet hade en tillfällig dipp (i alla fall enl eon) ENL Eon:s kontakt skulle jag kunnat tanka ändå om jag haft deras kort vid det tillfället.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Re: Vilka (Betal/Tank) kort behöver man?
Min erfarenhet är att Volvokort funkar överallt det finns även en variant som har Visa (eller kanske alla nya har det vet inte säkert) men har du visa på Volvokortet kan du ju använda det även där de inte tar Volvo kort normalt sett.varpan wrote:Som jag tidigare nämnt i annan tråd så blir jag med tjänstebil (M-B B170 NGT) senare i höst..
Övriga tjänstebilsförare på företaget har Shell kort för sina behov, men det funkar inget vidare på gastappar efter vad jag kunnat läsa mig till.
Det som verkar fungera bäst är volvokort?
Jag har bara upptäckt 2 nackdelar med Volvo/Visa kortet.
1 De funkar inte i parkeringsautomater samt vissa av volvohandelns tvättanläggningar pga av en högre säkerhetsgrad hos kortet då man måste använda pinkod vid alla transaktioner, det utan Visa funkar även på dessa ställen. Men & andra sidan kan du ju handla mat med det på Ica & coop , man kanske inte kan få allt.

2 Har inte kunnat tanka vid ett tillfälle vid en EON pump då mobilnätet hade en tillfällig dipp (i alla fall enl eon) ENL Eon:s kontakt skulle jag kunnat tanka ändå om jag haft deras kort vid det tillfället.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Kom på att det vid ett tillfälle inte funkat med VISA, och det var just Svensk Biogas. Det var i Linköping, på en gastankstation som låg vid en bussdepå. Jag borde kanske skaffa Svensk Biogas' tankkort.AndersH wrote:Svensk Biogas har lite problem att ta emot VISA och Master Card enligt anslag som finns vid deras tankställen nu. De uppmanar folk att skaffa deras eget tankkort.
Opel Zafira CNG -08
Förutom antalet tankställen i Sverige och utbudet av CNG bilar verkar betalkorten vara ett kvarvarande problem.
Tror detta kan vara ännu hinder för att få folk att överväga en biogasbil.
Det borde fungera lika smidigt som på JET, antingen betalar man med JET's kort, eller vanliga betalkort eller t.o.m. kontant - till samma pris.
Tror detta kan vara ännu hinder för att få folk att överväga en biogasbil.
Det borde fungera lika smidigt som på JET, antingen betalar man med JET's kort, eller vanliga betalkort eller t.o.m. kontant - till samma pris.
Som nämnts i tidigare trådar så fungerar Fordonsgas kort hos Svensk Biogas och tvärtom. Man behöver alltså inte skaffa båda. Med det och Volvokortet har jag klarat mig bra, någon gång har jag tankat med Visa istället men jag har aldrig behövt åka vidare med tomma tankar.
Annars håller jag med om att det borde bli smidigare, ta t.ex. Hydrostationen i Kallebäck, Göteborg. Hydro var med och startade Fordonsgas och då fungerade naturligtvis Hydrokorten som betalmedel även för gas. Det tog man bort för något år sedan så när man kör in till någon av de fyra gaspumparna på Hydrostationen så kan man inte betala med Hydrokort
Nu när Statoil, Hydro och Jet är samma bolag så lär det ju bli ännu enklare för dom tankar icke gasformiga bränslen för det kommer väl sannolikt räcka med ett Statoilkort oavsett var man tankar. Nåja, Shell, Preem och OKQ8 finns ju kvar - än så länge. Gasbranchen bör nog samarbeta än mer så att man kan tanka hos alla de stora operatörerna med samma kort (Fordonsgas, Svensk Biogas, Eon) plus betalkort och att övriga stationer (kommunala etc) som minimum bör ta vanliga betalkort.
Om inte annat så får vi försöka komma ihåg att gas är stort i delar av Europa och bilister därifrån kanske också ska kunna tanka i Sverige?
Annars håller jag med om att det borde bli smidigare, ta t.ex. Hydrostationen i Kallebäck, Göteborg. Hydro var med och startade Fordonsgas och då fungerade naturligtvis Hydrokorten som betalmedel även för gas. Det tog man bort för något år sedan så när man kör in till någon av de fyra gaspumparna på Hydrostationen så kan man inte betala med Hydrokort

Nu när Statoil, Hydro och Jet är samma bolag så lär det ju bli ännu enklare för dom tankar icke gasformiga bränslen för det kommer väl sannolikt räcka med ett Statoilkort oavsett var man tankar. Nåja, Shell, Preem och OKQ8 finns ju kvar - än så länge. Gasbranchen bör nog samarbeta än mer så att man kan tanka hos alla de stora operatörerna med samma kort (Fordonsgas, Svensk Biogas, Eon) plus betalkort och att övriga stationer (kommunala etc) som minimum bör ta vanliga betalkort.
Om inte annat så får vi försöka komma ihåg att gas är stort i delar av Europa och bilister därifrån kanske också ska kunna tanka i Sverige?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jepp, det vet jag. Värt att nämna är att Eon enligt webben nu tar dom vanliga betalkorten - det gjorde man inte tidigare när den tråden var aktuell.Mats wrote:Finns redan en tråd om detta: Vliket tankkort ska jag skaffa?
http://www.eon.se/templates/Information ... x?id=46858
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Har för mig att jag för en del år sen lånade min fars volvo som gick på gas och skulle tanka där.. då fick man åka in på OKQ8 macken i rondellen och låna ett kort och sen åka och tanka.. Vet inte om det var någon special deal som volvo hade för sina tjänstebilsförare.. det var där far jobbade då..Sven wrote:Kom på att det vid ett tillfälle inte funkat med VISA, och det var just Svensk Biogas. Det var i Linköping, på en gastankstation som låg vid en bussdepå. Jag borde kanske skaffa Svensk Biogas' tankkort.
Apråpå den andra tråden om kort..
Kanske kan ngn moderator slåihop dessa trådar..
Jag begick misstaget att inte söka ordentligt innan jag postade, förlåt.
Dock kanske jag kan lägga till en sak som gör denna tråd lite skild från den andra:
Upplägget på tjänstebilen (för min del) är att företaget står för drivmedel..
Och känner jag vår ekonomi avdelning rätt så vill dom inte ha 4-5 fakturor i månaden utan bara en. Så jag skulle vilja ha ett kort som funkar överallt (både för tankning, spolarvätska, tvätt mm.) men det verkar inte vara möjligt..
Kanske kan ngn moderator slåihop dessa trådar..
Jag begick misstaget att inte söka ordentligt innan jag postade, förlåt.
Dock kanske jag kan lägga till en sak som gör denna tråd lite skild från den andra:
Upplägget på tjänstebilen (för min del) är att företaget står för drivmedel..
Och känner jag vår ekonomi avdelning rätt så vill dom inte ha 4-5 fakturor i månaden utan bara en. Så jag skulle vilja ha ett kort som funkar överallt (både för tankning, spolarvätska, tvätt mm.) men det verkar inte vara möjligt..
Jag skulle nog tipsa om VISA-kort i så fall. Det har fungerat överallt för mig och med det kan du ju handla överallt med; Mekonomen, Biltema, Micro eller varhelst du ska handla något till bilen. Hittills har jag kört med mitt vanliga bankkort men nu har Volvo-kortet (med VISA) kommit så nu blir alla köp tillhörande bilen på det. Har inte fått första fakturan ännu men det ska bli spännande att se hur den ser ut!varpan wrote:Apråpå den andra tråden om kort..
Kanske kan ngn moderator slåihop dessa trådar..
Jag begick misstaget att inte söka ordentligt innan jag postade, förlåt.
Dock kanske jag kan lägga till en sak som gör denna tråd lite skild från den andra:
Upplägget på tjänstebilen (för min del) är att företaget står för drivmedel..
Och känner jag vår ekonomi avdelning rätt så vill dom inte ha 4-5 fakturor i månaden utan bara en. Så jag skulle vilja ha ett kort som funkar överallt (både för tankning, spolarvätska, tvätt mm.) men det verkar inte vara möjligt..
Mvh
/Fred
Volvokortet är väl det närmaste du kommer, det fungerar för bensin hos Volvo och alla OKQ8, det funkar således för spolarvätska, torkarblad och allt det där andra och det funkar för gas på de flesta gastankställen.varpan wrote:Så jag skulle vilja ha ett kort som funkar överallt (både för tankning, spolarvätska, tvätt mm.) men det verkar inte vara möjligt..
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Om du skaffar Volvokort med Visa så fungerar det på de flesta ställenJonas wrote:Volvokortet är väl det närmaste du kommer, det fungerar för bensin hos Volvo och alla OKQ8, det funkar således för spolarvätska, torkarblad och allt det där andra och det funkar för gas på de flesta gastankställen.varpan wrote:Så jag skulle vilja ha ett kort som funkar överallt (både för tankning, spolarvätska, tvätt mm.) men det verkar inte vara möjligt..
Eon
Svensk biogas
Fordonsgas
AGA ? vet ej
Du kan även shoppa på mekonomen Clas Ohlson eller för den delen din sko
Tyvärr fungerar inte parkeringsautomaterna med detta kortet.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Hämtade ut en ny Opel Zafira CNG som tjänstebil i tisdags och konstaterade snabbt att leasingföretaget NFfleet inte kunde hosta upp något volvokort med Visa trots att de gett sken av annat:
Angående drivmedelskort så har vi följande att erbjuda:
Shell, Statoil, OKQ8 & Preem , dessa kan man välja utan extraavgift.
Hydro & Sv fordonsgas, kan väljas mot en avift på 100kr/mån per kort.
Detta är på grund av att det är en helt manuell hantering av dessa kort
Har löst det tills vidare med ett eget MasterCard med kredit som jag ändå inte använder så får ekonomiavdelningen där jag är anställd betala tillbaks mot uppvisande av kvitton. Blir lite mer pappersexercis för min del men det ska väl gå. Får se hur långt MasterCard räcker men får väl ansöka om ett volvokort med visa själv vad det lider.
Angående drivmedelskort så har vi följande att erbjuda:
Shell, Statoil, OKQ8 & Preem , dessa kan man välja utan extraavgift.
Hydro & Sv fordonsgas, kan väljas mot en avift på 100kr/mån per kort.
Detta är på grund av att det är en helt manuell hantering av dessa kort
Har löst det tills vidare med ett eget MasterCard med kredit som jag ändå inte använder så får ekonomiavdelningen där jag är anställd betala tillbaks mot uppvisande av kvitton. Blir lite mer pappersexercis för min del men det ska väl gå. Får se hur långt MasterCard räcker men får väl ansöka om ett volvokort med visa själv vad det lider.
hm.. men om du har en tjänstebil så behöver du väl inte presentera kvitton för dem? Du skriver väl bara en körjournal där du uppger hur långt du kört och så får du ersättning för körda mil?Erik wrote:Hämtade ut en ny Opel Zafira CNG som tjänstebil i tisdags och konstaterade snabbt att leasingföretaget NFfleet inte kunde hosta upp något volvokort med Visa trots att de gett sken av annat:
Angående drivmedelskort så har vi följande att erbjuda:
Shell, Statoil, OKQ8 & Preem , dessa kan man välja utan extraavgift.
Hydro & Sv fordonsgas, kan väljas mot en avift på 100kr/mån per kort.
Detta är på grund av att det är en helt manuell hantering av dessa kort
Har löst det tills vidare med ett eget MasterCard med kredit som jag ändå inte använder så får ekonomiavdelningen där jag är anställd betala tillbaks mot uppvisande av kvitton. Blir lite mer pappersexercis för min del men det ska väl gå. Får se hur långt MasterCard räcker men får väl ansöka om ett volvokort med visa själv vad det lider.
Jag använder mitt privata visa kort när jag tankar o tar upp det varje månad i en körjournal och får sen ersättning för det.. Har ett AmEx kort från företaget också men det går inte att använda längre på fordonsgas stationer för att tanka med.. Fördelen med det kortet är ju att man har 45 dagar på sig innan räkningen kommer från att man använt kortet...
Re:
varpan wrote:Jag får ha en kampanj sen när det blir dags för dom att byta..Oldfield wrote: Och så en nyfiken fråga bara:)
Varför kör inte dina kollegor också gasbil när du nu bytt till det?![]()
Firman är rätt nystartad varför de flesta har nya bilar så det blir aktuellt för dom att byta först om 2-3 år..
Nu har det gått ett par år.. samtliga tjänstebilar på firman är numera gasbilar (passat) och jag byter till passat oxå nu til sommaren (om nu VW kan leverera)
Re: Re:
Usch, det är verkligen tragiskt vilka leveransproblem det varit med nya modellenvarpan wrote:Nu har det gått ett par år.. samtliga tjänstebilar på firman är numera gasbilar (passat) och jag byter till passat oxå nu til sommaren (om nu VW kan leverera)

Först var det slut på LED-lampor. Sen parkeringsvärmare. Sen dragkrokar. Och nu färddatorer i färg. Finns en fet diskussion om det här på vwpc.se om du vill hålla dig ajour med de senaste strulen.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Re:
Asgarv... Jag var inne och läste lite på VWPC häromveckan och blev chockad över läsningen - otroligt glad att min bil inte ska bytas ut förrän nästa vår!Danni wrote: Usch, det är verkligen tragiskt vilka leveransproblem det varit med nya modellen
Först var det slut på LED-lampor. Sen parkeringsvärmare. Sen dragkrokar. Och nu färddatorer i färg. Finns en fet diskussion om det här på vwpc.se om du vill hålla dig ajour med de senaste strulen.

Vad blev det för konfiguration för din del Danni?
Passat Ecofuel DSG '09