Antal gasfordon kontra gasförsäljning

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Antal gasfordon kontra gasförsäljning

Post by Sven »

Jag har studerat Gasföreningens siffror över antal gasfordon samt fordonsgasförsäljningen. Det första året är 1995, då fanns det 44 gasbilar (20 personbilar, 24 bussar). Året därpå sker en kraftig ökning av antalet bussar, 151 nya, men bara 35 nya personbilar. Först 1997 kommer personbilsförsäljningen igång ordentligt och är nu totalt sett fler än antal bussar.

1998 är totala antalet gasbilar f f g över 1 000 (1079), 2001 är de 2000, 2003 har de passerat 4 000 (4248), 2006 12 000 (12119) och efter 2007 är de 14 536. Den största numerära ökningen sker 2005 till 2006 med 4 222 nya gasbilar.

Andelen personbilar av det totala fordonsantalet har stadigt ökat om man räknar bort det första året, 1995, och en enprocentig sänkning 2001. 1997 var personbilarnas andel 60%, 2002 82% och 2007 92%. Antal bussar har ökat varje år, men bara marginellt från 2006 till 2007 (757 till 760). Antal tunga fordon har också ökat varje år och är idag 369 och i förhållande till antalet bussar har de aldrig varit så många.

Den sålda volymen fordonsgas har naturligtvis också ökat. Man skulle kunna tänka sig att den inte ökar lika mycket eftersom andelen personbilar ökat och dessa drar mindre gas och kanske också körs kortare sträckor (?) än bussar och tunga fordon. Ett grovt sätt för att s a s verifiera detta är att räkna förbrukad mängd fordonsgas/gasfordon (alla tre kategorierna inräknade).

Antagandet tycks stämma. De första två åren, när personbilar var i minoritet, har de överlägset högsta snitten, 22 resp 21 000 Nm3/fordon. 1997 är genomsnittet 11 000 Nm3/fordon, och sedan sjunker siffran successivt t o m 2006 till 3 619 Nm3/fordon för att öka något till 3 690 Nm3/fordon 2007.

Trendbrottet för 2007 är intressant, kan det bero på att det fanns fler tankstationer och gasbilarna därmed körde mindre på bensin?

Gasföreningen har ännu inte redovisat siffror för 1:a halvåret 2008. Det blir intressant att se om trendbrottet består.

F ö är även den högsta genomsnittssiffran på 3 619 Nm3/år mycket hög. Jag skulle t ex med min Opel Zafira komma ca 5 400 mil på så mycket gas. Det visar ganska tydligt att personbilarna, förutom taxi och kanske en del tjänstebilar, ligger under genomsnittsförbrukningen och betydligt lägre än förbrukningen för bussar och tunga fordon. För egen del tror jag min förbrukning/år hamnar på ca 1 000 Nm3 (1 500 mil).
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag gjorde just ett överslag och fann att vi ligger i en takt som kommer göra att vi nog tankar ca 3500m3 per år men det är ju på två bilar i hushållet förstås :lol:
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Efter ett snabbt överslag fick jag det till att jag kommer att förbruka ca:3000 Nm3 gas på en bil och ett år. Beräknad körsträcka 4000 mil och en 100% gasanvändning.
Men mer sannolikt är nog mellan 2500 Nm3 och 2800 Nm3
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply