Gasstimulans i Schweiz

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Gasstimulans i Schweiz

Post by Jonas »

För er som inte får NGVs nyhetsbrev eller läser regelbundet på deras web så kan jag nämna att man i Schweiz gjort förändringar i beskattningen av gas som bränsle. Dels har man bakat in en skattesats på biogas men lämnat den på 0% vilket är en rätt tydlig markering, dels så han man sänkt skatten på fossilgas med mer än 75% för att ge det fördelar över andra fossila bränslen antar jag.

Oavsett vad man tycker om att byta ett fossilt bränsle mot ett annat så har man uppenbarligen förstått i Schweiz att det behövs stimulans för att få en övergång till andra bränslen än bensin och diesel och att man inte uppnår det genom att tvinga bensinmackarna till att installera miljöbränsle vilket i Sverige blivit synonymt med etanolpumpar. Att Italien och Tyskland redan är stora gas-länder bidrar väl naturligtvis till att Schweiz vill vara med på det tåget.

Förnuftig metod tycker jag, i takt med utbyggnad av biogas kan man sen differentiera skatten och på sätt låta kunderna välja mellan billig miljöriktig biogas eller dyr fossilgas i ett redan utbyggt distributionsnät. Risken är väl möjligen att prissättningen i konsumentled blir skev för att man kanske landar på 50/50 bio/fossilgas i alla pumpar och att fossilgasbeskattningen då sätter slutpriset genom sin högre skatt. Då har man iallafall fått ett utbyggt nät och man har ett incitament för producenter av biogas och det bör räcka långt.

http://www.ngvglobal.com/en/policy/swis ... 02002.html
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply