Ojämn tomgång vid start Astra cng

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Ojämn tomgång vid start Astra cng

Post by Nizzeman »

Har ett litet problem med min nya opel astra. Har hänt nån gång vid start att den pendlat i varvtal på tomgång mellan 500-1500 varv/min, har bara hänt fåtal gånger och det brukar försvinna direkt igen eller när man gasar. Har bara hänt vid start. Någon som känner igen detta, är det vanligt eller något som måste åtgärdas? Bilen är en astra cng -04
Opel Astra CNG -04
Image
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Hej
Jag har en Astra -99, konverterad -00 och hade mycket problem med ojämn tomgång.
Fick hjälp på Mekonomen som gjorde an diagnos, bytte tändstift och tändkassett, sedan gick den perfekt. Mitt tips är att prova detta. Gasdriften är mycket känsligare för halvdana tändstift, jämfört med bensindriften. Den mekonomverkstad jag var på var väldigt serviceminded. Han lovade att ta tillbaks tändkassetten om det inte var den som felade. (den är ganska dyr).
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

Tack för svaret, tändstiften byttes vid förra servicen som var för 100 mil sen så dom e de nog inte, men den där tändkassetten kan det ju vara. Hur dyr var den?
Opel Astra CNG -04
Image
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Jag kom inte riktigt ihåg vad den kostade. Minst 1000 kr var det i alla fall, kanske uppemot 2000. Det är en mycket enkel operation att byta den och är verkstaden/reservdelsbutiken serviceinriktad så får du kanske lämna tillbaks den om problemet inte försvinner. Där jag var så bytte dom den medan jag väntade. Sen fick jag provköra direkt.

Är du säker på att tändstiften byttes på servicen? Mina stift var mycket dåliga och såg inte ut att ha bytts på den senaste servicen, fast det stod på fakturan.
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

larfor wrote:Jag kom inte riktigt ihåg vad den kostade. Minst 1000 kr var det i alla fall, kanske uppemot 2000. Det är en mycket enkel operation att byta den och är verkstaden/reservdelsbutiken serviceinriktad så får du kanske lämna tillbaks den om problemet inte försvinner. Där jag var så bytte dom den medan jag väntade. Sen fick jag provköra direkt.

Är du säker på att tändstiften byttes på servicen? Mina stift var mycket dåliga och såg inte ut att ha bytts på den senaste servicen, fast det stod på fakturan.
Nä ifs litar inte riktigt på verkstäderna så man får kanske kolla så dom e bytta, dom hade inte gjort nån rostkoll såg ja så..
Opel Astra CNG -04
Image
Post Reply