Skoda Octavia Bi-Fuel

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Skoda Octavia Bi-Fuel

Post by Pka »

Hej.

Såg just en intressant nyhet (från 14:e dec 07):
Skoda har lanserat en gasdriven variant av Octavia kombi.
http://www.ngvglobal.com/market-develop ... tavia.html

Vore toppen om denna bil importeras till Sverige.

//Per
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Inte så tokig, ca 40 mils räckvidd på gas vid landsvägskörning, intakt bensintank på 55 liter och gastanken (rymmer 17 kg vilket ungefär motsvarar 23 Nm3 enligt mina kalkyler) dold under ett plant men upphöjt bagagerumsgolv.
Image
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Post by krivik »

Men varför en 1,6-litersmotor? 88 hästkrafter i en modern stor bil. Suck.
En 1,8- eller 2-litersmotor vill man ha i en så pass stor bil. Varför tror de att man vill ha en undermotoriserad snikmodell bara för att man vill köra gasbil?

Än så länge verkar som att det inte riktigt finns någon bil som kan konkurrera med den nyligen avsomnade V70 BiFuel. Hoppas Passaten som ska komma nästa år kan ta vid efter den med en vettig motor. Synd bara att den säkert inte kommer att vara billig på något sätt.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Fast Passaten får ju en 1.4-liters motor :wink: så motorvolymen säger inte allt. 150 hästkrafter ur en sådan och bra bottenvrid är inte dumt.

Jag håller med om att Octavian skulle behöva betydligt större motoreffekt för att vara något alternativ för familjesemestern men är inte det ganska signifikativt för Skoda, att ha lite mindre motorer än moderbolaget VW? Eller var det bara när dom körde stötstångsmotorerna för flera år sedan :lol:

Tyvärr dröjer det till slutet av 2008 innan vi får se Passat i sverige enligt VW-handlarna. Sen kommer även Golf och Touran med samma motor enligt flera notiser jag läst på nätet. Opel och Fiat lär dessutom jobba med små motorer med dubbel överladdning på samma sätt som VW men frågan är när dessa kommer ut på marknaden, vi har väl hört det här ett par år nu.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

krivik wrote:Men varför en 1,6-litersmotor? 88 hästkrafter i en modern stor bil. Suck.
En 1,8- eller 2-litersmotor vill man ha i en så pass stor bil. Varför tror de att man vill ha en undermotoriserad snikmodell bara för att man vill köra gasbil?
Jag tror förklaringen än så länge är att ju större motor, desto större bränsleförbrukning och därmed sämre räckvidd. Jag har själv en ny Opel Zafira. Motorn är på 1,6 liter, men detta innebär också att den drar ganska lite och har en räckvidd blandad körning på ca 41 mil och landsvägskörning ca 49 mil.

Utvecklingen av gasmotorer är ännu i sin linda. Jag är övertygad om att det går att få ner förbrukningen betydligt och därmed öka räckvidden. Då kan det också bli aktuellt med större motorer, såvida inte växthuseffekten skenat iväg ytterligare och det blir alldeles nödvändigt att göra avkall på motorprestanda till förmån för miljön.
Opel Zafira CNG -08
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Post by krivik »

Sven wrote: Jag tror förklaringen än så länge är att ju större motor, desto större bränsleförbrukning och därmed sämre räckvidd. Jag har själv en ny Opel Zafira. Motorn är på 1,6 liter, men detta innebär också att den drar ganska lite och har en räckvidd blandad körning på ca 41 mil och landsvägskörning ca 49 mil.
Det låter troligt. Ett gott skäl, dessutom.

Problemet blir ju bara att bilen blir mindre användbar. Jag satt och kollade in och var sugen på Zafiran, trots att den som du skriver Sven bara har en 1,6 litersmotor, tills jag såg att den inte får dra tyngre släp än 400 kg. Finns det ens så små släp? Kallas det inte skottkärra då? V70:an står alltså fortfarande högst önskelistan med sitt stora bagage och 140 hk.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

krivik wrote:[Jag satt och kollade in och var sugen på Zafiran, trots att den som du skriver Sven bara har en 1,6 litersmotor, tills jag såg att den inte får dra tyngre släp än 400 kg. Finns det ens så små släp? Kallas det inte skottkärra då?
Jag trodde som du, Krivik, att maxsläp var 400 kg. Tills jag under rubriken "Opel Zafira/VW Touran" här på Forumet fick svar av Torkel:

"När det gäller släpvagn så är maxvikt 400 kg för obromsad släpvagn. För bromsad (som är det absolut vanligaste) så ligger maxvikten på 1260 kg. Uppgifterna i fordonsregistret är lite svårlästa så jag ringde och dubbelkollade med Vägverket att detta stämmer."
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

"När det gäller släpvagn så är maxvikt 400 kg för obromsad släpvagn. För bromsad (som är det absolut vanligaste) så ligger maxvikten på 1260 kg. Uppgifterna i fordonsregistret är lite svårlästa så jag ringde och dubbelkollade med Vägverket att detta stämmer."
Det här med släpvagnsvikter är en djungel.
En viktig sak att tänka på är vilken körkortsklass man har, skulle det vara tillägget E är det inga proplem då får man dra lika tunga släp som tillverkaren har satt som maxvikt för fordonet.
Men är det däremot bara B så får släpvagnens totalvikt inte överstiga bilens tjänstevikt och dessutom får inte ekipagets totalvikt överstiga 3500 kg
Se även: http://www.vv.se/templates/page3____1221.aspx[/quote
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
krivik
Posts: 23
Joined: 2007-09-25, 15:04

Post by krivik »

Aha, då blev det en annan sak! :o

Jag hade inget reg-nummer att kolla med på bilregistret så jag kollade på Opels hemsida. Där står det förutom 400kg på obromsat släp, även 400kg på "Med B-körkort" (där står 400kg på alla tre släpvagnsvikter på CNG'n). De borde rätta till de uppgifterna för jag hade ju redan hunnit utesluta Zafiran pga de där 400 kilona utan att ens varit hos dem och tittat på den.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Mycket intressant. Bra om det kommer miljöbilar som fler har råd med. En Skoda kanske till och med jag skulle ha råd med. Den här har ju också fördelen med lite större bensintank, så den blir användbar för flera där mackarna inte är så utbyggda.

Stadspartner (tror jag) har konverterat Skodabilar. Undrar om detta är samma modell?

Motorstyrkan är inte så avgörande för min del i alla fall. Hellre då låg förbrukning, både för plånbok och miljö. Min Opel som jag kör nu har lägre motorstyrka och jag klara mig bra med den. Har dragit båtsläp på ca 600 kg mellan Östersund och Stockholm och det funkade det också.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Har någon hört mer om Skodas av VW efterkonverterade gasbilar? Jag läste nu en två månader gammal notis om att de visats upp i Spanien. Dom bör ju vara OK att ta in i Sverige och bör bli billigare än de i Sverige ombyggda bilarna. Inte för att jag önskar slå undan benen på Tekniska verken på något sätt men dom lär kunna hitta sysselsättning ändå ;)

http://www.ngvglobal.com/en/market-deve ... -show.html
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply