Gasbil i norr

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
Åsa
Posts: 1
Joined: 2008-07-05, 00:13

Gasbil i norr

Post by Åsa »

Jag har (nästan) bestämt mig för en gasbil, men vilken? Har funderingar på V70, Zafira eller Touran. Eftersom jag bor strax utanför Östersund har jag tankningsmöjligheter på väg till jobbet.
Hur fungerar gasbilar i kyla och snö? Kallstarter utan motorvärmare?
Dessutom blir jag lite fundersam när det står i broschyren för Zafiran att den inte får dra mer än 400 kg, men någonstans här i forumet (jag har läst så jag fått mer eller mindre fyrkantiga ögon) var det någon som kollat med Vägverket och där fått veta att den kunde dra 1250 kg. Vad är rätt? Jag vill helst kunna dra en lastad släpvagn.
Sedan har jag funderat på andra saker med... Varför är det högst skatt på V70 när bilarna väger ungefär lika mycket? Drar V70 mycket mer än Zafiran och Touranen, eller?
Som ni ser är det mycket frågor och funderingar. Jag måste ta reda på så mycket som möjligt i förväg eftersom jag tänkt att köpa en begagnad bil och då måste jag åka ner till södra Sverige, för här uppe finns inga begagnade gasbilar till salu. (Enligt kommunen finns 27 privatägda gasbilar i Östersunds kommun. Sedan finns det ca 150 företagsbilar och kommunägda bilar. Men ingen verkar vilja sälja sina.)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Tyvärr är det nog så att 400 kg är max dragvikt för Zafiran. Däremot inga problem med min Zafira att starta i kall väderlek (vet ej hur det är med äldre Zafiror, tror det fungerar bra även med dem), dessutom startar den liksom Touranen på gas t sk fr Volvon.

Från början av 2009 kommer en Zafira turbo, den kommer alla ggr att kunna dra mer. Men du tänkte å andra sidan köpa begagnat.

Räckvidden är bättre för Zafira och Touran än Volvon, landsvägskörning på biogas ca 40-45, 35 samt 25-30 mil i nämnd ordning. Fördelen med Volvo för dig om du ska åka långt och inte hittar någon gastankstation är att bensintanken är betydligt större. Och om du köper en Zafira eller Touran äldre än 07:a så är nog Volvon betydligt säkrare. Vill du få plats med 6 el 7 pers ligger däremot Volvon i lä.

Lyckat till med ditt val!
Opel Zafira CNG -08
Pelle Persson
Posts: 10
Joined: 2007-08-22, 09:14
Location: Östersund

Post by Pelle Persson »

Hej Åsa
Jag äger en v70 aut i Ösd och en Zafira i jobbet ibland. Med min v70 kör jag i stadstrafik 16 mil på en tanknng och 22-24 på landsvägen. Zafiran är okey tycker jag att köra om man inte är för känslig med åkomforten. Det är både högre cupeljud, studsigare fjädring och stolarna är mer spartanska. Men en stor fördel med Zafiran är den lägre förbrukningen. En fördel föruttom komforten med v70 är att det går att köra om en långtradere i uppförsbacke. Det gör man inte så gärna med en Zafira, speciellt inte om den är lastad med familj o packning mm.

Jag är nöjd med min v70 -03, men om jag skulle göra om köpet så skulle jag försöka få tag på en manuell.
v70 -03 Bi-fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Pelle, jag reagerar på dina uppgifter om hur långt du kommer med din V70. Själv kör jag S60 automat med samma motortyp som du har och jag kommer väldigt mycket längre än dig, 25-28 mil stada-blandad och 31-32 landsväg. Vet du om ni har lågt energivärde i Östersund eller är det kanske lite lågt tryck på pumpen?

Åsa, jag har inga åsikter om Zafira annat än vad jag läst mig till men däremot kör jag väldigt mycket med släpvagn (oftast 1000kg totalvikt) och det är väldigt behagligt med S60:n. Visst växlar automaten en del om man har fullt lass och visst drar den mycket gas just då men det lever jag gärna med för att slippa bensin-diesel-alternativen.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Sven wrote:Däremot inga problem med min Zafira att starta i kall väderlek (vet ej hur det är med äldre Zafiror, tror det fungerar bra även med dem), dessutom startar den liksom Touranen på gas t sk fr Volvon.
Hej
Jag är inte helt säker eftersom jag inte fått min Touran än, men säljaren sa att den startar på bensin och slår över till gas efter en stund, vad det nu betyder. Förmodligen att den slår över när motorn uppnått en viss temperatur.
Som sagt detta var vad säljaren sa till mig, men det skulle inte förvåna mig om Sven har bättre koll
User avatar
grelle
Posts: 18
Joined: 2008-03-11, 18:36

Post by grelle »

Jonas wrote:Pelle, jag reagerar på dina uppgifter om hur långt du kommer med din V70. Själv kör jag S60 automat med samma motortyp som du har och jag kommer väldigt mycket längre än dig, 25-28 mil stada-blandad och 31-32 landsväg. Vet du om ni har lågt energivärde i Östersund eller är det kanske lite lågt tryck på pumpen?
Jag kör på biogasen i Östersund med min V70 -05 och har som längst tagit mig 31.5 mil, och det var med mycket packning och två vuxna samt "snålteknik" :) Får i uppåt 20 kubik vid varje tomtankning.
Volvo V70 Business Bi-Fuel -05
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

limeburn wrote:
Sven wrote:Däremot inga problem med min Zafira att starta i kall väderlek (vet ej hur det är med äldre Zafiror, tror det fungerar bra även med dem), dessutom startar den liksom Touranen på gas t sk fr Volvon.
Som sagt detta var vad säljaren sa till mig, men det skulle inte förvåna mig om Sven har bättre koll
Jag har fått för mig att även Touranen har en mer modern gasmotor och därför liksom Zafiran startar på gas. Någon som har en ny Touran får gärna bekräfta eller dementera.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hej Åsa!

Tyvärr kan jag bara uttala mig om V70:n. Jag har ägt min -02:a sedan februari så jag kan inte heller säga så mycket om hur den klarar norrlandsvintrar (jag bor i Sthlm) men jag kan säga att jag otroligt nöjd med bilen! :D Komforten är fantastisk, tekniken är mycket bra med helt sömlös omkoppling mellan bensin till gas. I Volvon sitter det en knapp som medger manuellt val av bränsle och detta gör att jag kan koppla om till bensin om jag behöver lite mer direkt kraft. (Volvon har 140 hk både på gas och bensin men på gas krävs lite högre varvtal för att få ut samma kraft.)

Volvon startar alltid på bensin, och eftersom 140 hk-motorn som sitter i Bi-Fuel är exakt samma motor som sitter i "vanliga" V70 (med gassystemet tillagt) så bör den inte vara mer svårstartad.

De förbrukningssiffror som tidigare inlägg skriver om är för mig lite främmande. Jag kommer mellan 20 och 23 mil på en gastankning, dock har jag inte kört någon hel tank på landsväg ännu så de siffrorna har jag inte.

För dig, som bor i Norrland, är bilvalet väldigt beroende på hur du tänker dig använda din bil. Volvon har 30 liter bensin att ta till när den (relativt) lilla gastanken är slut, vilket kan vara bra där det är glest mellan gasstationerna. Pratade med en kvinna vid gaspumpen häromdan som hade en VW. Hon berättade att hon kom 40 mil på gas men bara tio på bensin. För henne var det perfekt i Stockholm men hon fick problem när de skulle till landstället i just Östersund. På vägen dit fick hon stanna väldigt många gånger när gastanken var slut! :?

Å andra sidan, om du bara ska ha din bil i, och omkring, den gasmack du nämner så kan det ju vara skönt att slippa tanka så ofta.

Sen bör man väga in att det är ganska vanligt att gaspumparna är avstängda (åtminstone här i Stockholm) vilket gör att om man bara har 10 mil bensin att klara sig på så kan man bli stående...

Jag vet inte vad du har hittat för siffror gällande skatten men jag vet att VV har fel uppgifter på vissa V70 som de håller på att justera. Jag betalar bara dryga tusenlappen för min, är det högre än för Zafiran och Touranen?

Som du förstår så finns det inget rätt eller fel i den här frågan, det finns så många faktorer som spelar in och det är bara du själv som kan väga dem mot varandra beroende på hur du vill använda din bil.

Slutligen vill jag varmt rekomendera Rejmes i Linköping om du vill köpa en Volvo och tänker dig söka söderut. Jag köpte min bil där och de har verkligen tagit väl hand om mig och fixat allt som uppkommit efter att köpet gått igenom!!

Mvh
/Fred

Ps Om det blir en Volvo så kan jag varmt rekomendera två fantastiska forum på nätet: http://www.jagrullar.se och http://www.svxc.se
Där finns en makalös mängd kunnande och hjälpsamma människor som brinner för sina Volvobilar! Jag har lärt mig massor om min bil och fått mycket hjälp med grejer jag velat göra med den! Ds
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Fred wrote: Jag vet inte vad du har hittat för siffror gällande skatten men jag vet att VV har fel uppgifter på vissa V70 som de håller på att justera. Jag betalar bara dryga tusenlappen för min, är det högre än för Zafiran och Touranen?
Fordonsskatten för min Zafira -08 är 740 kr. Bensintanken är 13 liter, landsväg kommer jag ca 20 mil på bensinen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Fred wrote:....om man bara har 10 mil bensin att klara sig på så kan man bli stående...
Jag tror att det fortfarande säljs reservdunkar för bensin om man ska ge sig ut i gaslöst land och är orolig av sig! :-)
Skulle jag haft råd att byta bil, så hade större gastankar nog stått ganska högt på min önskelista (har bara 16Nm3 stora tankar).
Image
Pelle Persson
Posts: 10
Joined: 2007-08-22, 09:14
Location: Östersund

Post by Pelle Persson »

Får uppdatera min förbrukning på landsvägskörning med v70 aut på landsväg med gas från ösd då vi igår kom 27 mil på en tankning till konsumtionssamhällets expresslok, IKEA.
v70 -03 Bi-fuel
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Jag har haft min V70 i drygt ett år och rullat lite över 4.000 mil, dessvärre majoriteten på bensin men biogasandelen ökar och det ännu mer när Sundsvall kommer igång.

Kallstarter (den startar ju på bensin) har inte varit något problem och jag tror den klarar sig lika bra som vilken annan bil som helst, dock tar det ganska lång tid innan den slår över på gas om du kallstartat utan motorvärmare i riktigt vinterföre.

Motorvärmare rekommenderas "varmt" om du bor norr om Skåne :wink:
V70BiFuel2008
Post Reply