Nya gasbilars räckvidd på biogas vid blandad körning
- VW Passat Gasturbo -09 (släpps december 2008) 37,5 mil (tankvolym 22 kg dvs 27,5 Nm3; 0,52 kg H-gas/naturgas/mil (blandad körning?), motsvarar 0,585 kg biogas/mil dvs 0,73 Nm3 biogas/mil)
- Opel Zafira CNG -08, 37 mil (tankvolym 20,7 kg Nm3, motsvarar 25,9 Nm3; 0,50 kg H-gas, motsvarar 0,56 kg biogas/mil dvs 0,70 Nm3/mil)
- VW Touran -08, 34 mil (24,7 Nm3, 0,58 kg certifieringsgas/km dvs 0,725 Nm3 biogas/mil)
- MB B170, 29 mil (tankvolym 20 Nm3, 0,49 kg Naturgas/mil, motsvarar 0,55 kg biogas/mil dvs 0,69 Nm3 biogas/mil)
- Fiat Punto -08, 26 mil (finner ingen uppgift på hemsidan om tankvolymen; 0,43 kg fordonsgas/mil, likställer jag med naturgas, motsvarar 0,48 kg biogas/mil dvs 0,605 Nm3 biogas/mil)
- Mercedes E 200 NGT, 21 mil (22,5 Nm3; 0,95 Nm3 naturgas/mil dvs 1,07 Nm3 biogas/mil)
Fotnot: För omvandling från H-gas/Naturgas till biogas används uppgifter på sid 68 i FordonsGas’ ”Gastankställen i Sverige 2007 – 2008”. 1 Nm3 naturgas = 11,0 kWh, 1 Nm3 biogas = 9,77 kWH, omräkning fr naturgas till biogas = 11,0/9,77 = 1,1259 x naturgasförbrukningen. Åt andra hållet blir omräkningsfaktorn 9,77/11,0 = 0,8818.
Samtliga uppgifter är hämtade från fabrikanternas hemsidor förutom VW Passat som Jonas via Volkswagen Magasin angett här på forumet. Opel har tidigare inte uppgett att det gällt H-gas/naturgas, jag har trott att de liksom VW använt certifieringsgas, därför blir förbrukningen nu högre än vad jag räknat ut tidigare. VW är de enda fabrikanterna som använt certifieringsgas, den har samma energiinnehåll som biogas.
Observera at det ofta går att få i mer gas än vad tillverkarna angett. Jag har t ex som mest fått i 27,9 Nm3 biogas i min Zafira dvs hela 2 Nm3 mer än vad fabrikanten uppgett. Min upplevelse är också att det åtminstone för min Zafira går att pressa förbrukningen något jämfört med tillverkarens uppgifter.
Kom gärna med kompletterinar och rättelser.