Fråga om tankningsproblem...

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Fråga om tankningsproblem...

Post by batti »

Jag körde en sväng förra helgen - tänkte åka så långt fordonsgas.se-kartan räckte - nämligen upp till Uppsala. På första anhalten stod Jönköpings biogasstation.

Kul anläggning - pumpen flåsade och flåsade och flåsade och.... ett himla tag.
Man kunde se trycket åka upp till 200 Bar tror jag (himla kul funktion faktiskt).
Jag tankade 9.17 mn3 för totalt 71.53 spänn. Problemet? Jo - när jag startade bilen så visade gastank(arna) på tom! Bensinlampan lyste, men efter någon kilometer reste sig nålen något och lampan slocknade. Under färd gick mätaren i "normal" hastighet, fast uppåt, och uppe i Gränna stod nästan mätaren på 3/4 tank. Jag stannade i Norrköping över natten, annars kunde jag ha kört några timmar till så tanken skulle bli fylld. Funderade även på om jag skulle kunna sälja mitt överskott till andra biogasbilar under färd eftersom jag uppenbarligen skulle spränga min tank till slut :)

Någon som varit med om en "backande bränslemätare?" Jag tvivlar INTE på att jag verkligen tankade 9 mn3 i Jönköping, nästa tankning pekade på detta.
S60: Image
Fiat Punto: Image
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Volvo har haft strul med vissa tryckgivare, vad har du för årsmodell?

Tydligen ska givaren vara datummärkt 02 vecka 42 eller senare för att vara av den stabila sorten.

Är din bil äldre än så kanske det kan vara givaren, om inte givaren är bytt.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Tryckgivaren är bytt '05, bilen är en 03:a så det verkar vara fixat. Men OK det har BARA hänt i Jönköping!
S60: Image
Fiat Punto: Image
ForestC
Posts: 5
Joined: 2006-01-24, 19:05

Post by ForestC »

batti wrote:Tryckgivaren är bytt '05, bilen är en 03:a så det verkar vara fixat.
Har själv en Bi-Fuel -05 och har haft lite problem av och till med tryckmätaren eller "däromkring". Två olika, men ändå snarlika problem. Ibland stod mätaren i botten även om jag har en hel del gas i tanken. Inte ens reservlampan lyser. Vid andra tillfällen har mätaren stått i botten som nyss, men reservlampan har då lyst...

Felet har alltid uppkommit när man startat - det har aldrig varit så att mätaren förändrats under färd. De allra flesta gånger har det bara varit att slå av tändningen och slå på igen. Dock inte efter att man bytt givaren - en gång var jag tvungen att köra 3-4 mil innan det hjälpte att slå av tändningen...

Det första man gjorde när jag hojtade till om problemet var att uppgradera mjukvara (fråga mig inte vilken). Det hjälpte inte - felet kom tillbaka. Efter det byttes givaren, men felet återkom efter ett tag. Hade precis bilen inne igen och då hade man fått någon felkod som tydde på att kontakten till givaren inte satt riktigt som den skulle (= ibland kontakt, ibland inte). Återstår att se om sista åtgärden fixade biffen, man vill ju inte tvingas köra på bensin när det bevisligen finns gas i tanken.

Lite OT: Verkar inte heller finnas något distinkt läge när reservlampan lyser - ibland lyser den när det går in på rött, och ibland två streck innan...
batti wrote:Men OK det har BARA hänt i Jönköping!
Nu bor jag i Jkpg och tankar vid den roliga pumpen, men jag hoppas att man inte ska dra för stora växlar på det. :D
V70 Bi-Fuel -05
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

Jag har en V70 Bi-fuel -03.

Fick exakt samma problem och uppgraderade mjukvaran för någon månad sedan och felet försvann.

Felet uppstod också då man startade och mätarna (även bensinmätaren) klättrade uppåt. Gjorde inte din bensinmätare det? Du kanske inte hade full tank om det kan ha betydelse.

Killen som uppgraderade hade sett felet förut, men det finns inga officiella listor för bugar som rättats i mjukvaran (förutom vid större kritiska fel).

Min uppgradering täcktes av garanti, men det kostar inte många kronor att uppgradera (hundralappar).

/Björn
Post Reply