VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Passat blir en 1.4 TSI på 150 hästar..med 30liters bensintank, och kan kommer att kunna levereras runt slutet av december - januari månad cirka, enligt en kille på VW sverige.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

I senaste numret av tidningen för oss VW-ägare, Volkswagen Magasin, som kom i brevlådan idag finns en helsida om Passat TSI. Inte så mycket ny info, sidan upptas till största delen av en bild men man säger nu iallafall att den har en 150hk motor, att den drar 5.2kg gas per 100km, 0-100km på 9.7 sekunder, toppfart 210km. 3 gastankar under golvet rymmer sammanlagt 22kg gas. 31 Liters bensintank. Räckvidd på gas ca 420km, med bensin ytterligare 380km.

Svensk introduktion i slutet av 2008. Ungefär det vi redan visste alltså, men ändå kul att dom öppet redovisar det så att vi inte riskerar att hela tiden tala om morgondagens bilar utan att det faktiskt känns som om det snart levereras lite också. Jag undrar faktiskt om inte Passaten verkligen kan komma att bli en ny taxifavorit som skrevs tidigare. Gasen gör att den är miljövänligare än alternativen, hyfsat stor bensintank bryggar över brister i gasdistributionsnätet, gastankar under golvet bör innebära fullstort bagage, finns både som vanlig fyrdörrars och som femdörrars kombi osv. Det känns som min nya favorit iallafall, hoppas att den kommer erbjudas med alla tillbehör som farthållare, automat, dragkrok klassad för riktiga släp osv.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Ja, den här bilen har alla förutsättningar att bli en riktigt aptitretare, även för de som är kritiska mot gasbilar. Ska bli mycket spännande att följa hur bra turbomotorn är, för det är ju den stora förbättringen, att det går att få ut betydligt mer kraft ur motorn.

Räckvidden 42 mil på gas är en av de bästa på marknaden. Jag skulle iofs föredragit mindre bensintank och ännu längre gasräckvidd. Skulle bensintanken varit på runt 14 l som Opel Zafira och VW Touran och gastanken därmed fått större utrymme skulle räckvidden säkert bli den hittills (?) bästa för en gasbil, runt 50 mil blndad körning. Men visst, bor man i gaslöst land så hade bensintanken behövt tankas lite oftare.
Opel Zafira CNG -08
Jonas Vestlund
Posts: 1
Joined: 2008-08-18, 16:19

Datum för svensk introduktion

Post by Jonas Vestlund »

Hej,

Från VW i Täby fick jag idag besked att man uppskattar att kunna ta emot beställningar med början i nov-dec, och att de första bilarna för svenska marknaden tillverkas Q1 2009. Lite försenat alltså.

Mvh, Jonas Vestlund
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ah intressant.. Tackar för denna infon..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag kontaktade VW informationschef för mer info.. Får se om han svarar tillbaka eller kanske t.om postar här (gav honom länken) :) ... Nu när jag tänker efter så skulle han fått en direktlänk till denna tråden...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Post by Bonneville »

Om han svarar till dig får du lova att publicera här! Har själv bett en säljare i Borås kontakta mig så fort han hör något, vad som helst om bilen. Skall byta ut min bil (V70 bifuel) i jan-feb så för mig är den mycket intressant....
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Post by JohanF »

Tjena,

Jag mailade Volkswagen för några veckor sen, då fick jag detta svar:

----------------------------------------------------------
Dnr. 32011 / VW Passat EcoFuel
Hej,

Tack för ditt e-brev daterat 2008-08-17.

Under första kvartalet 2009 kommer vi att presentera VW Passat EcoFuel i Sverige. Vi har ännu ingen information om exakt lanseringsdatum, pris, motoralternativ eller tillval.

Vi rekommenderar dig att besöka vår hemsida, www.volkswagen.se, med jämna mellanrum då vi fortlöpande publicerar nyheter där. Du är naturligtvis även välkommen till en auktoriserad VW-anläggning där säljarna gärna presenterar modellen närmare när lanseringsdatumet närmar sig.
----------------------------------------------------

Det känns som om lanseringen skjuts framåt hela tiden, hoppas att det blir snart!

Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Fick detta svar:

Hej Magnus,

Du har rätt i att det är stort intresse för denna bil. Det jag i nuläget kan säga är att produktionen kommer att starta strax efter årsskiftet. Fler detaljer än så har jag inte i nuläget.

Bästa hälsningar

Marcus Thomasfolk
Informationschef/Head of Communications
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

Besöksadress: Hantverksvägen 9

Tel: +46 8 553 867 97
Mobil: +46 70 35 896 57
Fax: +46 8 550 162 81
e-post: marcus.thomasfolk@volkswagen.se
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

"I senaste numret av tidningen för oss VW-ägare, Volkswagen Magasin, som kom i brevlådan idag finns en helsida om Passat TSI. Inte så mycket ny info, sidan upptas till största delen av en bild men man säger nu iallafall att den har en 150hk motor, att den drar 5.2kg gas per 100km, 0-100km på 9.7 sekunder, toppfart 210km. 3 gastankar under golvet rymmer sammanlagt 22kg gas. 31 Liters bensintank. Räckvidd på gas ca 420km, med bensin ytterligare 380km."

Vet inte om detta är rätt tråd, men.. Funderar på att välja Passat som tjänstebil. Har räknat fram ett förmånsvärde. Räknade även fram gaskostnaden/mil, men är osäker på om jag tänker rätt. Är nybörjare på det här.. Tacksam om någon kan titta om nedanstående verkar rimligt.

5,2 kg gas per 100 km. Jag antar att man menar naturgas. Eller?
5.2 kg naturgas/100km= 6,5 Nm3 naturgas/100 km = 7,4 Nm3 biogas/100 km

Stämmer ovanstående?

Åkte till närmaste gaspump(OKQ8 i Mörby Centrum) och såg att dagspriset var 9,80 kr/ Nm3. Vet att priset varierar mycket mellan olika delar av landet osv. Är detta ett representativt pris( sett till senaste halvårets pris och olika gaspumpar i Stockholm)?

Det skulle alltså idag kosta 7,25 kr att köra Passat en mil på biogas. Ganska OK.

Än en gång, förlåt om det är fel tråd.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Hej Daddy!

Det här är väl en utmärkt tråd för Passat EcoFuel!
Daddy wrote:Funderar på att välja Passat som tjänstebil. Har räknat fram ett förmånsvärde.
Vad kom du fram till för förmånsvärde? Skatteverkets regler har en begränsning om att nedsättningen av förmånsvärdet får bli högst 16000 per år.
Skatteverket wrote:Bilar som omfattas är:

* elbilar, elhybridbilar och gasdrivna bilar (ej gasol). För en sådan bil ska förmånsvärdet bestämmas till 60 procent av förmånsvärdet för en jämförbar bil. Nedsättning får göras med högst 16 000 kronor för helt år.
Den begränsningen lär slå till när det gäller passaten. Frågan är också vilken bil som ska räknas som "jämförbar". Bensinaren 1.8 TSI 160 hk borde ligga nära till hands men man kanske också kan tänka sig dieseln TDI 140 hk. Med den senare som jämförbil blir förmånsvärdet lite sämre. Någon som vet hur det går till när skatteverket utser jämförbar bil?

När det gäller beräkningen av förbrukningen tycker jag att dina siffror verkar vara helt i sin ordning. Vad verklig förbrukning blir lär dock ha mycket med körsättet att göra. Särskilt för turbobilar brukar väl förbrukningen kunna öka riktigt ordentligt med en mer offensiv körstil.

Priset på gasen kan vi väl bara sia om. Tidigare i höst har det varit betydligt dyrare i stockholmsområdet än vad det är nu.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Tittar man på totala bilförsäljningen är Passaten den mest storsäljande modellen av alla nuvarande och kommande CNG modeller.

Hittills i år har de sålt ca 5000 bilar, extrapolerat för två månader till säg 6000. Skulle VW nå en lika hög CNG halt i Passatförsäljningen som VW Touran, d.v.s. runt 30%, skulle det innebära ca. 1800 CNG Passater för 2009.

OK, det kanske är att hoppas på för mycket, men en CNG halt på 15% skulle motsvara 900 CNG Passater för 2009, d.v.s. motsvara ~hela CNG försäljningen för alla övriga modeller 2008.

Sedan tycker jag att det är bra att CNG marknaden breddas med en bil av Passat typ för oss som inte tycker om att köra höghus. :wink:
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

S-klasse wrote:
Hittills i år har de sålt ca 5000 bilar, extrapolerat för två månader till säg 6000. Skulle VW nå en lika hög CNG halt i Passatförsäljningen som VW Touran, d.v.s. runt 30%, skulle det innebära ca. 1800 CNG Passater för 2009.

OK, det kanske är att hoppas på för mycket, men en CNG halt på 15% skulle motsvara 900 CNG Passater för 2009, d.v.s. motsvara ~hela CNG försäljningen för alla övriga modeller 2008.
VW själva räknar med att sälja ca 3 000 Passat gasturbo i Sverige.
Opel Zafira CNG -08
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Till Stålis: Man utgår från jämförbilens förmånsvärde. Om det t ex är 1,8 TSI Trendline, vilket är troligt, så skulle förmånsvärdet enligt skatteverkets tabell hamna på 41000-16000=25000 blankt.
Olle - S80 Bi-fuel
LordX
Posts: 10
Joined: 2008-08-30, 15:53
Location: Linköping

Post by LordX »

Startar Passaten på bensin eller gas? Om den startar på bensin, hur lång tid tror ni det tar innan den växlar till gas?

Jag kör korta sträckor i stad och om jag skaffar en Passat vill jag ju att den helst ska köra på gas hela tiden. Om det tar lång tid innan den växlar kanske den riskerar att bli en vanlig bensinbil istället... ingen miljövinst.
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Vet ej hur det blir med Passaten men kan tala om hur Touranen funkar.
Den startar på gas på morgonen när bilen är kall och går över på gas innan jag kört 1km, men nu är det ju inte speciellt kallt ute än.
När det var -1grad för några dagar sedan så tog det lite längre tid, dock max 1,5km. Vet ej hur det blir när vintern kommer igång på riktigt.
Nu under hösten (hämtade ut bilen 081001) har bilen under i princip startat på gas varje gång under dagen, även om den stått stilla ett par timmar. Om jag kör till jobbet på morgonen och parkerar den i varmgarage under dagen, startar den på gas på eftermiddagen.
Jag har kört 350 mil med den och gjort otaliga starter och bensintanken visar halv tank (full tank = 13 liter) dvs ca 6-7 liter bensin har gått åt på den tiden.
VW Touran Ecofuel -08

Image
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

LordX wrote:Startar Passaten på bensin eller gas? Om den startar på bensin, hur lång tid tror ni det tar innan den växlar till gas?

Jag kör korta sträckor i stad och om jag skaffar en Passat vill jag ju att den helst ska köra på gas hela tiden. Om det tar lång tid innan den växlar kanske den riskerar att bli en vanlig bensinbil istället... ingen miljövinst.
Om Passaten nu skulle starta på Bensin normalt sett. Så kan man troligtvis tvinga den att starta på gas genom att ha tom bränsletank, det skall gå att göra så med min V70 har aldrig testat i och för sig.

Annars kan man montera motorvärmare det förkortar tiden väsentligt, hinner ibland knappt backa ut på vägen (ca 10-15m) innan den slår om till gas vid ca noll grader.

Motorvärmare har även en positiv inverkan på bränsleförbrukningen.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Sen får ni också tänka på att om ni inte använder nån bensin i tanken så riskerar den att bli för gammal.. För gammal bensin är inte bra att köra på tydligen.. Vissa bilars instruktionsböcker instruerar att man måste köra på bensin lite då och då om jag fattat det rätt?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Passat Ecofuel kan beställas från 1 december

Post by Pka »

Senaste nytt om Passat EcoFuel:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Beställningar kan göras från och med 1 december. Bilarna börjar levereras i februari.
Från 278 500 kronor kommer VW Passat TSI EcoFuel Sportline att kosta.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Passat Ecofuel kan beställas från 1 december

Post by Sven »

Pka wrote:
Från 278 500 kronor kommer VW Passat TSI EcoFuel Sportline att kosta.
Och enligt artikeln så kostar mostvarande besinmodell med Sportline-paket 266 800. Alltså precis som för Mercedes B170 ett ganska måttligt pålägg för gasmodellen, 11 700 kr. :D
Opel Zafira CNG -08
Kabukiman
Posts: 10
Joined: 2008-10-28, 19:32

Post by Kabukiman »

Härligt, äntligen börjar det röra på sig :)

Den ska ju tydligen gå att få med deras automat DSG växellåda, vet någon hur mycket extra dom brukar läggga på för att få den istället?
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Är det någon som var på visningarna som redan nu kan svara på om det är gastankar i stål eller kompositmaterial? Jag tänker på vikten och jag antar att det är föga idé att ställa frågan vill VW än. Min Golf från 2005 har lätta komposittankar medan Volvon ju har rejäla ståltankar vilket naturligtvis blir billigare för Volvo men till priset av en tyngre bil. Jag undrar alltså om man på Passat valt att spara pengar eller vikt.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
HerrGasPedal
Posts: 3
Joined: 2008-10-24, 10:07

Post by HerrGasPedal »

Fick info om prissättningen nu. Jag citerar friskt från ett brev jag fick från VW Sthlm:
Sedanmodellen kostar i Sportlineutförande: 278 500 kr och som Variant 287 500 kr.

RSV priset blir för Sedanen 233 900 kr och 242 900 kr för Varianten. Till detta kommer kostnaden för Sportlinepaketet, som är det enda utförande som bilen åtminstone initialt kommer att erbjudas i, 17 900 kr.

Bruttoförmånsvärdet för en Variant Sportline blir följaktligen 28 500 kr per år eller behagliga 1 306 kr netto vid 55% marginalskatt (räknat på de värden som gäller för inkomståret 2008)

Redan nu den 1 December kommer vi att ha bilen klar i våra system och då kan vi lämna offerter samt teckna order på bilen. Leveranstiden är något osäker då vi förväntar oss en mycket stor efterfrågan på denna modell. De första bilarna kommer till Sverige i slutet av Februari.

Serviceintervallen är fastställd till 12 månader eller 1 500 mil (först uppnått)
Här är en pdf också:
http://www.fasting65.se/passat_ecofuel/ ... _Fakta.pdf
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

HerrGasPedal wrote: RSV priset blir för Sedanen 233 900 kr och 242 900 kr för Varianten. Till detta kommer kostnaden för Sportlinepaketet, som är det enda utförande som bilen åtminstone initialt kommer att erbjudas i, 17 900 kr.
Är RSV-priset priset för motsvarande bensinmodell? I så fall skiljer det mer mellan gasversionen och bensinverisonen än vad Teknikens Värld uppgav. För både Sedanen och Varianten en skillnad på 26 700 kr.

Å andra sidan är Varianten vad jag förstår är en kombimodell och kostar i gasversion 287 500 kr. Denna bil konkurrerar väl med Volvo V70? Vad kostar en ny V70 med etanoldrift?
Opel Zafira CNG -08
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Från den nya broschyren:
Bränsledeklaration
(lit/100km) man/aut
Blandad körning
Sedan
6,9 Nm3/ 7,2 lit /6,7 Nm3/ 6,8 lit

Variant
7,0 Nm3/ 7,2 lit/6,8 Nm3/ 6,8 lit
Är det inte märkligt att bilen drar så mycket mindre med automat?
Post Reply